Beszélgetés a művész-felsőoktatásról
Beszélgetés a művész-felsőoktatásról
A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület 2006 május 3-án, 19 órakor
beszélgetést szervez a Magyar Képzőművészeti Egyetemen a hazai
művész-felsőoktatásról. Az este során beszélgetünk az akadémiai művészképzés
struktúrájáról, a hagyományok fenntarthatóságáról és a művészeti oktatás
specifikumairól, az alternatív modellekről, a kortársiasság késztetéseiről, az
oktatói státuszokról, a tanári/hallgatói motivációkról.
A beszélgetésre a szakma képviselőit és a képzőművész hallgatókat is szeretettel várjuk.
A meghívott vendégek: Maurer Dóra (képzőművész, tanár, MKE), Kicsiny
Balázs (képzőművész, tanár, MKE-DLA), Kőnig Frigyes (képzőművész, az MKE
rektora), Szirtes János (képzőművész, tanár, MIE), Kis Varsó (Gálik András és
Havas Bálint képzőművészek), Veszely Beáta (képzőművész, tanár), Zólyom
Franciska (kurátor), Bakos Károly (főtanácsos, Oktatási Minisztérium)
Moderátor: Erőss Nikolett (kurátor, FKSE)
* * *
A művészképzéssel foglalkozó intézmények szerepe meghatározó a művészeti
közéletben, szerepük, működésük folyamatosan vitákat szül, ezek a viták
mégis csak ritkán kapnak itthon az egyetemnél szélesebb nyilvánosságot és
illeszkednek a művészeti közélet beszédhelyzeteibe.
A beszélgetés alapvető kérdése, hogy hogyan tud lépést tartani a hazai
képzés a művészet aktuális kihívásaival, mennyire tud a kortársa lenni a
kortárs művészetnek. Releváns-e mindaz a tudásanyag és tapasztalat, amely az
egyetemek tradíciójához köthető, a kortárs művészet vonatkozásában, erre a
tudásra, ezekre a módszerekre van-e szükségük a hallgatóknak pályájuk
kezdetén?
A beszélgetés ezeket és az alábbi kérdéseket biztosan érinti, de szeretnénk
buzdítani mindenkit, hogy amennyiben a témához kapcsolódó kérdése, felvetése
van, és bármi okból úgy gondolja, hogy azt nem személyesen szeretné feltenni
a beszélgetésen (amire egyébként mindenkit buzdítunk), úgy írja meg a stúdió
e-mail címere (
) 'oktatás' témamegjelöléssel.
Az eddig megszületett kérdések:
Mennyire életképes az akadémiai tudományos struktúra a művészképzésben,
illetve mennyire idomul az a művészet specifikumaihoz?
Képes-e a művészeti felsőoktatás felkészíteni a művészeket azokra az intézményi elvárásokra, amelyekkel szükségszerűen találkoznak később a pályájuk során? Segíti-e az egyetemi képzés a szakmai integrációt, érvényesülést, a kurátorokkal, intézményekkel való kommunikációt, illetve feladatainak tekint-e mindezt?
Követi-e a képzés a kortárs művészet aktualitásait?
Hogyan kerülnek be az intézménybe a tanárok, milyen kritériumok, feltételek alapján, hol születnek meg ezek a döntések?
Művészi vagy oktatói kvalitásuk relevánsabb-e a döntés szempontjából, illetve elválasztható-e ez a két megközelítés? Mennyire flexibilisek, vagy nem azok az oktatói státuszok, a vendégtanárság státusza mennyire bevett és gyakorlott?
Hogyan illeszkedik egymáshoz az oktatói tevékenység és az ezen kívüli szakmai karrier?
A beszélgetésre a szakma képviselőit és a képzőművész hallgatókat is
szeretettel várjuk! (Az esemény pontos helyszínéről később küldünk információt)
Üdvözlettel: FKSE
2006. április 27.