bezárás

Restaurátorképző Intézet

MEGHÍVÓ

Az ötödéves hallgatók diploma-védése
2006. május 30-án 9 órakor kezdődik.
Színhely: a Magyar Képzőművészeti Egyetem vetítőterme
Budapest Andrássy út 69-71.
A beszámoló nyilvános, minden érdeklődőt szeretettel várunk!

A 2006. május 30-án tartandó diplomavédés tervezett programja a következő:


Menráth Péter
9.00 Megnyitó

Orbán Kata
9.10 Ismeretlen festő: Fájdalmas Istenanya / Golgota, XVII. sz.(?), kétoldalt festett ikon faragott kerettel, fatábla, 81×69,5 cm, Néprajzi Múzeum, ltsz. 81.79.156

Szökrön Ágnes
9.30 Ismeretlen szerb ikonfestő: Krisztus szenvedésének gyümölcsei, XVIII. sz., fatábla, 50,5×39 cm,
Szentendre, Szerb Egyházi Múzeum, ltsz. Somberek 42/31

9.40 ?Ariadné menyegzője?, római kori freskótöredék, II. sz.,
kb. 1,6 m2, Aquincumi Múzeum, ltsz. 55.41

Selmeczi Anna
10.00 Ismeretlen ikonfestő: Keresztvitel, XVII. sz., fatábla, 75×98 cm, Szentendre, Szerb Egyházi Múzeum, ltsz. Dunaszekcső 34/22

Horváth Ferdinánd
10.20 Dürer után: Jézusnak átadják a nádszálat, XVI. sz.(?), fatábla, 100×65 cm, Szépművészeti Múzeum, ltsz. 1366

Dóka Márton
10.35 Olasz festő (Bernardino Campi ?): Mária koronázása, XVI. sz., fatábla, 97×77 cm, Szépművészeti Múzeum, ltsz. 55.145

10.45 Jakob Nedić műhelye: Menekülés Egyiptomba, XIX. sz. eleje, fatábla faragott kerettel, 56,2×92×8,5 cm,
Szentendre, Szerb Egyházi Múzeum, ltsz. ?

Fábián Réka
11.00 Luca di Tommé (?): Szt. Lőrinc, XIV. sz., fatábla, 56×27 cm, Szépművészeti Múzeum, ltsz. 15

11.20 Ismeretlen orosz festő: Csodatévő Szt. Miklós ikon, XVIII. sz. vége ? XIX. sz. eleje, fatábla, 31,4×26,7 cm, magántulajdon,
ltsz. ?

Galántai Zsófia
11.30 Ismeretlen festő: Istenszülő a gyermek Jézussal (másolat), 1800 körül (?), fatábla, 85,5×62,5 cm, Néprajzi Múzeum,
ltsz. 81.79.152

Szünet
11.45

Borda Mátyás
12.15 Ismeretlen német mester: Vir dolorum, XVI. sz., polikróm faszobor, 50×15×15 cm, Szépművészeti Múzeum, ltsz. 51.905

12.25 Ismeretlen mester: Férfi szent, XVIII. sz., polikróm faszobor, 130×50×38 cm, Berkenye, rk. templom, ltsz. ?

Kónya Béla
12.40 Boconád, Korpusz és posztamense a Golgota szoborcsoportból, 1792, vulkanikus kiömlési kőzet,
448×166×69 cm (posztamenssel együtt)

Kisapáti Ivett
12.50 Boconád, Szent János szobor és posztamense a Golgota szoborcsoportból, 1792, vulkanikus kiömlési kőzet,
281×76×82 cm (posztamenssel együtt)

Laczik Csaba
13.00 Boconád, Szűz Mária szobor és posztamense a Golgota szoborcsoportból, 1792, vulkanikus kiömlési kőzet,
275×80×80 cm (posztamenssel együtt)

Menráth Péter
13.10 Zárszó

A restaurált diplomamunkák a kiállításon megtekinthetők!

A 2005-2006-os tanévben a hallgatók a következő témákban készítettek szakdolgozatot:

Borda Mátyás: Középkori oltárok szerkezeti kötései (a történeti Magyarország területén)
Témavezető: Mihály Ferenc

A szakdolgozat a középkori fa-oltárok szerkezetével, elsősorban szerkezeti kötéseivel foglalkozik. Megpróbálja bemutatni az általánosan használt fakötések típusait, elsősorban a Magyar Nemzeti Galéria anyagából vett példák és erdélyi oltárok alapján. Gondolatokat vet fel az egykori oltárépítés módszeréről, az ács- és asztalosmesterség szerkezeti megoldásairól. A dolgozat színes képek és magyarázó ábrák segítségével igyekszik bemutatni a fakötéseket.

Czimbalmos-Barabássy Orsolya: Élbevarrás
Témavezető: Görbe Katalin

A téma egy újszerű restaurálási módszer ismertetése, mely a vászonképeken lévő lyukak, illetve hasadások hagyományos élberagasztásán túl egy másik lehetséges rögzítési módszer. Ennek a Hollandiában kikísérletezett eljárásnak a lényege, hogy a sebészet területén használatos műanyag fonalak segítségével varrják össze a hasadás mentén a vásznat. Annak ellenére, hogy ez a módszer csak bizonyos feltételek mellett kivitelezhető, nagy előnye, hogy teljesen reverzibilis és az élbevarrt területen a feszültség eloszlása egyenletes.

Fornet Johanna: A scagliola technika. A műmárvány készítése, a károsodott stukkómárvány restaurálása
Témavezető: Kisterenyei Ervin

Rövid történeti áttekintés után a dolgozat részletezi a műmárvány alapanyagait, készítésének technológiáját. Néhány hazai műemlék restaurálása kapcsán általános képet kapunk a stukkómárvány legjellemzőbb károsodásairól. Végül a műmárvány fizikai és kémiai tulajdonságainak műszeres vizsgálati lehetőségeit ismerhetjük meg a kreszówi Hercegi Kápolnában végzett kutatáson keresztül.

Lovas Dániel: Puttó szobor szkennelése és számítógépes rekonstrukciója
Témavezető: Osgyányi Vilmos

A szakdolgozat a diósgyőri Szeplőtelen Szűz Mária szobor 3D lézeres szkennelésén és számítógépes rekonstrukcióján keresztül mutatja be azokat a térszkennelési és adatfeldolgozási eljárásokat, melyek alkalmasak műtárgyakkal és műemlékekkel kapcsolatos digitalizálási és a digitalizáláshoz kapcsolódó feladatok elvégzésére. A dolgozat párhuzamosan tárgyalja a hagyományos és az elmúlt tíz évben kifejlesztett technikákat, melyek a műtárgyak felszíni geometriájának mérésére használatosak.

Máthé Erika: Kárpáti ikonok a 16-18. században Halics és Volhínia területén ? az ukrán és orosz szakirodalom tükrében
Témavezetők: Szutor Katalin
Dr. Puskás Bernadett

A 16-18. századi, mai Ukrajnához tartozó Halics és Volhínia területéhez köthető ikonok bemutatásán keresztül a dolgozat a kevéssé ismert kárpáti ikonok csoportjának kutatásához kíván támpontul szolgálni. Rövid történelmi és kulturális ismertetést követően a főbb ikonfestészeti műhelyekkel foglalkozik, majd az ikonokon használt anyagokat tárgyalja. A dolgozat fontos részét képezi a külön kötetbe foglalt függelék, ahol a tárgyalt ikonok képe és ismert adataik táblázatba rendezve találhatók, illetve itt olvashatók a korabeli orosz festészettechnikai leírások fordításai és egyéb kiegészítő anyagok.

Nagy Róbert: Késő gótikus kőfaragványok a Sajó völgyében
Témavezető: Dr. Feld István
Konzulens: Dr. Mádai Ferenc

A szakdolgozat célja öt, északkelet-magyarországi ? a Sajó folyó völgyében található ? református templom késő gótikus mérműveinek elemzése és kőanyagainak meghatározása volt. Az egy időszakban (XV. század vége ? XVI. század eleje) épített, illetve átépített műemlékek kőfaragványai nagy valószínűséggel egy kőfaragóműhely alkotásai. Az elvégzett vizsgálatok azt bizonyítják, hogy a mesterek az építkezésekhez közeli bányákból szerezték az alapanyagot és, hogy ebben a szűk értelemben vett régióban és korban nagy valószínűséggel nem létezett az előre kifaragott kőelemek kereskedelme.

Szabó Csilla: Porlékony, matt megjelenésű festékrétegek rögzítésének problémája fa tárgyakon
Témavezető: Forrai Kornélia
Konzulens: Kovács Petronella

Matt megjelenésű festékrétegek leggyakrabban néprajzi tárgyakon találhatók, de festményeken, szobrokon is előfordulnak. Rögzítésük problémája abban rejlik, hogy a stabilizálásnak az optikai megjelenésüket nem szabad megváltoztatnia. A szakdolgozat összefoglalja a kutatás eddigi eredményeit, de az elméleti feldolgozáson túl gyakorlati tapasztalatok gyűjtésére is törekszik. A szerző a várhatóan matt megjelenés szilárdító anyagokkal próbákat készített, az anyagok hígításának, felhordásának módját tesztelte, majd elektromikroszkópos vizsgálatnak vetette alá.

Szakács Márton: Fatáblák és vászonképek hátoldalának védelme
Témavezető: Görbe Katalin

A dolgozat első része a történelem folyamán alkalmazott hátoldalt védő eljárásokat, illetve az azokat kiváltó okokat tárgyalja, fatáblák és vászonképek kapcsán egyaránt. A második rész a mai, valamint az elmúlt évtizedekben szélesebb körben is alkalmazott anyagokat mutatja be különböző szempontból vizsgálva azokat. A dolgozat gyakorlati tapasztalatok ismertetésével zárul, amelyeket a szerző különböző hátoldali védelemmel ellátott, kisméretű vászonképek eltérő körülmények közötti vizsgálatával szerzett.

Szegő Attila: Az Andrássy úti Régi Műcsarnok Lotz Károly mennyezeti lunettáinak vizsgálata, kiegészítve hamis színes infrafelvételekkel és ennek ismertetésével
Témavezető: Bóna István
Konzulens: Gadányi György

A szakdolgozat a hamis színes infra vizsgálat festett műtárgyakon alkalmazott gyakorlatával foglalkozik, lényegében pigmentek meghatározása céljából. Ezeket az ismereteket egészítik ki Lotz Károly 4 mennyezeti lunettájának fototechnikai-(normál, lumineszcens, UV), mikroszkópos- és hamis színes infra vizsgálatai.

Tanka Ágnes: Az üvegmozaik restaurálása Róth Miksa mozaikművészetének tükrében
Témavezető: Brutyó Mária

A dolgozat az üvegmozaikok felépítésének, anyagainak és készítéstechnikájának általános ismertetése után összefoglalja azok romlási folyamatainak okait és jellemző megjelenési formáit, majd megkísérli felvázolni e művek restaurálásának lehetséges módjait. Mindehhez a Róth Miksa műhelyében készült üvegmozaikok szolgálnak kiindulópontul, így a mozaikok restaurálásának megoldásaihoz is hazai, megvalósult példák bemutatásán keresztül jutunk el. A munkát a Róth-műhelyben kivitelezett mozaikok képekkel dokumentált felsorolása zárja, melyet vizsgálati eredmények is kiegészítenek.