Művészetelméleti- és gyakorlati szabadiskola
Ezúton szeretnénk felhívni figyelmüket a 2006 őszen a tranzit.hu által indított
Művészetelméleti- és gyakorlati szabadiskolára 2. szemináriumi hétvégéjére.
Az második szemináriumra a jelentkezési határidő 2006. október 12-e, a jelentkezéseket e-mailben varjuk a tranzit@enternet.hu címre.
Diákok, művészettörténészek, művészek, kurátorok jelentkezését angol nyelvű motivációs levélben varjuk. Egy szemináriumon 15 fő vehet reszt. Az iskola nyelve angol. Igény eseten szállásfoglalásban tudunk segíteni.
Részletes információ a második szeminárium tartalmáról, valamint a további hétvégék programjáról: http://tranzithu.media7.sk, www.tranzit.org / tranzit hungary
A mellékletben megtalálják a zágrábi WHW-kurátorcsoport szemináriumának tartalmi összefoglalóját magyarul.
A szeminárium 2006. október 20-án délelőtől 22-én kora délutánig tart.
A szemináriumot megelőzően a WHW tagjai október 19-én nyilvános előadást tartanak.
A helyszínről később közlünk értesítést
A Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola abból indul ki, hogy a kortárs művészet és kultúra által létrehozott tudás- és ismerettöbblet szelesebb körben is értékes hozzájárulással gazdagíthatja a társadalmi közbeszéd különböző fajtait. Célkitűzése az, hogy aktív részvételen alapuló szemináriumok formájában a művészeti pozíciók, a kritikai szempontok, valamint a művészeti intézményrendszer vizsgálata réven gyarapítsa a magyarországi művészeti közeg elméleti és gyakorlati eszköztárat. A szabadiskola elnevezés olyan közösségi összejövetelekre utal, amelyeken a résztvevők párbeszéd és vita során alakítják ki a közös gondolkodás és tapasztalatcsere lehetőséget.
Az iskola havi rendszerességgel, hétvégi szemináriumok formájában működik. Az egyes szemináriumokat meghívott művészek, kurátorok, elméleti és múzeumi szakemberek tartják, figyelembe véve a magyarországi kortárs művészet helyzetet és az itt folyó diskurzusokat. A program a meghívott személyiségek gyakorlati tevékenységére alapozva teszi lehetővé az elméleti és gyakorlati kérdések megvitatását.
A Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola céljai:
- a kortárs kultúra aktuális jelenségeinek vizsgálata a művészeti és a kurátori gyakorlatban;
- a kritikai gondolkodás és a szakmai párbeszéd elősegítése;
- a művészetelmélet és a művészetkritika szerepe, a kritikai fogalmak elemzése és az
hazai közegre alkalmazható fogalmak kutatása;
- a kurátor- és a művészidentitás/szerep nemzetközi kontextusban való alakítása.
Témák 2006-ban:
- a kontextus szerepe a kulturális termelésben;
- az elmélet és a gyakorlat egymásra hatása;
- a nyilvánosság lehetséges formai az intézmények és az önszerveződési
platformok között
- konstruktív átfedések a kurátori és művészeti gyakorlat között
A tranzit kortárs művészeti kezdeményezést az Erste Bank Csoport támogatja.
What, How and for Whom / WHW
A WHW 1999-ben jött létre, tagjai: Ivet Ćurlin, Ana Dević, Natasa Ilić és Sabina Sabolović kurátorok, valamint a publicista-dizájner Dejan Kršić. Kiállításaikhoz markáns tipográfiájú katalógusok kapcsolódnak, önálló köteteket adnak ki, 2003 óta egy non-profit galériát is működtetnek (Nova Galerija, Zágráb).
Első kiállításuk –melynek címéből nevük is származik– a Kommunista Kiáltvány megjelenésének 152. évfordulója alkalmából született. Három, a gazdasági tevékenységek és szerveződések alapját jelentő kérdést vetettek fel a kurátori gyakorlatban: Mit, hogyan és kinek? A „Mit?” és a „Hogyan?” a tervezést, a koncepció kialakítását és magát a megvalósítást jelenti, míg a „Kinek?” a művek létrehozásának és „terjesztésének” módját, a művészek lehetséges helyét a (munkaerő)piacon.
A normalizáció mint kiállítási stratégia
A WHW szemináriumának célja, hogy a résztvevők olyan stratégiákat és megközelítéseket fedezzenek fel, melyek révén a kiállítás nem puszta produktum, kulturális termék, hanem eszköz lehet. Olyan eszköz, mely dekonstruálhatja a nemzeti identitás(ok) reprezentációjának mindenható stratégiáit és félbeszakíthatja azokat a lineáris elbeszéléseket, melyekben a társadalom története szakadatlan és lelkes menetelés a szabadpiac és a liberális demokrácia felé vezető egyenes úton.
A résztvevőkkel együtt arra keresik a választ, hogy a kritikai alapon szerveződött projektek hogyan őrizhetik meg nyitottságukat és adhatnak teret az ellentétek játékának. Hogyan lehetséges a reprezentációs stratégiák, kiállítási formák és a közösségi terekben megvalósuló akciók állandó felülvizsgálata, és hogyan kerülhet a kurátor a megfigyelő, szervező és prezentáló státuszból az aktív résztvevő (aktivista) szerepébe.
A WHW kiállításain olyan, a horvátországi társadalmat mélyen érintő, de az “Új Európa csillogását” nélkülöző, s ezért elhallgatott, vagy félresöpört problémákkal foglalkozik, mint a közösség viszonya saját múltjához és szerepe a történelem-teremtésben, a nemzeti identitás és a nacionalizmus, valamint az etnikai kisebbségek (pl. szerbek) státusza. A szemináriumon újabb kiállításaikat (Side Effects, Collective Creativity, To be put up for a public debate and Normalization, dedicated to Nikola Tesla) tárgyalva kiderül, a kiállítás, vagy egy-egy mű milyen mechanizmusokat használva válhat széleskörű társadalmi vita inspirálójává, a provokáció veszélyes élén egyensúlyozva, hiszen szlogenjük szerint a művészet nem a valóság hű tükre többé, hanem kalapácsként alakíthatja azt.
A WHW válogatott kiállításai:
What, How & for Whom, on the occasion of the 152nd anniversary of the Communist Manifesto”Home of Croatian Artists, Zagreb, 2000 and Kunsthalle Exnergasse, Vienna, 2001), Broadcasting Project, dedicated to Nikola Tesla (Technical Museum, Zagreb, 2002), Looking Awry (Apex art, New York, 2003), Repetition – Pride and Prejudice (Gallery Nova, Zagreb, 2003), Side-effects (Salon of Museum of Contemporary Art, Belgrade, and Gallery Nova, Zagreb, 2004), Normalization (Gallery Nova, Zagreb, 2004), Collective Creativity (Kunsthalle Fridericianum, Kassel, 2005), To Be Put up for a Public Debate (Operation City, Badel Factory, Zagreb, 2005), Final Exhibition, Gallery Nova, Zagreb, 2006, and Normalization, dedicated to Nikola Tesla, Gallery Nova, 2006.
A WHW által kiadott publikációk:
Against Indifference selected essays by Renata Salecl, Hieroglyphs of the Future selected essays by Brian Holmes, Zagreb, 16/6/01 book of interviews by Hans Ulrich Obrist with Croatian artists, reader for the “What, How and for Whom” exhibition with essays by Slavoj Žižek, Richard Barbrook, Boris Buden, Fredric Jameson, Charles Esche...) and regularly publishes Gallery Nova newspapers.
2006. október 03.