Marion von Osten szemináriuma
Nyilvánosságok teremtése - világok létrehozása
A projekt-kiállítás mint művészeti gyakorlat
A klasszikus kurátori vagy tudományos megközelítéssel szemben a "projekt-kiállítások" a legkülönbözőbb tudásterületekről vonnak be résztvevőket a koncepció kialakításába, vagy a kiállítás megvalósításába. Az a cél, hogy ebben az ideiglenes kontextusban az egyén megváltoztathassa alanyi pozícióját. Erre művészetteoretikusok és művészek közösen dolgoztak ki elméleti és vizuális kifejezésformákat. Az 1970-es évek klasszikus stratégiái mellett, melyek az ellennyilvánosság létrehozására irányultak, a kiállítás, mint kommunikációs forma is kialakíthat nyilvánosság-, tudástermelési és terjesztési modelleket. A "projekt-kiállítás", mint művészeti gyakorlat beírja magát a modern és posztmodern művészetről szóló vitákba, valamint a teoretikus és politikai csatározásokba is. Felvállalja a feminista pozíciók és a gender-elméleti diskurzusok követeléseit, a nem dichotóm alanyi pozíciók kialakítására és hatalommal való felruházásukra vonatkozóan. Ezen kívül a munkafeltételek és a kollektív szerzőség problémakörét is felveti. A művészet bemutatására szolgáló terekkel szemben, a "projekt-kiállítás" egyértelműen állást foglal amellett, hogy a cél nem egy téma illusztrálása, hanem saját téziseinek, módszereinek, formáinak kidolgozása, valamint diskurzus és gyakorlat kialakítása, amely radikálisan megkérdőjelezi a művészeti tér és a hozzá kapcsolódó reprezentációs rezsim létjogosultságát. Ezáltal a "projekt-kiállítás" a folyamatosan épülő ellennarratíván keresztül alakítja ki az ellennyilvánosságot.
A szeminárium időpontja: 2009. április 4-5.
Helyszíne: Labor (V., Budapest, Képíró u. 6.)
A szemináriumon a részvétel ingyenes, jelentkezési határidő angol nyelvű motivációs levéllel az office@tranzitinfo.hu címen március 29.
Marion von Osten kurátori, művészi és elméleti területeken dolgozik, melyeket az olyan médiumok kapcsolnak össze, mint a kiállítás, az installáció, a videokészítés és szövegírás, az előadás-perfomanszok, konferenciák és filmprogramok. Fő kutatási területe a kulturális munka körülményeinek megváltozása a poszt-kolonialista társadalmakban, az egyén technológiái és a mobilitás kormányzása. Alapító tagja a Labor k3000-nek, a kpD - kleines post-fordistisches Drama-nak és a berlini Center for Post-Colonial Kowledge and Culture-nak.2006 óta az Academy of Fine Arts Vienna tanára. 1999 - 2006 között az Institute for the Theory of Art and Design & Institute for Cultural and Gender Studies, HGK Zürich tanára és kutatója; a Malmö Art Academy Critical Studies Programjának előadója. 1996-1998 között a Shedalle Zürich kurátora. Berlinben és Bécsben él.
Bővebb információk: www.tranzit.org
2009. március 24.