bezárás

Chilf Mária: A mélység periszkópja

Chilf Mária: A mélység periszkópja

A NextArt Galéria szeretettel meghívja Önt és partnerét Chilf Mária: A mélység periszkópja c. kiállításának megnyitójára.

A MOME-Média Design szakkal való együttműködés keretében a kiállítás ideje alatt megtekinthető lesz Kitzinger Gábor videó alkotása.

A megnyitó időpontja: 2009. május 21. csütörtök, 18:00 h.

A kiállítást megnyitja: Balázs Kata művészettörténész.

Számítunk megtisztelő megjelenésére,


Chilf Mária: A mélység periszkópja

NextArt Galéria, 2009 május 21 - június 26.

"...Chilf Mária legújabb sorozata egyszerre mutatkozik meg a periszkóp fókuszában, és a periszkóp mögött álló szemlélő szemszögéből látható képként. A chilfi periszkópban a pszichológiai tartalmak, az egyéni lélekmélység és a mélység kitapasztalásának szándéka áll, a festészet és a rajz eszközeivel megtámogatva, elősegítve, illetve kölcsönösen fenntartva egymást.

A sorozat először mutatja be azokat a munkákat a nézőknek, amelyek egy új formai-technikai kísérletsorozat eredményei: a véletlen drámai jellegét bekomponáló akvarell-foltok és hypó találkozását rögzítik, festői és faktúradús, a művészre jellemző absztrakt expresszív organikus formákat alakítva, amelyekhez a sorozat egyes munkáinak esetében a nézőt történet-keresésre kényszerítve, kicsi rajzolt vagy festett figurák csatlakoznak. A nagyobb kiterjedésű, néhol majdnem naturalisztikus, máshol csak utalásokat tartalmazó, olykor utakkal szabdalt tájkép- világűr- vagy biomorf-foltok mellett ott a kis kereső, a gyanútlan lény, aki fut, hintázik, körhintázik, és akinek, hogy létbevetettségét felismerje, Chilf-periszkópra van szüksége.

Az így nyert kép végül tükör lesz, mélyfúrás helyszíne és a távcső fókusza.

Korábbi, grafikai-festői installatív munkáira utaló motívum a kiállítótérbe rajzolt csónak gyomrába vezető lépcső, ami térben és belső térben is világossá teszi, hogy hol keressük az intenzív színű Rorschach-formákat, illetve a formák és a nagy elbeszélésekből kiszakadt apró figurák találkozásait, hová fordítsuk a távcsövet és hova fókuszáljunk a képek nézése közben..."

(Balázs Kata művészettörténész)

"Leköt a dolog keletkezése, a véletlenül adódó és a szándék közötti feszültség, a tudatos várakozás és azoknak a formailag meghatározott előnyöknek a bevonása, melyek az előállítás szükségszerűségeiből adódnak. Ez a tevékenység ott tart a pillanatban, az egyszeri történésben, és olyankor értelmet kapnak a dolgok. Az árnyalt, kikutathatatlan, kimondhatatlan dolgok, melyek megragadhatatlanságából mégis minduntalan megpróbálok valamit kicsalogatni, megszólítani. 'Beszélni' arról, amiről nem lehet; - de amiről hallgatni sem lehet. S ezáltal talán mégis megtudhatok valamit.

Legyen szó akvarellről, mint folyamatműről; a rajzról, amit a legspontánabb útkeresésnek tekintek; installációról, ami sokkal kötöttebb, tervezettebb, szervezettebb módon valósul meg, vagy más általam használt médiumról, ezek a művek egyazon szemlélet különböző aspektusait jelenítik meg, mégpedig a valóságot vizsgáló, feldolgozó, rögzítő szemléletét.

A látványról, a képről, a médiumról való gondolkodáshoz szervesen kapcsolódik egyfajta - egzisztenciálisan lényegi - témabeli vizsgálódás.

Élveboncolás ez. A megfigyelő passzívnak tűnő tekintete, az értelemakaró tudat állandóan újrafogalmazó megértési kísérletei."

(Chilf. M.)


NextArt Gallery cordially invites you and your partner to the opening of its exhibition Mária Chilf: The periscope of the depth.

As part of cooperation with the Media Design Faculty of the Moholy-Nagy University of Art and Design (MOME), Gábor Kitzinger's video workwill be on view throughout the exhibition.

Date of the opening: 21th May 2009, 6 pm.

The exhibition is opened by Kata Balázs art historian.

Your presence will be an honour.

Mária Chilf: The periscope of the depth

NextArt Gallery, 21th May - 26th June 2009

Chilf Maria'swatercolours are strange works. They make us feel like the fabled smart girl who both brought a present to the king and didn't. Chilf'saquarelles both represent something and they don't, they are both concrete and abstract;realistic elements mingle with unidentifiable motifs. They are also noteworthy in technical terms:the figures and lands are covered with runny or dripped patches - it is as if the latter constituted the works themselves, which incidentally simultaneously resemble children's drawings and illustrations for sci-fimagazines.

Conscious (of her medium), Chilf continuously reflects on the possibilities and limitations of her technique.Every picture refers back to the starting point, the nucleus of creation, when the paint that spreads on the paper establishes representation. What does the chosen artistic medium, in this case the aquarelle, allow, and what does it exclude? The most recent works still rely on the technical tricks of representation:she includes water-resistant patches, introduces ink into her watercolours, uses chemicals and lets the paint run to achieve her particular vision.

Her watercolour-on-papers are curious tangles of biomorphic shapes and elements that resemble technical drawings. Floating on the white sheets, the geometric and amorphous figures link in accordance with an inner logic. In the new works, which meld the artificial and the organic, the system of scales and dimensions is upset, the inner becomes exterior, the (designed) land turns into an interior.

The works originate in the elemental need of the grapho-maniac to record everything in drawing, in her graphic journals of personal experiences. The chief starting point for her visual world, in which natural and industrial landscapes, the elements of man's environment, its organic and inorganic materials, join in a never-ceasing cycle, is the human body, which on paper transforms into a world model whose order is organic and psychedelic.

The title of The periscope of depth series is telling;it is suggestive of psychological dimensions, which do appear in the works: the garden has become an "inner land," the focus is inward-looking, the horizons have shifted, the perspective lines cross at new points. All this means that in the process of subjecting the world, reality, to a deep psychological visual analysis, the works are complemented with a new element, a new character. Even at first glance it becomes obvious that we are looking at something depressing, nightmarish, and we are assailed by horrors on all sides, and all this is closely linked to human anxieties and phobias. If both heaven and hell were a spatial experience for Pilinszky, thenChilf'sworks offer nothing less than the large-scale structure of space-time as it stretches above the map of the soul.Rorschachand Freudwould be delighted with this wealth of possibilities.

"What interests me is the way the thing forms, the tension between the accidental and the intentional, the conscious waiting and the formal advantages involved in the necessities given in the preparation. This activity takes place and at a certain moment it all makes sense. The shaded, un-explored, unnamable things which cannot be grabbed are those things that I want to entice, to name. I am trying to "speak" about something that you cannot talk about, but cannot be silent about either. And maybe, in this way, I get to learn something.

It can be water color as an artistic process, a drawing as the most spontaneous way of searching, an installation which is more formal, planned and organized, or another medium, these pieces are many aspects of one artistic approach: examining, working through and capturing reality.

Thinking about the vision, the picture or the medium is organically connected to a type of existentially important thematic investigation.

This is vivisection. The way the observing person looks, quite passively, conscious re-conceptualization is an experiment in understanding." (M. Chilf)