bezárás

Barakonyi Zsombor kiállítása

Light & Magic 1999-2009 c. kiállítása

A NextArt Galéria szeretettel meghívja Önt és partnerét Barakonyi Zsombor : Light & Magic 1999-2009 c. kiállításának megnyitójára. Megnyitja: Rieder Gábor, művészettörténész.

A megnyitó időpontja: 2009. szeptember 17. csütörtök, 18:00 h.

MOME: Kostil Danila és Kolin Collective

Számítunk megtisztelő megjelenésére,

Megtekinthető: 2009. 10. 22-ig
nyitva: kedd-péntek: 12-18h
szombat:10-14h

Nextart Galéria
1054 Budapest, Aulich u. 4-6.
t/f: +36 1 302 7882

www.nextartgaleria.hu

Barakonyi Zsombor : Light & Magic 1999-2009

Fényrajzok 1999-2009

A fényképezéshez és a látáshoz nélkülözhetetlen a fény. "Az anyagtalan anyag". Fényforrásunk általában a Nap, vagy valamilyen mesterséges fénykibocsájtó eszköz. Köztudott, hogy a fénnyel történő rajzolás és festés esetében ez lehet: izzó, parázsló végű bot, csillagszóró, zseblámpa - vagy bármi, amivel dolgozni tudunk. Már 1765-benegy francia, nevezett Chevalier D'Arcy ("D' Arcy Lovag") egy izzó, zsinegre erősített széndarabot forgatott a feje fölött sötétben - kortársai akkor még nem vettek tudomást arról az állításáról, hogy a mozgó tárgy képe a tárgy eltűnése után még néhány másodpercig látható marad. A jelenség a "látványmegmaradás" - amit akkor is tapasztalhatunk, ha hunyorítva sötétben egy erős fényforrás mozog a szemünk előtt, és annak "lenyomatát" még egy kis ideig érzékeljük a látómezőnkben, noha az már azóta tovatűnt, időközben már kialudt.

Exponálásnak a fénynek a filmre való engedését értjük. Sötétben, félhomályban - kevés fény esetén, állvány használatával az expozíciós időt több másodpercre, ill. percre lehet hosszabbítani, ilyenkor az ún. "B" időt alkalmazzuk, ami azt jelenti, hogy a fényképezőgép időzárja addig tart nyitva, amíg az exponálógombot lenyomva tartjuk. A fényforrásból kiinduló fénysugarak a témáról visszaverődve a fényképezőgép objektívjébe jutnak, ahol a lencserendszeren átlépve a filmen kirajzolják a téma képét. A ráeső fény hatására a film fényérzékeny rétegében láthatatlan kémiai változások mennek végbe, melyek a film előhívása után láthatóvá válnak.

Maga a folyamat számomra ideológiailag párhuzamot mutat a kínai tusfestmények születésével. Egy finom gesztus, amit nem lehet már utólag korrigálni - csak úgy lesz jó, ha előzőleg elmélyült koncentrációval készülünk neki. Nálam ilyen a "háttérkép", a helyszín gondos megválasztása - akár egy filmforgatásnál- melyet én is "kiegészítek" egy személyes, spontán képi elemmel.

Bécs, 2009. szeptember 7.

Barakonyi Zsombor Dla