Kicsiny Balázs
A MOM Park szeretettel meghívja Önt és kedves partnerét a Park Galéria kortárs képzőművészeti kiállítás sorozat keretében
A MOM Park szeretettel meghívja Önt és kedves partnerét a Park Galéria kortárs képzőművészeti kiállítás sorozat keretében
KICSINY BALÁZS képzőművész A SZOBAFESTŐ HALÁLA
című kiállításának megnyitójára és az azt követő fogadásra 2009. december 16-án, szerdán, 18.00 órakor.
A kiállítást megnyitja: KICSINY BALÁZS
A kiállítás rendezője: Molnár Ani Galéria
Park Galéria: MOM Park, első emelet, Fórum tér felőli bejárat,
1123 Budapest, Alkotás u. 53.
A kiállítás megtekinthető 2010. május 27-ig, minden nap 7 és 24 óra között.
Kicsiny Balázs: A szobafestő halála
Kicsiny Balázs képzőművész Park Galériában bemutatott munkája, A szobafestő halála nem más, mint egy ajtó nélküli szoba, amelybe belépni nem, csak az ablakon át betekinteni lehet. A fekete-fehér kockásra festett szobában festékes edények, félredőlt létra látványa fogadja a nézőt. A padlón fekete-fehérkockás figura fekszik, kezéből kihulott fekete ésfehér festékes ecsettel. A jelenet munkavégzés közben bekövetkezett balesetet imitál. Hogy valójában mi történt, arra nincs egyértelmű válasz. Csak a végkifejlet, a szobafestőn beteljesedő végzet látható. A művész szerint olyan átváltozás ez, mint a balladában, ahol a vadász szarvassá vagy mint a bevásárlóközpontban, ahol a vásárló áruvá változik.
A mű létrejöttét egy véletlen találkozás motiválta. Londonban, a Westminster Apátságban áll Henry Carey, Hunsdon bárójának, I. Erzsébet kancellárjának 16. századi síremléke, amelynek szarkofágját geometrikus fekete-fehér négyzetek díszítik. A benyomást fokozta, hogy a Westminster Apátságtól nem messze, a Pimlico negyedben egy lenyűgöző, 1930-as években épült pepita lakótelep található. Ezeknek az élményeknek hatására, hosszú alkotói folyamat végén jött létre az alkotás.
A szobafestő halálát a debreceni Modem Kis Magyar Pornográfia című kiállításán láthatta először a közönség.
A mű nem direkt társadalom kritikai szándékkal készült, azonban első kiállításán a Kis Magyar Pornográfia emlékművének is értelmezhette a közönség. Ennek a talán félreértett interpretációnak is köszönhető, hogy a művész A szobafestő halálát a MOM bevásárlóközpontban, saját szavával a "Nagy Globális Pornográfia" világában állítja fel, vállalva ezzel az újabb interpretációs félreértéseket.
Kicsiny Balázs összetett alkotói világában szoros kapcsolatbanállnak egymással a képek, a szobrok, illetve az installációk. A képzőművész szerint a tér az egyik legfontosabb tényező. A tér és a térben megjelenő mualkotás kapcsolata, a térnek bejárása, kultúrtörténeti és szociális háttere. Mindemellett a kiállítótér - legyen az akár a Velencei Biennále Magyar Pavilonja vagy egy hétköznapi bevásárlóközpont - csak addig érdekes számára, amíg benne van az állandó változás lehetősége, a felemelkedés és a hanyatlás esélye.
Az alkotó bízik abban, hogy a tér, a térben a szituáció, felkelti a vásárlók kíváncsiságát, megközelítik a művet, és benéznek a doboz-lakásba, hogy rákérdezzenek: mi is ez?
Kicsiny Balázs (Salgótartján, 1958) az egyik legjelentősebb hazai középgenerációs képzőművész, aki nemzetközileg is komoly elismertségre tett szert.
1982-ben a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán szerzett diplomát, majd 1985-ben ugyanitt végezte el a posztgraduális képzést. Hosszabb londoni tartózkodása során a Műértő és a Balkon hazai képzőművészeti szaklapok tudósítója volt. 2005-től a Magyar Képzőművészeti Egyetem Dokori Iskolájának oktatója, ahol
2008-ban doktori diplomát (DLA) szerzett.
Számos jelentős szakmai díjat és külföldi ösztöndíjat nyert el. Többek között 1988-1991 között Derkovitsösztöndíjban részesült, 1992-ben Munkácsy-díjjal,
1993-ban Smohay-díjjal tünették ki. 1995-ben megkapta a Magyar Állami Eötvös Ösztöndíjat egy nagy-britanniai tanulmányút támogatására, 2000-ben és 2002-ben pedig a "Művészek Éve" és "Megbízás új mű létrehozására" ösztöndíjban részesült az Art Council of England, Southern Arts Board zsűrijétől. 2005-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztjével tüntették ki.
Az 51. Velencei Biennále mellett számtalan fontos művészeti és kulturális térben állított ki, munkáit jelentős magán- és közgyűjtemények őrzik (pl. Budapesten: Magyar Nemzeti Galéria, Fővárosi Képtár, Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Ludwig Múzeum, Pécsett a Kortárs Művészeti Múzeum, Székesfehérvárott a Szent István Király Múzeum, valamint a bécsi Albertina és a bournemouth-i Russell-Cotes Art Gallery and Museum).
Képek a kiállításról
2009. november 09.