A kortárs kínai független filmek sajátosságai
A nyolcvanas és kilencvenes évek fordulóján létrejött kínai független film immár húszéves történetre tekinthet vissza. Ez a nyugati emberek szemében radikálisnak, a kínai hatóságok szemében lázadónak és az átlagos kínaiak szemében rejtelmesnek tűnő műfaj hogyan is fejlődött az elmúlt húsz évben? Milyen történelmi közegben és körülmények között alakult ki radikális stílusa, lázadó jellege és rejtelmes formája? Múltját, jelenét és jövőjét miféle kapcsolat fűzi a kínai társadalomhoz? Az előadás ezekre a kérdésekre keresi a választ.
Az előadó egy-egy részt szentel a független kínai filmdrámáknak és a dokumentumfilmeknek, amelyeket „független” voltuk mentén vizsgál majd, miközben ismerteti a „független” koncepció mibenlétét az adott társadalmi közegben. Célja, hogy átfogó képet vázoljon fel az olyan tényezők kapcsolatáról, mint a függetlenség gondolatának történeti jelentése, a kínai társadalom elüzletiesedése, a kínai filmek iparosítása és az emberek eszmeiségének változása.
A művészet – legyen az független vagy sem – mindig valamiféle eszmék kifejezésének eszköze. A legfontosabb kérdés, amit minden esetben fel kell vetnünk, hogy a vizsgált mű vajon kinek a gondolatait közvetíti – ez pedig már magában rejti a függetlenség kérdését, hiszen a valódi függetlenség nem más, mint tudatos állásfoglalás.
Zhang Yi, a független filmeket forgalmazó francia 14Megahertz vállalat munkatársa mindezt A kortárs kínai független filmek és művészfilmek formai sajátosságai és fejlődése című előadáson fejti ki.
2010. március 01.