bezárás

Kicsiny Balázs kiállítása

„Lipcse, 1945. április 18.” A félreértés – Robert Capa nyomában

Kiállításmegnyitó: 2010 március 11, 18 óra

Helyszín: CHB (Collegium Hungaricum Berlin) Moholy-Nagy Galéria

A kiállítás 2010. május 24-ig tekinthető meg

Közös kiállításmegnyitó Kovács Endre Amnézia temporisz, Budapest 1965-1971. című kiállításával.
A kiállításokat Thomas Friedrich (kurátor, A fotográfia hónapja) nyitja meg.

Hogy kerül Robert Capa a CHB-ba? Mit történt 1945. április 18-án Lipcsében? Hol találkozik egymással a fényképészet, a művészi képzelet, a történeti valóság és egy álomfejtés nagyszabású installációja?

Kicsiny Balázs Robert Capa nyomában járva három installáció és egy film segítségével a kollektív traumák mechanizmusait és egymáshoz való kapcsolódásait tárja fel.

Robert Capa, a 20. század emblematikus fotográfusa, háborús tudósításaiban egyedülálló módon örökítette meg e traumák gyökerét. Kicsiny munkáinak középpontjában a különböző identitásválságok állnak, amelyek ezt a poszttraumatikus állapotot követik. A fotográfia műfaját Kicsiny a médiumváltás kapcsán annak autenticitására, reflexivitására, relevanciájára és interpretációs spektrumára nézve kérdőjelezi meg, egyben bekapcsolódva az ismét a művészetelméleti diskurzus gyújtópontjába került média-archeológiai vitába.

Moholy-Nagy Galériánk Kicsiny a CHB számára tervezett, Lipcse, 1945. április 18. A félreértés című installációjának ad helyet. Kiindulópontja Robert Capa azonos című fotója, amely egy balkonra lezuhant, haldokló amerikai ejtőernyőst ábrázol. Kicsiny az e fotóval kapcsolatos saját emlékeit dolgozza fel – egy háromdimenziós álomfejtés értelmében négy ejtőernyős landol a CHB-ban, ahol egy szürreális szituáció várja őket.

A CHB kávézójában a 2005-ös Velencei Biennálén kiállított, Alain Servais gyűjteményéből származó munka látható. A Sweet Home az emigráció, migráció, honvágy és hontalanság kérdéseivel foglalkozik. Bár mind Robert Capa, mind Kicsiny Balázs életrajzában is fontos szerepet kaptak e fogalmak, középpontban a művész mint olyan hontalansága áll a globalizált művészvilágban.

A teraszon egy repülőtéri irányító várja az Unter den Linden felől érkező repülőgépet. Ez a munka 2008-ban egy szlovák és egy magyar zsinagógában, valamint egy osztrák katolikus templomban is látható volt.

A Susztertanonc című film, amelyet először a 2005-ös Velencei Biennálén mutattak be, a CHB homlokzatára vetítve és a három installáció által keretbe foglalva új értelmet nyer.

http://www.hungaricum.de/hu/programm/programnaptar/events/922.html