Ray Lee (UK): Szirén(a)/Siren
KOMPOZÍCIÓ, TECHNOLÓGIA, HANGMŰVÉSZET
COMPOSITION, TECHNOLOGY, SOUND-ART
Ray Lee (UK): Szirén(a)/Siren
Kinetikus hanginstalláció
Kinetic sound installation
ELŐSZÖR BUDAPESTEN!
2011. január 14-15. 19:00 és 21:00
2011. január 16. 17:00 és 19:00
Jegyár: 1500 Ft, diákjegy 1100 Ft, a Trafó bérlet érvényes!
3 napon át 30 mozgó fémszobor uralja majd a teret, a Trafó üres nagytermét. A produkció kedvéért teljesen átváltozik a Trafó: kikerülnek a székek, eltűnik a teljes tribün, soha nem látott tér keletkezik a nagyteremben – ide érkeznek Ray Lee kisebb és nagyobb szirénjei-szirénái. A forgó propellerek szárnyai között árnyalatnyi az eltérés: ez hozza majd létre a különböző hangokat és azok ritmusát. A „szirénák” minimalista zenéje, szokatlan ritmusképlete és körkörös mozgása szinte hipnotizálja a nézőket, miközben a bennünket körülvevő láthatatlan erőkről is elgondolkodtat.
A világot megjárt, többszörösen díjnyertes installáció alkotója, a brit Ray Lee zeneszerző és előadó, akit az elektromágneses sugárzás, különösen pedig az foglalkoztat, hogy hogyan lehet a hangot a láthatatlan jelenségek megragadására használni. Lee nem mindennapi alkotó: a The Robotic Theremin Ensemble nevet viselő együttesben például 3 robot a „zenésztársa” és volt olyan produkciója is, melyben hangosbeszélő tölcséreket „lóbált-hintáztatott” az emberek felett!
„Amikor elkezdtem dolgozni, nem is sejtettem, hogy ebből a munkából születik meg a Szirén(a), ahogy azt sem gondoltam, hogy egy olyan minimalista kompozíció születik belőle, ami bejárja a világot.” (Ray Lee)
Az installáció eredeti helyszíne egy hidegháborús katonai hangár volt, így a szirénák sajátos világa és hangja kettős jelentést kapott: „Tetszett maga a szó, hogy sziréna és izgatott az, hogy ez a hang milyen veszélyérzetet kelt az emberekben, de a produkció furcsa módon elégikus is: az én szirénáim hangja inkább egy éteri kórusra hasonlít, mint a légiriadóra, amit a „sziréna” szó első értelmében sugall.” (Ray Lee)
„Én nagyon szeretem a szirénák hangzását, amikor rá vannak hangolva a rezgéskeltőre, és beindulnak a forgókarok. Az a hang a világon semmihez sem fogható. Valami egészen magával ragadó élményt nyújt, vibráló, szikrázó élményt, ami hihetetlenül föllelkesít. Teljesen el lehet veszni a hang rengeteg szintjének komplexitásában. Zenei élmény, az biztos. Egyszer megpróbáltam úgy hangolni a rezgéskeltőket, hogy disszonáns legyen a hangzás, de nem bírtam elviselni. Olyan hangzást akarok elérni, amit a közönség szívből tud szeretni.” (Ray Lee)
Készítette/Creator: Ray LEE
Előadók/performers: Ray LEE, Harry DAWES, Stavroula KOUNADEA
Technikus/technician: Stavroula KOUNADEA
Producer: Simon CHATTERTON
Támogató / With the support of: British Council
Sári Júlia magyar nyelvű nagyinterjúja Ray Lee-vel:
„Valami egészen magával ragadó élményt nyújt, vibráló, szikrázó élményt, ami hihetetlenül föllelkesít”
http://kortars.freeblog.hu/archives/2010/12/26/RL
Ray Lee forgó-zenélő szirénjei – videón, fényben és sötétben:
http://www.youtube.com/watch?v=6Y8y9gjF4_8
http://www.youtube.com/watch?v=DZFg6xu1g_4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=f3gPhKR4j8k&feature=player_embedded#!
Ray Lee videóinterjú:
http://www.youtube.com/watch?v=mb1BcPpmysE&feature=related
http://www.invisible-forces.com
Siren is a spectacular performance piece that takes place within an installation of large sound sculptures; metal tripods with rotating arms that emit electronic drones. Two performers move with the mass of swirling metal, tuning the drones to create a hypnotic composition and controlling the machinery to create a stunning audio visual spectacle. Siren is a true synthesis of different artistic traditions.
This ‘choir of rotating sirens’ creates an audio visual spectacle that is essentially a live experience. Wherever you stand in the space it sounds different. As the arms rotate, the sound pulses past the listener with a Doppler-like effect, while the cluster of closely tuned oscillators creates a rich and pervasive sound world. A minimalist phasing of the rhythmic pulses emerges as the varying speeds of rotation of the arms makes the pulsing tones phase against each other in a constantly evolving polyrhythmic structure. The closeness of the tuning of the separate tones sets off a series of amazing overtones that evoke the sense of an ethereal choir.
Ray Lee’s work investigates his fascination with the hidden world of electro-magnetic radiation and in particular how sound can be used as evidence of invisible phenomena. He is interested in the way that science and philosophy represent the universe, and his work questions the orthodoxies that emerge, and submerge, according to the currently fashionable trends. He creates spinning, whirling, and pendulous sound installations that explore “circles of ether,” the invisible forces that surround us.
“The work was called ‘Siren’ because I made thirty spinning sirens that rotate, emitting pulsing electronic tones. I liked the sense of danger that the word conveys, together with the idea of the siren call, luring people towards it. In Hanger 3022, the sirens had inevitable echoes of the site’s history, but for me the work had an elegiac quality. The sound of my sirens is more like an ethereal choir rather than the warning air raid tones you expect from the word siren.” Ray Lee
2011. január 10.