bezárás

Workshop Ruti Sela képzőművésszel

Workshop Ruti Sela képzőművésszel

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Intézet „A művészetnek megvannak a következményei” kurzusának keretében, a tranzit. hu szervezésében


2011. május 3-5.
Jelentkezési határidő rövid angol nyelvű bemutatkozó levéllel az office@tranzitinfo.hu címen.

A workshop nyelve angol, helyszíne az MKE Intermédia (Kmetty u. 26) és közösen megbeszélt helyszínek.

A workshop leírása:
A workshopon a passzív/aktív, illetve a jelentés/kontextus, és eszköz/cél fogalompárokkal fogunk dolgozni. Közösen újragondoljuk és a gyakorlatban is megvizsgáljuk a kiválasztott fogalmak paradox természetet. Mivel a munkáim az ún. hipernacionalista követelések, az etikai magatartás valamint a művészet és társadalom kapcsolatával foglalkoznak, a találkozókon ezeknek a kérdéseknek gyakorlatban való megnyilvánulásait is tanulmányozni fogjuk.

2011. május 3.
(délelőtt)
10 órától

Filmre vett beszélgetések:
Egy bevezető után 20 perces találkozók során minden résztvevővel egyénileg találkozom, a beszélgetéseket filmre veszem. A felvételekhez keresek egy asszisztenst a résztvevők közül.
(ne fehér ruhában gyertek, jelmezben lehet jönni!)

(délután)
15 órától

Erre a találkozóra minden résztvevő hozzon egy műalkotást egy kisméretű, maximum 5 cm-es modell formájában: a művészek saját munkát, kurátorok egy választott műtárgyat (modellt, reprodukciót, MOV vagy AVI fájlt, videó munka esetén maximum 5 perc hosszúságban).

(este)
20 óra

Ruti Sela
Nyilvános előadás és filmvetítés
tervezett helyszín: Sirály, Király u.

2011. május 4.
(délután)
15-19 óráig

workshop, közösen megbeszélt helyszíneken

2011. május 5.
(délután)
15-19 óráig

workshop, közösen megbeszélt helyszíneken

(este)
20 órától

A workshopon forgatott film nyilvános bemutatója
Az este folyamán Ruti Sela filmjeinek vetítése, amelyek a művész oktatási tevékenységének keretében jöttek létre
tervezett helyszín: Labor


Ruti Sela - Autobiográfia

1974-ben születtem Jeruzsálemben. A szüleim 1972-ben emigráltak Uruguay-ból Izraelbe. Eddig 32 videomunkát készítettem, amelyek közül többet életrajzi mérföldkőnek tekintek: 2001-ben fejeztem be tanulmányaimat a jeruzsálemi Bezalel Művészeti és Design Egyetemen. Ugyanabban az évben Spanyolországba utaztam, ahol találkoztam Kopernikával, Rudriguer-rel, Mariaval, Aguedával, Tonyoval és Jason-nel, akikkel közösen készítettem el az egyik korai munkámat, az Una Proyeccion Solamente-t. Valencia utcáin filmeztem őket az Izraeli Védelmi Erők logójával nyomott pólókban, amelyeket izraeli szuvenír boltokban vettem. Provokatívan viselkedtek: habot tettek a szökőkutakba, loptak a boltokban, félmeztelenül járkáltak a kompromittáló pólókban, nem vállalva azonosságot és felelősséget aziránt, amit a felirat képviselt. A film életem azon pillanatának emléke, amikor besoroztak a hadseregbe, és nem értettem az egyenruha viselésének jelentését, vagyis a felelősség súlyát, amit magamra vettem. 18 éves voltam, és kötelező volt a sorkatonai szolgálat; a besorozottak nagy többsége nem fogja fel, hogy mibe kerül bele.

2003-ban kezdtem tanulni a Tel Aviv-i Egyetem filmszakán. Itt találkoztam Maayan Amirral, akivel elkészítettem a Beyond Guilt (Túl a bűnön) című trilógiát, melynek mindhárom részét heterotópikus terekben forgattuk, és általunk létrehozott helyzeteket dokumentáltunk. Az első részben bárok mosdóiban történt találkozásokat filmeztünk; a második részt egy hotelszobában vettük fel, ahova online társkeresőkön folytatott beszélgetések során hívtunk meg embereket, az utolsó rész elkészítéséhez egy prostituáltat béreltünk fel, és megkértük, hogy filmezzen minket. Ez a munka a militarizmus és a szexualitás az izraeli társadalmon belüli komplex viszonyára világított rá.

A trilógia címét egy rövid zaklatott hangvételű esszé adta, amelyet egy zsidó értelmiségi, Jean Amery írt, aki megtapasztalta a nácik kínzásait a második világháborúban. Az esszé a huszadik század egyik legjelentősebb vallomása, és középpontjában annak megkísérlése áll, hogy leírja az értelmiségiek sorsát Auschwitzban, valamint az emberi értelem határait.

Jelenleg egy sor új filmen dolgozom, ezeket azoknak a művészeti egyetemeknek a diákjaival forgatom, ahol tanítok.

A sorozat első darabjának címe The History of Violence (Az erőszak története), mely 2009-ben forgattam a haifai Művészeti Múzeumban. A haifai egyetem diáklányainak egy csoportjával, palesztinokkal, drúzokkal és telepesekkel készült film a művészetet mint politikai eszközt mutatja be a maga összetettségében, és felteszi a kérdést, hogy van-e értelme a kulturális bojkottnak.

A sorozat második darabja a People Will Comply (Mindenki alkalmazkodik), mely 2010-ben készült a holoni Digital Art Labben, az Evil to the Core (Velejéig gonosz) című kiállítás során. A kiállítás a Milgram-féle kísérlettel foglalkozott és a gonosz banális voltát mutatta be; ily módon a film tanulmányozza a hallgatók hajlandóságát, hogy engedelmeskedjenek nekem mint tanárnak, és életük során korábban felmerült kérdéseket vetnek fel, mint a tekintély elfogadása a katonai szolgálat során.

Jelenleg Maayan Amirral dolgozom az Exterritory (Exterritórium) című projekten. Ez a munka exterritoriális zónákat tár fel. Az Exterritórium olyan tér, mely a nemzetek között és ugyanakkor kultúrák között, valamint a szubjektum és az ideológiai megnyilvánulások összessége között létezik. Kritikai és poétikai lehetőségeket kutatunk, és megkíséreljük kizárni a diszkriminatív társadalmi konstrukciók beidegződéseit. Az Exterritórium rávilágít a területileg meghatározott identitások hanyatlására, mivel nyilvánvalóvá vált, hogy ezek a hagyományos meghatározások ideológiai zsákutcába jutottak. Történelmileg nézve a territórium ágyúlövésnyi távolságra van az Exterritóriumtól. Szimbolikusan nézve, ha a territóriumot a fegyverek jelölik ki, az Exterritórium ott kezdődik, ahol a fegyverek hatalma véget ér.

(Ruti Sela önéletírása a Manifesta 8 katalógusból, p. 278.)

Ruti Sela, képzőművész, a jeruzsálemi Bezalel Művészeti és Design Egyetemen és a Tel Aviv-i Egyetem film szakán tanult. Jelenleg a Haifa Egyetemen és az Avni Művészeti és Design Intézetben tanít, és a Midrasha Művészeti Iskola video programjának vezetője. Számos díjat és ösztöndíjat kapott, köztük az Anselm Kiefer díjat. Munkáit több nemzetközi kiállításon bemutatták, úgy mint a Sidney Biennálén, az Izrael Múzeumban, a Los Angeles-i L.A. Freewaves Film Fesztiválon, a párizsi Pompidou Központban, a New York-i Art in General-ban, a Tel Aviv Múzeumban, a Tate Modernben, a hatodik Berlin Biennálén és az Istanbul Biennálén, valamint a Manifesta 8-on.