MONA LISA KÉPÉBEN
MONA LISA KÉPÉBEN
Az MKE intermédia szakos hallgatóinak csoportos kiállítása
Kiállító alkotók: Bálint Bence / Erdős Zsófia / Hajdu Bence / Karácsony Dóra / Mihályi Barbara / Simon Zsuzsanna / Szabó Márk / Szentpétery Annamária / Tésy Dániel
A kiállítást megnyitja Rényi András művészettörténész, esztéta.
A kiállítás megnyílik 2012. július 5-én, 20 órakor
A megnyitón Getto Ferenc elmondja Frutte di mare című versét.
A kiállítás kurátora Páll Evelin művészettörténész.
A kiállítás megtekinthető 2012. július 6-tól 12-ig.
Helyszín: Erzsébet tér, Akvárium Galéria.
A kiállított videó- és fotómunkákban, videó- és diavetítésen alapuló installációkban közös, hogy a klasszikus művészettörténet olyan témáira reflektálnak, mint a tájkép, a festészet eredete és a "kép tere" - miközben a művészet- és a társadalom némely aktuális kérdését tematizálják.
A Can You Repeat the Smile of Mona Lisa? című videómunkában Tésy Dániel a társadalmi nem konstruált jellegét vizsgálja egy emblematikus műtárgy, a Mona Lisa festmény kapcsán. Tésy empatikus érzékenységgel és humorral mutatja be a megszólított nők hol esetlenebb, szemérmesebb, hol magabiztosabb próbálkozásait, miközben megpróbálják teljesíteni a feladatot: utánozzák M.L. híresen sejtelmes mosolyát.
Genderkonformak Szentpétery Annamária I Am Better Than You és Not Enough című videómunkái, amelyekben a női nem versengési kényszere provokatív agresszióban ölt formát.
A keresztút hatodik stációján egy asszony, Veronika, a kendőjét nyújtja Krisztusnak, hogy megtörölhesse vértől és izzadságtól ázott arcát. A hagyomány szerint ez a kendő hitelesen mutatja Krisztus képmását. Simon Zsuzsanna fiatal nőket mutat be, miközben a társadalom által rájuk kényszerített elvárásoknak megfelelve vastag sminkréteget kennek fel és távolítanak el az arcukról (Veronika kendője).
A festészeti tradícióhoz kapcsolódik Karácsony Dóra, Hajdu Bence és Szabó Márk is, munkáikat a perspektivikus ábrázolás, illetve a tájkép mibenléte határozza meg. Szabó Márk "map art" installációja a térképészet határait, a geográfia kódrendszerének szubjektivitását vizsgálja a fotó és a tájképfestészet műfajainak segítségével (Térkép). Karácsony Dóra manipulált fotói a személyes geográfia analógiájára személyes tájképeknek nevezhetők (Budapest Landscapes).
Hajdu Bence Elhagyatott festményei-n az ember nélküli, kulturálisan determinált kép tere tárul elénk. Mihályi Barbara fotói elidegenítő és távolságtartó érzetet keltenek, ahogyan Erdős Zsófia közeli felvétele is. Az elhagyatott festmény motívuma tér vissza Bálint Bence Plein Air című videóján a több ízben elrepülő és landoló vászon ironikus élcében.
2012. július 03.