Szűcs Attila: Planking
Megnyitó: 2012.11.22., Csütörtök, 18-21 óra
Megnyitja: Karafiáth Balázs László, mém-kutató, San Francisco
Helyszín: Deák Erika Galéria
Nyitva: 2012.11.23. - 2013.01.05.
A Deák Erika Galéria következő kiállításán Szűcs Attila legújabb munkáit mutatja be. A Planking című kiállításon teljes képet kapunk Szűcs elmúlt két éves alkotói periódusáról, ami a világszerte ismert planking jelenségét vizsgálta. A kiállítás megnyitója ezúttal rendhagyó lesz, Karafiáth Balázs egyenesen San Franciscóból fogja a virtuális éteren keresztül szövegét elmondani.
Szűcs 1997-ben festette az első plankinges képét, melyen történetesen Ő maga fekszik két fotel között egy kifeszített pozícióban. A 2000-es években periódikusan festett egy-egy, a témába utólag pontosan beilleszthető képet, majd 2011-ben az interneten is találkozott ezzel a világjelenséggel. Az akkor már plankingnek nevezett akciót jelen pillanatban világszerte milliók űzik. A plankingelő ember szélsőségesen exhibicionista magatartásával ejti zavarba a nézőt. Az arccal jobbára lefele forduló, kezeit merev testéhez szorító alak a mozdulatlanságával és elszigeteltségével provokálja a közönségét. Dadaista gesztussal minden értelmezési kísérletet elutasít, társadalmi kívülállását manifesztálva passzív ellenállásba menekül. Kivonulása a környezetbe való beolvadással, áttetszővé válással, egyfajta mimikri segítségével történik. Ennek a koncentrált semmittevésnek a során a nézőben megfogalmazni vágyott jelentés a nem-jelentés felé tolódik el. Értelem és cél nélküli játék ez, ok és következmény nélkül.
Szűcs pályája kezdete óta kutatja kapcsolatunkat a minket körülvevő vizuális képáradattal, és festményein képes pontos látleletet adni az adott kor világáról. Legújabb művei a planking jelenségén keresztül vizsgálják a „reprezentáció és illúzió", valamint a „jelentés és nem-jelentés" izgalmas témaköreit. Ezeket a festményeket nézve éppúgy felvetődnek belső motivációink, mint a mélyen megbújó ösztönös kívülállásunk, vagy akár a végső egyedüllét szűnni nem akaró elutasítása.
Egyedülálló módon a festmények mellett egy szobor is helyet kap a kiállításon. Az alumíniumból készült, kanapén fekvő női figura a kiállítótérben plankingel, körülötte a sorozat legizgalmasabb festményei lógnak a falakon, s teremtetek sajátos hangulatot a galéria termeiben. Szűcs Attila 1976-ben született Miskolcon. Jelenleg Budapesten él és dolgozik. Számos kiállítása volt Magyarországon, Amerikában és Európában, művei megtalálhatók a legfontosabb hazai és nemzetközi gyűjteményekben.
Kiállításunkkal párhuzamosan az alábbi tárlatokon találkozhatunk még Szűcs Attila új műveivel:
Bevezetés a plankingbe, A38 HAJÓ, Budapest
Alkony, MODEM, Debrecen
Flying, KÜNSTLERHAUS BETHANIEN, Berlin
Fragile Welten, VESTJYLLANDS KUNST PAVILLION, Videbæk DK, Denmark
PÉTER NÁDAS: In the Darkroom of Writing, KUNSTHAUS ZUG, Zug, Switzerland
Svatopluk Mikyta und Attila Szűcs: Kunst in der Miil und im Labyrinthgarten, Tscherm, Italien
Opening: November 22, 2012, Thursday, 18-21 PM
Virtual Opening Speech: Balázs Lazlo Karafiáth, meme-researcher, San Francisco
Open: November 23, 2012. - January 5, 2013.
The Erika Deák Gallery delighted to announce its next exhibition by renowned Hungarian painter, Attila Szűcs.
On his recent exhibition, entitled Planking, we can survey the last two years of Szűcs's working period, during which he's been researching the worldwide phenomenon of planking. The opening of the exhibit will be unconventional; Balázs Karafiáth is going to present his speech through the ether of the virtual world, straight from San Francisco.
Szűcs made his first planking painting in 1997. It's a self-portrait, on which he lies in a rigid posture between two couches. In the 2000s, he painted several works which now can be easily inserted into the line of the planking series. In 2011, he met the world-wide phenomenon of planking on the internet. The planking man provokes and confuses his viewer with his extreme behavior. Laying face down anywhere on the street or in the most unexpected places, having his hands pressed straight to his body while remaining motionless, he is deliberately isolating himself from the spontaneous audience. As if with a Dadaist gesture, he rejects all interpretations and escapes into a peculiar passive resistance. He withdraws himself from life around by becoming part of his immediate environment - it is mimicry at its highest. Through looking at this concentrated inactivity, the viewer finds himself at not-finding the meaning of the whole act, and understands that this is an aimless game of no sense, which has neither a purpose nor a consequence.
Ever since the beginning of his career, Szűcs has been examining our relationship with our surrounding visual torrent, and by doing that, he's been able to paint a rather prompt image of the times we live in. By looking deep into the phenomenon of planking, he examined themes of „illusion and representation" or „meaning and non-meaning"- important subjects in his oeuvre. Uniquely, Szűcs produced a life-size aluminum sculpture for this exhibition, a woman planking on a couch is going to be the highlights of his planking project.
Attila Szűcs was born in 1967, Miskolc. He lives and works in Budapest. He had numerous exhibitions around the world, and his works can be found in the most important Hungarian and international collections. Parallel to our show, Szűcs is featured in the following exhibitions.
Introduction to Planking, A38 gallery, Budapest
Nightfall, MODEM, Debrecen
Flying, KÜNSTLERHAUS BETHANIEN, Berlin
Fragile Welten, VESTJYLLANDS KUNST PAVILLION, Videbæk DK, Denmark
PÉTER NÁDAS: In the Darkroom of Writing, KUNSTHAUS ZUG, Zug, Switzerland
Svatopluk Mikyta und Attila Szűcs: Kunst in der Miil und im Labyrinthgarten, Tscherm, Austria
2012. november 19.