bezárás

A SZABAD TÁNCTÓL A PERFORMANSZIG

Drozdik Orsolya SZIMA székfoglaló előadása

Meghívó

Drozdik Orsolya A SZABAD TÁNCTÓL A PERFORMANSZIG
című székfoglaló előadására

Székfoglaló időpontja:  2015. SZEPTEMBER 29, kedd, 16 óra

Széchenyi Irodalmi és Művészeti akadémia
az MTA Székház Kistermében
1051 Budapest, Széchenyi tér 9. II. Em.

Drozdik Orsolya A SZABAD TÁNCTÓL A PERFORMANSZIG  című székfoglaló előadásához számos önálló kiállítás Kapcsolódik:

Drozdik Orsolya: Individuális mitológia és a szabad tánc Magyarországon című a Bajor Gizi Színészmúzeumban,
megnyitó 2015. szeptember 19-én, 15 órakor és ezzel egy időben kiállítás az OSZMI-ban is.

Drozdik Orsolya: Most mindennek vége baba kék című kiállítása a Flux galériában,
megnyitó  október 1-én, 19 óra .

Drozdik Orsolya: A medikai Vénusz a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban,
Semmelweis Orvostörténeti Múzeum épületében, megnyitó 2015. október 2., pénteken 16 óra.

Drozdik Orsolya: Csíkok II., című performansza,
a Fészek Klub kiállító helyiségében, 2015. október 13-án, 18 órakor nyílik.

A hatvanas és a hetvenes évek művészettörténete a performanszok egy részét, a body art irányzatába sorolta. a performansz és a body art, a kortárs művészeteknek általában, - de főként A nőművészet tudatosításának, elméleti és művészeti fejlődésének, - egyik fontos állomása. A testre összpontosító művészetek, a nőművészet szemléletének fejlődésében és megerősödésében is fontos szerepet játszottak.

az emberi testek nemi különbsége és az ebből adódó nézőpontkülönbségek feltételezése az alapja annak a kritikai elméletnek, amelyek az „egyetemes művészet történetének” igazságát és valóságát kérdőjelezi meg, abból a történelmi tényből kiindulva, hogy írott történetében olyan elenyésző a nőművészek ismertetése.

a hatvanas és a hetvenes évek performanszaiban, különösen a body art-ban, A művész testi jelenléte központi, gyakran fundamentális. a szabad tánc, a test művészete és felszabadító hatása nemcsak a táncművészetekre volt nagy hatással, hanem később a performasz műfajára és a body art-ra is.

a szabad tánc már Az első világháborút megelőző időszakban is a művészeti paradigmákat megújító mozgalmak közé tartozott. Később ez még tovább fejlődött, megerősödött. A szabad tánc művészeti mozgalmának hatása és fontossága A nőművészet kialakulásában megkérdőjelezhetetlen . (természetesen sok férfi képviselője is volt)

Az előadás a Magyar szabad tánc történelmi jelentőségével és  képzőművészeti hatásával, ezen belül Dienes Valéria szerepével és munkásságával is foglalkozik. Munkásságának jelentősége felmérhetetlen, ezért javaslom poszhumusz felvételét a SZIMA tagjai közé .

A szabadtánc a „nőművészek” gondolkodásmódjára is felszabadító hatást gyakorolt és a performasz, Body art műfaján kívül, elősegítette más műfajokban is a nőművészet megerősödését. (sok más hatással egy időben) Az előadás főként a nőművészet korai korszakával foglalkozik, de annak későbbi megjelenésére és hatásaira is KITÉR.

 “A tánc, testi szellemi és érzéki létezésem fölé emelt. Nőlétem tudatának darabokból összeálló kohéziója azoknak a szabadtáncos nőknek a hatására jött létre bennem, akik a táncban felismerték a nőművészet lehetőségét. A táncukról készült fotók megerősítettek abban, hogy ez más művészetben is lehetséges. Az Isadora Duncan, Dienes Valéria, Szentpál Olga, Kövesházi Ágnes és a többiek szabad táncáról készült képek a szabadság és a testi létezés érzéki és intellektuális extázisát árasztották, ami meghatározó volt a számomra. Fogódzót adott a nőművészet és nőképem megfogalmazásához, művészetem kialakításához.”

Drozdik Orsolya: Individuális Mitológia, Jegyzetek, vallomás 1980