Porsche Classic Art pályázat 2015
Modern és klasszikus találkozása
Évtizedek alatt a Porsche márka szinonimájává vált a tökéletes formának, a kimagasló teljesítménynek és az autógyártás művészi szintre emelésének. Éppen ezért a Porsche autók már számtalan művet ihlettek az idők során, azonban hazánkban idén kerül sor először arra, hogy a márkaképviselet a kezdeményezés élére álljon, és fiatal, tehetséges művészek számára hirdessen pályázatot, melynek központi eleme a Porsche már klasszikussá vált formavilága. A Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Porsche Centrum Budapest közös pályázata a művészeti értékek örökkévalóságát hangsúlyozza.
A legjobb pályaművek közül szakmai zsűri és a Porsche Centrum Budapest Facebook oldalának lelkes közönsége választotta ki azt a hármat, amelynek alkotója dobogós helyezést ért el a pályázaton. A zsűri legmagasabb elismerését Csuth Péter (V. évfolyamos tervezőgrafikus) „I., II., III.” című műve nyerte el, mely több verzióban is bemutatja a már klasszikussá vált Porsche formavilág tökéletességét és állandóságát. Második helyen Kauker Dóra "Részletekben" című műve végzett, míg a harmadik helyezettnek járó díjat Varga Anna Gizella kapta meg "Kör" című művéért. Gratulálunk és további sok sikert kívánunk minden résztvevőnek!
Csuth Péter - I., II., III.
Csuth Péter - I., II., III., Digitális print, 3 db 100x50 cm
A Porsche autók mindig is híresek voltak a magabiztos kiállásukról, félreismerhetetlen formái egyértelműen korszakalkotóak. Egy Porsche sosem megy ki a divatból, sosem válik idejétmúlttá. Háromtagú plakátsorozatom célja az időtlen formák megjelenítése, a klasszikus típusok ábrázolása egy friss, fiatalos grafikai világban. A sportautók jellegzetessége a lendületesség és a dinamizmus, melyeket a nagyteljesítményű motorok és az aerodinamikus vonalak tesznek lehetővé. A sebesség bírása nemcsak a versenymodelleknél volt fontos, hanem a személygépkocsiknál is, így szerettem volna az autók bemutatása mellett a gyorsaságot is érzékeltetni a plakátokon. 6 különböző klasszikus típust láthatunk, 6 különböző színben. Az autók legkarakteresebb nézetét választottam, ugyanis a profil kép adja vissza leginkább a Porsche autók áramvonalas idomait. Sorozatomban az autók művészi megjelenését szerettem volna ábrázolni, a “Porsche hangulat” illusztrálása vezérelt. Tömören: exkluzív külső, érzékeny ívek, erőteljes dinamika.
Kauker Dóra - Részletekben
Kauker Dóra - Részletekben, Olaj, vászon, 3 db 100x100 cm
Ez a mű 3 képből álló sorozat, viszonylag nagy, 1x1 méteres képek. Amikor először ránéztem egy Porsche classic modellre, egyből a forma, az ívek, a vonalak egymáshoz való viszonya fogott meg. Ennek a bemutatására készült ez a sorozat. Nem akartam azt az általános megfogalmazást használni, ami sokak számára egyértelmű egy autó megfestésénél, vagy akár lefotózásánál, hogy egy, a kép közepére állított autót festek meg. Inkább részletekben gondolkodtam, a hozzáértő szem ebből a három képből le tudja szűrni, mire gondolok, ki tudja egészíteni a képet, és pontosan tudja, melyik Porsche classic modellről van szó. Jelen esetben egy Turbo modellről. Kerestem azokat a formákat az autón, ami jellemzi ezt a típust, gondolva az első lámpa, a hűtőrács, a hátsó lámpa jellegzetességeire. Illetve az utolsó képen a spoiler jelképszerű megjelenítésére. Természetesen fotó alapján dolgoztam, de nem szeretek internetről letöltött fotó alapján festeni, mert korlátoz, ezért elmentem a Szerémi úti szalonba és olyan fotókat készítettem, olyan szemszögből, ami nekem megfelelő, kerestem azokat a nézőpontokat, amelyek számomra a legizgalmasabbak, és ha azok a vászonra kerülnek, művészi szempontból érdekesek legyenek.
Pontosan azokat a fényeket, tükröződéseket festettem meg, amik a szalonban verődnek vissza az autóról.
Varga Anna Gizella - A Kör
Varga Anna Gizella - A Kör, Digitális grafika, 210 cm x 100 cm (4 db 70cm x 50cm és 1 db 70cm x 100 cm)
A pályázat kiírásán elgondolkodtam, mivel lehetne a legjobb választ adni annak a cégnek a megrendelésére, aki "művészeti szintre emelte az autógyártást". Olvasás közben megragadt bennem az "örökérvényű" jelző, amit ha egy alakzatban szeretnék kifejezni, a kört választanám. Ez egy olyan forma, amely szinte minden kultúrában megjelenik szimbólumként és mindenhol az istenit jelenti, az alfát és omegát. Szoros kapcsolatban áll az egy szimbolikájával, az egyet, az elsőt, a teljességet, miközben a kör a körforgás, az idő, a végtelen és a változás is. Gyakran találkozhatunk a kör képi ábrázolásával a keresztény művészetben, a katedrálisok díszes faragású kerek ablakainál. De nem hagyhatom ki a forma választásom indoklásából a Porsche autókra annyira jellemző kereklámpás orr-részt sem, mely a mai napig fémjelzi egyediségét.
A rózsaablakok sugárirányú oszlopocskákkal küllősen osztott szerkezetét használtam alapötletnek. Az internetről összeszedtem Porsche képeket és alakzatokat készítettem, kaleidoszkópszerű modulokat, vagy csak egyszerűen kimetszettem az autó részeit és ezeket építettem be a körbe.
A színválasztásomat az döntötte el, hogy milyen színű autóból tudok a legtöbb, legváltozatosabb anyagot összegyűteni. Így lett ezüst, melyhez a fekete háttér illett a legjobban. A munkám 5 db plakátból áll (1 db 70 x 100 cm-es és 4 db 70 x 50 cm-es), melyek együttesen alkotják a teljes kompozíciót.
2015. június 14.