MKE DLA képzés 2016/2017 őszi szemeszter
MKE DLA képzés
ELMÉLETI ELŐADÁSOK
2016/2017-ES TANÉV I. SZEMESZTER
Az előadások helyszíne:
Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola
Feszty-ház, 1063 Budapest Kmety Gy. u. 27.
(Esetleges más helyszínt külön jelzünk, valamint a programváltoztatás jogát fenntartjuk.)
2016. szeptember 20. kedd
11.00-13.00:
Félévkezdés, előadásprogramok ismertetése: tematikus előadások (performativitás, kutatási módszertan) hallgatói prezentációk, kiállítás látogatások
13.00-14.00:
ebédszünet
14.00-17.00:
DADA centenáriumi kiállítására tervezett események, műalkotások prezentációja
2016. szeptember 27. kedd
10.00-13.00:
három kép – három mondat
Első éves hallgatók bemutatkoznak a Doktori Iskola közösségének:Borsos János, Manuel Contreras, Farkas Anna, Koller Margit, Fusz Mátyás, Dorsánszki Adrienn, Forgács Kristóf, Bogyó Virág, Tarek Arabi, Yannick Wende
3 ép és 3 mondat: Az első éves hallgató három művet mutat be alkotásai közül. Ez lehet reprodukció vagy eredeti műalkotás (festmény, installáció, talált tárgy stb., de ne legyen mozgókép). Ehhez a 3 munkához 3 mondatot társít: Ez a három mondat lehet másoktól vett idézet is. Arra kérjük a hallgatót, hogy se több se kevesebb ne hangozzék el a három alkotás bemutatása és a három mondat felolvasásakor. Ezt követően azonban kérdéseket tehet föl a hallgatóság.
13.00-14.00:
ebédszünet
14.00-17.00:
A DADA centenáriumi kiállítására tervezett események, műalkotások prezentációja
Utalva a múlt kedden elhangzottakra:
Hágában, 2016 április 28-29 között rendezett Művészeti Kutatás konferencia előadásit itt láthatjátok:
http://www.sarconference2016.net/rc/index.html#archive
2016. október 5. szerda (!)
Kutatási Módszertan
Wesselényi-Garay Andor előadássorozata
10:00-11:30 – I. Előadás
Az előadás elsődleges célja, hogy demisztifikálja a kutatás folyamatát. Az előadássorozat első két nagy blokkja átveszi azokat a jellegzetes hibákat, kihívásokat, amelyekkel a legtöbb dolgozatíró szembesül. Alapokat kíván nyújtani a könyvtárazáshoz, a helyes nyelvhasználathoz, az írásgörcs feloldásához. a kutatással szembesülők problémája természetesen intézmény- és diszciplina-függő, így az előadások alakításánál számítok a hallgatók aktív részvételére, ugyanis nagyon szeretnék ARRÓL beszélni, mely témákban a legtöbb bizonytalanságuk van. Annak érdekében, hogy a pertraktált előadásszöveg ne legyen életidegen, feltett célom, hogy a kulcsfontosságú momentumokat KONKRÉT – részben saját, részben a kollégám példáin keresztül világítsam meg.
11:30-12:00 – SZÜNET
12:00-13:30 – II. Előadás
13:30-14:30 – EBÉDSZÜNET
14:30-16:00– III. Előadás
A harmadik blokk – mintegy levezetésként – példákat kíván mutatni az úgynevezett Artistic Research-re. Olyan művészeti akciók bemutatása a cél, ahol a mű létrejötte a.) elképzelhetetlen lett volna koncentrált háttérkutatások hiányában, illetve b.) a mű a saját mediális kereteit felhasználva ad számunkra valamilyen strukturált tudást.
Témavázlat a délelőtti blokkokhoz
I. MI IS EZ?
II. MI AZ A DLA?
III. MIÉRT?
Karrier
Egzisztenciális követelmény
Meleg van
IV. MIRE JÓ?
Gondolatok rendezése
A strukturált gondolkodás prezentálása
Tudásgyarapítás
Nem pusztán szellemi onánia
Mindig van egy harmadik fél, az olvasó
V. A TÉMA
Ideális esetek
Belebotlás Vámos Dominika, Berecz Tamás
Hild-Ybl kutatások A kutatás mint szakma
Gyűjtögetés Janáky-történet, - Szalai András
Önmonográfia Életmű
KIHÍVÁS Nagy nehéz, lassú, heteronóm médiumok esetén felléphet a műhiány
Nem ideális esetek
Kutatás mint módszertan Borbás Péter
Öt szabály
Szeresd / Feleljen meg az érdeklődésednek
A források legyenek hozzáférhetőek
A forrás feleljen meg a kulturális szintnek
A módszer feleljen meg a felkészültségnek
Releváns téma legyen, nyelvtudás
A legfontosabb szabály:
- SZŰK ÉS MÉLY ÉRVÉNYESSÉGI KÖR
FIGYELEM: Vannak remek témák, de nem lehet belőlük dolgozatot írni
- Kútfúrás példája: MEGÉRTENI A RELEVANCIA MIBENLÉTÉT
VI. A DOLGOZAT TÍPUSA
Monografikus vs körképszerű?
Történeti vs elméleti?
Közhelyesség, meg nem értett zsenialitás, a meleg víz magyarázása, feltalált spanyol viasz
Régi vagy modern?
Olvasni vagy kísérletezni?
Leíró vagy rendszerező – strukturalista (borderline)
VII. KÖVETELMÉNYEK
Relevancia
Originalitás
Tudományosság
Teljesség
Kreativitás
Legyenek új megállapításai
VIII. MÓDSZER
Cím
Bevezető és tartalomjegyzék
Egy szó, egy mondat, egy bekezdés, egy fejezet: mindennek arról kell szólnia
A bibliográfia – olvasmányjegyzék közötti különbség. A bibliográfiából kiderül a koherencia
XIX PLÁGIUM
Págium problémája
Fénymásolat határai, internet határai. A BIRTOKLÁS HAMIS ILLÚZIÓJA.
IX. NÉHÁNY SAJÁT PÉLDA – erre így nem lesz idő, célom, hogy a saját kutatásaim példáit szervesen az előadás tematikájába forgassam, de hátha
MIMETIKUS ÉPÍTÉSZET
A FOGALOM RELEVANCIÁJA – Értelmezhető képet ad–e a MIMÉZIS modellje?
A FOGALOM HATÁRAI
A MINDENSÉG MODELLJE
A TÉR KIHÍVÁSA
A kiállítás tere mint önálló médium
A KORTÁRS MIBENLÉTE
A kortárs eleje és vége
A kortársság függetlensége az újtól és a korszerűtől
Posztorgamikus építészet.
BORDERLINE ARCHITECTURE
Javasolt irodalom
- Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest, Kairosz, 2003.
- Fercsik Erzsébet: Dolgozatírás felsőfokon. II. kiad. Bp., Krónika Nova, 2003.
- Kuziak, Michail – Rzepczynski, Slavomir: Tanuljunk meg írni! Bp., Magyar Könyvklub, 2004.
- Bertáné Németh Ágnes: Az irodalomkutatástól a hivatkozásig. Hallgatói segédlet. Pécs, PTE Könyvtára, 2002.
- Majoros Pál: Kutatásmódszertan, avagy hogyan írjunk könnyen, gyorsan jó diplomamunkát? Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997.
- Cserné Adermann Gizella: Kutatásmódszertani dilemmák, Tudásmenedzsment 5 (2004/2) 11-18.
- Tomcsányi Pál: Általános kutatásmódszertan, Szent István Egyetem, Országos Mezőgazdasági Minősítő Intézet, Gödöllő, Budapest, 2000
- Keresési eredmények
- Richard Aczel: Hogyan írjunk esszét? Osiris Kiadó, Budapest, 2004
- Hannula, Suoranta, Vadén: Artistic Research Methodology Peter Lang, 2012
Wesselényi-Garay Andor
Meghívó
A MKE Doktor Iskola, restaurátor előadás sorozata keretében :
Grynaeus András:
Mit várhat/remélhet egy restaurátor egy dendrokronológustól? c. előadására
2016 Október 5-én, reggel 10 kor, a főépület (Andrássy út 69-71) fszt. 3-ban
Várunk minden érdeklődőt szeretettel.
2016. október 11. kedd
10.00-11.00:
A Kutatási módszertan előadáson elhangzottak megvitatása
Kedves Hallgatók! A múlt heti Kutatási módszertan előadáson elhangzottak fontos témákat érintenek doktori értekezés, művészeti kutatás témakörben. Érdemes folytatnunk a múlt szerdán elkezdett párbeszédet a témában. A program nem kötelező, de ajánlott.
11.00-13.00:
Performativitás, mint transzformáló aktus
MKE Doktori Iskola tematikus előadássorozata
A performativitás olyan metakommunikáció, amely feloldja a zárt, kettősségen alapuló fogalmi sémákat, mozgásba hozva a szubjektum-objektum, jelölő-jelölt elhatárolódást a művészetben és a társadalmi cselekvésben. A performatív művészeti aktus helyhez és az időhöz kötött, a tapasztalatot hangsúlyozza, a transzformáció élményét tudatosítja, helyet adva a véletlennek, a megismételhetetlennek. A performatív esemény lehet ünnepélyes-rituális, játékos vagy a hétköznapi életbe ágyazott. Az első világháború idején a dada használta először a performatív művészeti aktust az avantgarde mozgalmak történetében, az 1960-as években a fluxus mozgalom és a bécsi akcionizmus fejlesztette művészeti műfajjá. A performativitás elmélete az 1950-es években jelent meg az amerikai nyelvfilozófiában, illetve fontos szerepet játszott a kulturális antropológia rítusmagyarázatainál.
Bevezetés a performativitás elméletébe
Rényi András előadása
ajánlott olvasmány: Heinrich von Kleist – A marionettszinházról
http://www.docfoc.com/heinrich-von-kleist-a-marionettszinhazrol
13.00-14.00: ebédszünet
14.00-16.00:
A DADA centenáriumi kiállítására tervezett események, műalkotások prezentációja
Kérjük, hogy mindenki időben érkezzen az előadásokra!
A délelőtti alkalomra maximum 20 főt tudunk fogadni, ezért a jelentkezéseket e-mailben lehet elküldeni a gogos.agota@ludwigmuseum.hu címre, kedd este 20 óráig.
2016.10.12. |
10:00-12:30
|
Ludwig Múzeum – Csomagolás, szállítás, raktározás – tapasztalatok a Ludwig Múzeum restaurátor műhelyében és raktáraiban + Kiállítás megtekintése - Vadnyugat. Az avantgárd Wrocław története - Fiatal Lengyelország - A valóság utóérzései |
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum |
|
17:00-19:00 |
HENT (A részvétel regisztrációhoz kötött, regisztrálni a HENT facebook oldalán lehet, privát üzenetben.) |
Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának földszinti előadóterme, Budapest, II. János pápa tér 7. |
2016. október 18. kedd
10.00-11.00: Kutatási módszertan
Doktori értekezések és mestermunkák 1.
Beszélgetés Kicsiny Balázzsal
„Óramotívum és eszkatológia” 2008
http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/ertekezes_kicsinyb.pdf
„Az óra körbejár” 2007
http://doktori.mke.hu/res/mestermunka_kicsinyb.pdf
Tatai Erzsébet és Beke László opponensi véleménye és az opponensi véleményekre írott válasz a csatolmányban olvasható
11.00-13.00: Performativitás, mint transzformáló aktus
MKE Doktori Iskola tematikus előadássorozata
Rényi András előadása
2. rész
A performativitás olyan metakommunikáció, amely feloldja a zárt, kettősségen alapuló fogalmi sémákat, mozgásba hozva a szubjektum-objektum, jelölő-jelölt elhatárolódást a művészetben és a társadalmi cselekvésben. A performatív művészeti aktus helyhez és az időhöz kötött, a tapasztalatot hangsúlyozza, a transzformáció élményét tudatosítja, helyet adva a véletlennek, a megismételhetetlennek. A performatív esemény lehet ünnepélyes-rituális, játékos vagy a hétköznapi életbe ágyazott. Az első világháború idején a dada használta először a performatív művészeti aktust az avantgarde mozgalmak történetében, az 1960-as években a fluxus mozgalom és a bécsi akcionizmus fejlesztette művészeti műfajjá. A performativitás elmélete az 1950-es években jelent meg az amerikai nyelvfilozófiában, illetve fontos szerepet játszott a kulturális antropológia rítusmagyarázatainál.
13.00-14.00: ebédszünet
14.00-16.00: A DADA centenáriumi kiállítására tervezett események, műalkotások végső válogatása, szavazás a kiállításon szereplő munkákról
2016.10.19. |
17:00-19:00 |
HENT III. A hamisítások kiszűrésének eszközrendszere |
Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának földszinti előadóterme, Budapest, II. János Pál pápa tér 7. |
Doktori Iskola program
2016. október 25. kedd
10.00-11.00: Kutatási módszertan
Doktori értekezések és mestermunkák 2.
Beszélgetés Szabó Ádámmal
„Szobrászati idő” 2007
ttp://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/ertekezes_szaboa.pdf
tézisek: http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/tezisek_szaboa.pdf
mestermunka: 14 db szobor és video installáció, 2002-2006.
Beke László és Hornyik Sándor opponensi véleménye, illetve az opponensi véleményekre írott válasz a csatolmányban.
11.00-13.00: Performativitás, mint transzformáló aktus
MKE Doktori Iskola tematikus előadássorozata
Rényi András 3. előadása
13.00-14.00: ebédszünet
14.00-16.00: Első éves hallgatók bemutatkozó előadása 1.
Forgács Kristóf
A program keretében első éves hallgatók művészeti tevékenységüket tekintik át kezdetektől az aktuális állapotig. Az előadás során ajánlott az alkotói folyamatban bekövetkező változásokra, válságba vezető és onnan kivezető alkotói tevékenységre figyelmet fordítani, magyarázatot találni.
2016. november 8. kedd
10.00-17.00: Hallgatók beszámoló előadása a múlt félévben végzett kutató és alkotó munkáról
Időtartam hallgatónként: 15 perc előadásra és 10 perc kérdésekre.
A program keretében az előző szemeszterben végzett alkotó és kutató munkáról számolnak be a hallgatók. A témavezető számára írott félévi beszámoló ismertetése mellett lehetőség van kötetlenebb beszámolóra, a múlt félév során szerzett benyomásokról, a munkatervetekben megjelölt kutatási téma alakulásáról vagy saját, illetve más művész műveinek ismertetéséről, amely hatást gyakorolt a hallgató múlt félévben végzett munkájára.
Albert Ádám témavezető hallgatói
10.00-10.30: Karas Dávid
König Frigyes témavezető hallgatói
10.30-11.00: Szabó Franciska
11.00-11.30: Szeivolt Katalin
Felsmann Tamás témavezető hallgatói
11.30-12.00: Kovács Olivér Artúr
Szegedy-Maszák Zoltán témavezető hallgatói
12.00-12.30: Sánta Kristóf
12.30-13.00: Peternák Anna
13.00-14.00: Ebédszünet
Csanádi Judit témavezető hallgatói
14.00-14.30: Geresdi Zsófia
14.30-15.00: Bujdosó Nóra
Sugár János témavezető hallgatói
15.00-15.30:: Nagy Karolina
15.30-16.00: Lénárd Anna
Beke László témavezető hallgatói
16.00-16.30: Miklós Szilárd
Előd Ágnes témavezető hallgatói
16.30-17.00: Szarka Péter
november 15. kedd
10.00-17.30: Hallgatók beszámoló előadása a múlt félévben végzett kutató és alkotó munkáról
Radák Eszter témavezető hallgatói
10.00-10.30: Süveges Rita
10.30-11.00: Sztruhár Zsuzsa
11.00-11.30: Dallos Ádám
11.30-12.00: Pálinkás Bence
Peternák Miklós témavezető hallgatói
12.00-12.30 Tangl Edit
Varga Tünde témavezető hallgatói
12.30-13.00: Fajgerné Dudás Andrea
13.00-14.00: Ebédszünet
Kicsiny Balázs témavezető hallgatói
14.00-14.30: Esterházy Marcell
Sass Valéria témavezető hallgatói
14.30-15.00: Hitter Magdolna
Galambos Éva témavezető hallgatói
15.00-15.30: Váli Zsuzsanna
15.30-16.00 : Biacsi Karolina
16.00-16.30: Kovácsné Gőgös Ágota
16.30-17.00: Lovas Franciska
Bóna István témavezető hallgatói
17.00-17.30: Hering Zoltán
Doktori Iskola program
november 22. kedd
10.30-11.30: Kutatási módszertan
Doktori értekezések és mestermunkák 3.
Beszélgetés Lepsényi Imrével
doktori értekezés: „Modern ajánlat, Nemzetiszocialista újornamentika” 2015 http://doktori.mke.hu/sites/default/files/doktori/dolgozat%20lepsenyi%20XXXX.pdf
tézisek: http://doktori.mke.hu/sites/default/files/doktori/lepsenyi_tezis.pdf
mestermunka: Kollektív ornamentika kiállítás,2014-15,
https://issuu.com/imrelepsenyi/docs/kollektiv_ornamentika
11.30-12.00: Hallgatók beszámoló előadása a múlt félévben végzett kutató és alkotó munkáról
Varga Tünde témavezető hallgatói
Fajgerné Dudás Andrea
12.00-13.30: Első éves hallgatók bemutatkozó előadása 2.
Manuel F Contreras angol nyelvű előadása
témavezető: Varga Tünde
A program keretében első éves hallgatók művészeti tevékenységüket tekintik át kezdetektől az aktuális állapotig. Az előadás során ajánlott az alkotói folyamatban bekövetkező változásokra, válságba vezető és onnan kivezető alkotói tevékenységre figyelmet fordítani, magyarázatot találni.
13.30-14.30: Ebédszünet
14.30-16.00: Első éves hallgatók bemutatkozó előadása 3.
Tarek Arabi angol nyelvű előadása
témavezető: Kicsiny Balázs
Doktori Iskola program
2016. november 29. kedd
10.00-11.00: Kutatási módszertan
Doktori értekezések és mestermunkák 4.
Beszélgetés Albert Ádámmal
doktori értekezés: http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/ertekezes_alberta.pdf tézisek: http://doktori.mke.hu/sites/default/files/doktori/lepsenyi_tezis.pdf
mestermunka:
http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/mestermunka_alberta.pdf
Beke László és Lengyel András opponensi véleménye és az opponensi véleményekre írott válasz később kerül kiküldésre
11.00-13.00: MKE Doktori Iskola tematikus előadássorozata
Performativitás, mint transzformáló aktus
Rényi András előadása
4. rész
A performativitás olyan metakommunikáció, amely feloldja a zárt, kettősségen alapuló fogalmi sémákat, mozgásba hozva a szubjektum-objektum, jelölő-jelölt elhatárolódást a művészetben és a társadalmi cselekvésben. A performatív művészeti aktus helyhez és az időhöz kötött, a tapasztalatot hangsúlyozza, a transzformáció élményét tudatosítja, helyet adva a véletlennek, a megismételhetetlennek. A performatív esemény lehet ünnepélyes-rituális, játékos vagy a hétköznapi életbe ágyazott. Az első világháború idején a dada használta először a performatív művészeti aktust az avantgarde mozgalmak történetében, az 1960-as években a fluxus mozgalom és a bécsi akcionizmus fejlesztette művészeti műfajjá. A performativitás elmélete az 1950-es években jelent meg az amerikai nyelvfilozófiában, illetve fontos szerepet játszott a kulturális antropológia rítusmagyarázatainál.
13.00-14.00: ebédszünet
14.00-16.00: Első éves hallgatók bemutatkozó előadása 4.
Dorsánszki Adrien
A program keretében első éves hallgatók művészeti tevékenységüket tekintik át kezdetektől az aktuális állapotig. Az előadás során ajánlott az alkotói folyamatban bekövetkező változásokra, válságba vezető és onnan kivezető alkotói tevékenységre figyelmet fordítani, magyarázatot találni.
Doktori Iskola program
2016. december 6. kedd
10.00-11.00: Kutatási módszertan
Doktori értekezések és mestermunkák 5.
Beszélgetés Kerezsi Nemerével
doktori értekezés: „Jelenség mint jelenés avagy a láthatatlan ábrázolhatósága” 2011 http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/ertekezes_kerezsin_0.pdf
tézisek: http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/tezisek_kerezsin_0.pdf
mestermunka: Szövetség – Prizmabélyegző /fény, üveg, papír/ 2007
Beke László és Solymos Sándor opponensi véleménye és az opponensi véleményekre írott válasz a csatolmányban olvasható
11.00-13.00: Performativitás, mint transzformáló aktus
MKE Doktori Iskola tematikus előadássorozata
Allan Kaprow
Kicsiny Balázs előadása
Az előadáshoz kapcsolódó szövegek, dokumentumok a közös Dropbox 2016-2017 performativitás/Allan Kaprow/Kaprow és Marcuse mappában találhatók
13.00-14.00: ebédszünet
14.00-14.30: Hallgatók beszámoló előadása a múlt félévben végzett kutató és alkotó munkáról
Peternák Miklós témavezető hallgatói
Kónya Béla
14.30-16.30: Első éves hallgatók bemutatkozó előadása 5.
Fusz Mátyás
A program keretében első éves hallgatók művészeti tevékenységüket tekintik át kezdetektől az aktuális állapotig. Az előadás során ajánlott az alkotói folyamatban bekövetkező változásokra, válságba vezető és onnan kivezető alkotói tevékenységre figyelmet fordítani, magyarázatot találni.
2016. december 7. szerda
10:00- 12:30 Bozóki Lajos művészettörténész (Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára, Forster Központ munkatársa) Kőben/betonban és papíron rögzült helyreállítási elvek. A visegrádi Salamon-torony helyreállításának története a rekonstrukciós rajzok tükrében.
Doktori Iskola, Feszty-ház 9-es előadó terem
2016. október 03.