FEHÉR ÉNEK – TÖBBEK KÖZÖTT (RASSZ ABSZTRAKCIÓ)
WHITE SONG – AMONG OTHERS (RACE ABSTRACTION)
Német Hajnal előadása az Intermédia Tanszéken,
a Trafóban megrendezésre kerülő kiállítása kapcsán
Az elmúlt évek munkáit összefoglaló, vetítéssel egybekötött prezentáció
Február 8., szerda, 16:00 óra
MKE, Intermédia Tanszék
Budapest, Kmety György út 27.
„For I hate the red, man, in its evergreen excuse
And I hate the white, man, in its doctrinaire refuse
For I hate the yellow, and its plastic excuse
And I hate the black, man, it turned itself loose”
A „White Song - Among Others” című munka Roy Harper 1970-es „I Hate The White Man” című dalára épül. A fehér brit dalszerző és elő adó önkritikus és kritikus attitűdje egy további kritikán, pontosabban érvénytelenítésen megy keresztül a dalszövegen végzett - formailag minimális, tartalimlag lényeges – módosítás - absztrakció - által.
A kiállítás, mely a „Work Song - As Time Goes By” címűmusical film ősbemutatója is egyben, organikus folytatása Németh performatív, különböző zenei műfajokat integráló programjának.
Work Song – As Time Goes By / Munkadal - Az idő múlásával
Musical film
Hangok hangokra: a passzív hang, az irányító hang, az egyértelmű hang, a kételkedő hang, a hiányzó hang, az alkalmas hang, a választó hang, a lemondó hang, a késő hang, a jelenlévő hang, a láthatatlan hang, egy másik hang, a szabad hang és a kontrollált hangerő.
A darab formailag a nyilvános meghallgatások koreográfáját követi, ahol az adott lehetőségre pályázó előadók általában saját produkcióval lépnek fel. A jelöltek jelen esetben a „Munkadal” című musical-ben betölthető különböző szerepekre pályáznak. A szerepek létezése - akár a musical létezése - azonban csak fikció. A valós darab maga a „casting”, a szerepekre történő válogatás és a meghallgatás folyamata. A különböző, egymást követő énekek, versek és prózák nem egy összefüggő történeti szálat, hanem egy kiemelt tartalmat, pontosabban kérdéskört visznek végig a darabon: a dolgozó és a nem dolgozó ember kötöttségeit vagy lehetőségeit, életvitelét és perspektíváját. Szembe kerül egymással két ellentétes felfogás: a munka általi létezés, mint kizárólagos viszonyrendszer és a munkanélküliség állapota, mint értelmezhető alaphelyzet.
Németh Hajnal a magyar kortárs képzőművészet évtizedek óta meghatározó alakja. A Berlinben élő alkotó képviselte már Magyarországot a Velencei Biennálén 2011-ben, valamint olyan intézményekben állította ki korábban műveit, mint a párizsi Palais de Tokyo, a madiridi Reina Sofa Múzeum, a bécsi mumok, a stockholmi Moderna Museet, vagy a berlini Martin-Gropis-Bau. Sokrétű alkotói tevékenységében idézetszerűen alkalmazza a különböző műfajok formai elemeit.
Térinstallációin túl meghatározóak az időalapú munkái: musical-ek, operák, koncert-performanszok, filmek és videó munkák. A darabok alapjául szolgáló szövegkönyvek legtöbbször minimális módosítások alkalmazásával beidézett versek, dalszövegek, interjúk és prózai írások.
http://hajnalnemeth.com/works/
http://www.hajnalnemeth.com
http://www.crash-passiveinterview.c3.hu
2017. január 31.