Varga Ádám: NEUTRÁLIS
Szeretettel meghívjuk Varga Ádám NEUTRÁLIS című egyéni kiállításának megnyitójára.
Időpont: 2017. 11. 23. 19:00
Helyszín: MŰTŐ (1085 Budapest, Üllői út 32.)
A megnyitón zenél: dj Mohó-Jojó
Kurátor: Kollár Dalma Eszter
Grafika: L2
A kiállítás 2017. 11. 24. és 11. 30. között látogatható, előzetes bejelentkezéssel.
https://www.facebook.com/events/1979853168962884/
Varga Ádám az elmúlt időszakban a festészet különböző problémáival foglalkozott - a művészetelmélet és a művészettörténet régóta zajló és újabb keletű festészeti diskurzusaival egyaránt. Képei azonban nem válaszokat adnak az elméleti problémákra, nem lezárják az egyes kérdésköröket, inkább további kérdéseket tesznek fel, lehetőséget kínálva ezzel a párbeszédre. A kiállításon bemutatott munkák három fontos képi és festészeti problémakör mentén koncentrálódnak.
Egyrészt felmerül a több évtizedes történettel rendelkező fekete festmények kérdése, ahogy az is, mennyiben lehet az egymásra vagy egymás mellé halmozott festékrétegekkel elrejteni, beburkolni az ábrázolt tárgyat, hogy inkább a kép helyeződjön előtérbe, semmint annak tárgyiassága. Egyáltalán, hogyan lehet ma olyan, a művészetelmélet által terhelt fogalmakról beszélni, mint a festmény tárgyszerűsége?
Másrészt megjelenik az absztrakció és az ábrázolás közötti feszültség, egy képbe helyeződik egy geometriailag szerkesztett rendszer és a természeti formák látszólag kusza struktúrája, egy meghatározott szín sokféle tónusa és ezek interferenciája egy másik színnel. Majd felvetődik a kérdés: kimutatható-e mindezek között valamilyen kapcsolat?
Végül pedig a feszültség mellett az ábrázolás és az absztrakció egymásból következése is tárgyalásra kerül. Hogyan válhat az absztrahálás eszközévé egy furcsa képkivágás vagy az ábrázolt tárgy felnagyítása? S mivel ezek a technikák az egykor a festészet végét jövendölő fotográfiához kapcsolódnak, eszünkbe juthat, hogy az újabb médiumok bekebelezése csupán egy, a számtalan praktika közül, amelyekkel a festészet védekezik oly sokszor megjósolt halálával szemben.
A fenti kérdéseket tematizáló művek - bár személyes érdeklődés nyomán jöttek létre - a festészetelméleti és képi problémákat sosem személyes problémákként kezelik, hanem egyet hátralépve, semleges nézőpontból közelítik meg azokat, hogy a diskurzus valóban nyitott legyen mások számára is.
2017. november 20.