GERHARD RICHTER 85 ‒ A Képzőművészet-elmélet Tanszék szimpóziuma
// Please scroll down for english version //
GERHARD RICHTER 85
A Képzőművészet-elmélet Tanszék szimpóziuma
Résztvevők:
BÓDI KINGA |DOHY ANNA | FEHÉR DÁVID | MÉLYI JÓZSEF | MUCSI EMESE | NAGY EDINA | ZEMLÉNYI-KOVÁCS BARNABÁS | ZSÁMBOKI MIKLÓS
Szervező: Zemlényi-Kovács Barnabás
Talán nincs még egy kortárs képzőművész, akit egyszerre övez olyan fokú, szinte osztatlan elismerés a nemzetközi szakma, esztéták, filozófusok és kritikusok körében, szerepel akkora sikerrel a művészeti piacon, ugyanakkor annyira népszerű mind a szakmaközeli, mind a laikus nagyközönség számára, mint a német festő, Gerhard Richter.
Az idén nyolcvanöt éves Richter 1961-ben költözött át Drezdából Nyugat-Németországba, ahol szimbolikusan újrakezdte életművét, melynek íve az elmúlt öt évtized során töretlennek bizonyult. A kaméleonnak is nevezett Richter mintegy 3000 darabot számláló oeuvre-jének egyedülálló diverzitása az ún. fotófestményektől a szürke monokrómokig, átfestett fényképektől az üveginstallációkig, tükörfestményektől a digitális absztraktokig látványosan ássa alá az egységes stílus máig élő kényszerének képzetét. Ez a folytonosan megújulni képes stiláris heterogenitás ugyanakkor egy olyan konzekvensen építkező programban ölt testet, melynek alapkérdései és célkitűzései a hatvanas évek elején deklarált manifesztumokig vezethetők vissza. Ilyen a fotográfia és tárgya, illetve a fotó és a festmény közti relációk ontológiai problémái, az absztrakció és a figuralitás közötti határvonalak újabb és újabb eszközökkel megkísérelt felszámolása, vagy a többek közt Warhol és Baselitz munkáival dialektikus viszonyban álló „történelem utáni” történeti festészet, amely a közelmúlt eseményeinek festészeti reprezentálhatóságára ad különböző válaszokat a fotográfia és film, majd az internet korában.
Az MKE Képzőművészet-elmélet Tanszékének tanárai, óraadói, illetve jelenlegi és volt diákjai előadásaikban arra vállalkoznak, hogy különböző mélyfúrásokon keresztül hozzájáruljanak e megkerülhetetlennek tűnő életmű hazai recepciójához.
Helyszín: FUGA Budapesti Építészeti Központ, 1052 Bp., Petőfi Sándor utca 5.
Időpont: 2017. december 8., 10:00–17:00
Grafika: Varga Dániel
10:00/ÉRKEZÉS
10:15
KÖSZÖNTŐ: NAGY EDINA
BEVEZETŐ: ZEMLÉNYI-KOVÁCS BARNABÁS
10:30
© MÉLYI JÓZSEF
AZ ÁTMENET.
GERHARD RICHTER MUNKÁSSÁGA
1958 ÉS 1963 KÖZÖTT.
Gerhard Richter 1961 áprilisában elhagyta az NDK-tés Nyugat-Németországban kezdett új életet. Az áttelepülésről hozott döntés előzményei közé tartozik látogatása a Brüsszeli Világkiállításon 1958-ban, illetve a Documenta 2 megtekintése 1959-ben. Az előadás középpontjában a műalkotásokban tükröződő változások, a szemléletváltás jelei állnak. A vizsgálat kezdőpontja Richter 1958-as murális műve, amelyet az NSZEP drezdai székházába festett, végpontja pedig az 1963-as Party című festmény. A vizsgálat tárgya pedig valójában maga a radikális átmenet.
11:00
© BÓDI KINGA
MÜNCHEN, DÜSSELDORF, KÖLN ÉS A KÉPZŐMŰVÉSZETI SZCÉNA AZ 1960-AS ÉVEKBEN. GERHARD RICHTER ELSŐ KIÁLLÍTÁSAI NYUGAT-NÉMETORSZÁGBAN
Gerhard Richter 1961-ben végleg maga mögött hagyta Kelet-Németországot. Nyugat-Németországban az 1960-as években sorra nyíltak a különböző profilú magángalériák és kezdtek egyre jelentékenyebb szerepet betölteni a művészeti szcénában a nagy múltú múzeumok és akadémiák mellett. A növekvő szakmai és közönségfigyelemnek, valamint a bővülő gyűjtőkörnek köszönhetően a kor vezető gale- ristái (Heiner Friedrich, Alfréd Schmela, Rudolf Zwirner, stb.) lehetőséget adtak - a már befutott nemzetközi művészek mellett - a kor fiatal német képzőművészeinek is a bemutatkozásra. Gerhard Richter 1964 és 1968 között a kor szinte valamennyi jelentős nyugatnémet galériájában kiállított, amely tárlatok meghozták számára mind a szakmai, mind a kereskedelmi sikereket.
11:30
® DOHYANNA
TEST-TRANSZFORMÁCIÓK. IDENTITÁSZAVAR GERHARD RICHTER FOTÓFESTMÉNYEIN
Meg Stuart No Longer Ready Made című 1994-es koreográfiája elején Benőit Lachambre a testhatárok szélsőségesen dinamikus elbizonytalanításával transzformálja önmagát. A zárt figurának tekintett test szétzilálódik, az emberi alak kontúrja és plasztikája eltorzul. A test belsejét és külsejét jelző határokat feloldják a kitüremkedés és a behatolás gesztusai, mígnem a test teljesen bele nem dolgozza magát az őt körülvevő térbe. Gerhard Richter hasonló hatást ér el, amikor fotófestményein dekonstruálja az emberi alakot. Előadásomban arra keresem a választ, hogy miképp lehet értelmezni a testek efféle ábrázolását különböző művészeti ágak tükrében. Pontosan milyen határokat lép át Richter, és mi köze mindennek a vörösboros nyúlpörkölt receptjéhez?
12:00/KÁVÉSZÜNET
12:30
© MUCSI EMESE
„ÉS A LEVEGŐ HŐMÉRSÉKLETE ELÉRI A HARMATPONTOT”
- GERHARD RICHTER,
A FELHŐFESTŐ
Gerhard Richter tagadhatatlan romanticiz- musának egyik kiemelkedő bizonyítéka, hogy visszatérő témái között találjuk a felhőket. Mika „felhőfestészet” előzményei Európában? Hogyan illeszkednek ebbe a történetbe Richter felhősorozatai? És végül hogyan hat a munkák lehetséges kortárs értelmezéseire a klíma- változás mint körülmény?
13:00
© FEHÉR DÁVID
“ICH MAG ALLES, WAS KEINEN STÍL HAT” STÍLUS ÉS IN/DIFFERENCIA GERHARD RICHTER MŰVÉSZETÉBEN
Gerhard Richter művészetének talán legfontosabb sajátossága, hogy nem sorolható be egyetlen stíluskategóriába sem: életművében egymással olykor ellentétes stílusok és művészetfelfogások is megférnek egymás mellett. Előadásomban a richteri stíluspluralizmus lehetséges motivációit, elméleti és történeti összefüggéseit vizsgálom, illetve arra keresem a választ, hogy művészi kézjegy és az originalitás megkérdőjelezésének milyen hatásai voltak és lehetnek a richteri életmű recepciójára. Szintén kitérek arra, hogy a kortárs német művészeti színtéren mely művészi stratégiákkal szembesíthető Richter „stílustalan” vagy „stílusok felett álló” életműve.
13:30/ EBÉDSZÜNET
14:30
© ZSÁMBOKI MIKLÓS
A TÖRTÉNELMI FESTÉSZET MINT PERFORMATÍV HELYZET
Gondolatkísérlet. A kortárs történelmi festészet értelmezése a 21. században, Gerhard Richter Október 18., 1977 és September című munkáin keresztül. Az oktatási fordulattól innen nézve a festő dolga a helyzetben érhető tetten, amelyet műalkotásával hoz létre. Richter Október 18., 1977 című képciklusa 1988-as elkészültekor sokkoló hatású volt a korabeli kritika szerint, reflexiót kiprovokálva hozta helyzetbe a német nézőt. A képeket 2002-ben a poszt-9/11 New York kontextusában a MoMA közönségének újra be lehetett mutatni, a közvetlenül az ikertornyok elleni támadást tematizáló 2005-ös Septemberre azonban mintha inkább a tehetetlenség lenne jellemző.
15:00
© ZEMLÉNYI-KOVÁCS BARNABÁS
GYÁSZFRAGMENTUMOK. ELLEN-NARRATÍVÁK GERHARD RICHTER „TÖRTÉNELEM UTÁNI” TÖRTÉNETI FESTÉSZETÉBEN*
Gerhard Richter történeti festészetének legösszetettebb szála az életművön búvópatakként húzódik végig és annak margóin követhető leginkább. A mintegy hatvan éve tartó gyászmunka, amit a drezdai Akadémián a koncentrációs táborok fényképeivel való első konfrontáció váltott ki és legutóbb a Birkenau (2014) vásznain öltött testet, egy fragmentumok mentén épülő és dekonstruálódó ellen-narratívaként írható le. Tézisem szerint az Október 18., 1977 döntései és dilemmái hátterében meghatározóan volt jelen a holokauszt ábrázolhatóságának problémája, míg a Birkenau reprezentációs stratégiája nagy mértékben az Oktober-ben kidolgozott metódusokra épül, így a két sorozat összevetése kölcsönösen árnyalhatja azok eddigi recepcióját.
*
Az előadó az Emberi Erőforrások Minisztériuma ÚNKP-17-1 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság programjának támogatásában részesült.
15:30 / LEZÁRÁS
GERHARD RICHTER 85
Department of Art Theory Symposium
08 December 2017, FUGA Budapest Center of Architecture
Participants:
BÓDI KINGA | DOHY ANNA | FEHÉR DÁVID | MÉLYI JÓZSEF | MUCSI EMESE | NAGY EDINA | ZEMLÉNYI-KOVÁCS BARNABÁS | ZSÁMBOKI MIKLÓS
Perhaps there is no other contemporary artist who is so beloved by the public as well as by the international professional art scene, aesthetes, philosophers and critics alike as the German painter, Gerhard Richter.
The 85-year-old painter moved from Dresden to West Germany in 1961, where he symbolically resumed his oeuvre, whose arc has been unbroken for the past five decades. Richter, also known as the 'chameleon', has a uniquely diverse oeuvre consisting of about 3000 works, from photo paintings to gray monochromes, from overpainted photographs to glass installations, from mirror paintings to digital abstracts. He spectacularly refuses to succumb to the pressure of having a homogeneous style. This continually renewing stylistic heterogeneity nevertheless forms a consistent arc, whose basic questions and objectives can be traced back to the early sixties. He examines the ontological relationships between photography and its subject, and between photography and painting, and how the boundaries between abstraction and figuration can be eliminated through new means. His “post-historical” paintings are in a dialectical relationship with Warhol and Baselitz's works, and they give a variety of answers as to how recent events can be reproduced through painting in the era of photography, film, and the Internet.
Teachers, lecturers, present and former students of the University of Fine Arts Art Theory Department set out to foster the Hungarian reception of his inescapable oeuvre.
2017. december 06.