bezárás

Mayer Éva, Majoros Áron Zsolt: BÖLCSŐK

Mayer Éva, Majoros Áron Zsolt: BÖLCSŐK

PRO ARTE DANUBIÍ DUNA MENTE MŰVÉSZETÉRT POLGÁRI TÁRSULÁS
SZERETETTEL MEGHÍVJA ÖNT A KIÁLLÍTÁS MEGNYITÓJÁRA

MEGNYITÓ: 2018.05.18., 19:00

A KIÁLLÍTÁST MEGNYITJA: DR. BOROS LILI MŰVÉSZETTÖRTÉNÉSZ

INSTALLÁCIÓ HANGJA: BANDOR ÉVA SZÍNMŰVÉSZ

ZENE:
BAKOS BETTIKA ÉNEK
MAYER JÓZSEF NAGYBŐGŐ

KURÁTOR: DR. FARKAS VERONIKA MŰVÉSZETTÖRTÉNÉSZ

A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ: 2018.06.10-IG

CÍM:LIMES GALÉRIA, FERENCES BARÁTOK UTCÁJA 31., 945 01 KOMÁROM

ÉVA MAYER (1983, Pozsony) képzőművész Budapesten, Somorján él és dolgozik. Munkáiban évek óta foglalkozik az aktuális társadalmi, szociális, szociológiai problémákkal, melyek személyes életében megtapasztalt élményekkel, kérdésekkel kapcsolódnak össze. Olyan tabutémákat feszeget, mint a betegség, a társadalmi-kisebbségi konfliktusok, az előítéletesség, a migráció vagy az elmúlás, a gyászfeldolgozás, illetve a hittel és vallással kapcsolatos kérdéskörök gondolatisága. Az egyén és társadalom viszonya, a közép-európai identitás mibenléte foglalkoztatja. Bár műveinek kiindulópontja a legtöbb esetben személyes, mégis azon van, hogy általánosabb érvényűvé formálja a mondanivalót. Törekszik arra, hogy alkotásaival elősegítsen egyfajta interaktivitást, közlékenységet, hogy nyitottságra, elgondolkodásra, együttműködésre, toleranciára serkentse a közönséget – nem csupán tematikai, hanem egyéni műfaji/technikai megoldások révén is, figyelve a befogadó közösség reakcióit. A legfontosabb számára azonban az, hogy munkáin keresztül próbáljon segíteni, rávilágítani olyan témákra, melyekről nem szívesen gondolkodunk, beszélünk. A kiállításainak köszönhetően azt tapasztalja, hogy a befogadók is képesek nyíltabban, közlékenyebben kommunikálni a traumatizált témákról. Mayer Évát élénken foglalkoztatja a grafika „térgrafikává” való alakítása, installációi gyakran helyspecifikusak: alkotói pályája során több alkalommal állított ki szakrális és deszakralizált terekben, ahol szokatlan párosításként egymást jól kiegészítve működik a köznapiság és a szakralitás. Az installációkat gyakran hanggal és mozgóképpel is párosítja.

Mayer Éva a meddőséget és az ezzel járó traumatizált helyzetet dolgozza fel „BÖLCSŐK“ című doktori mestermunkájában, mely deszakralizált térben kerül elsőként bemutatásra, a komáromi Limes Galériában. Fontos volt számára, hogy szimbolikusan és gyakorlatilag is társszerzőként férjével, Majoros Áron Zsolt szobrászművésszel dolgozzanak együtt. Mayer munkájában szeretné felhívni a figyelmet az endometriózisban szenvedő nőkre és a betegségükkel járó problémáikra. Akiknek nem csak a fájdalom keseríti meg az életét, hanem a krónikus betegség gyakran meg is fosztja őket az anyaság élményétől. A betegség ugyanis sokszor meddőséghez vezethet, statisztikailag 50%-ban, mely rémisztően magas szám. (A meddő nők fele endometriózis érintettségű, bár legtöbbjük nem is tud róla.)
Magyarországon a betegtájékoztatás kielégítő, a szakmai cikkek és az ehhez kapcsolódó csoportok száma folyamatosan bővül. A szlovák helyzetről mindez nem mondható el, szinte alig foglalkoznak a témával, nem lelhető fel megfelelő számú szlovák szakirodalom, és nincs ehhez kapcsolódó közösségi fórum sem. Ezért is Szlovákiában kerül elsőként bemutatásra a kiállítás. Mayer rámutat a meddőség problémájára, mely napjainkban minden ötödik párt érintő állapot a statisztikák szerint, s mely nagyon sok helyen még ma is tabutémának számít. A téma kutatásánál a magyarországi működtetésű, ,,Endometriózis Támogató Csoport” zárt csoportjában tartott felmérést. Az érintettek válaszai nagyban hozzájárultak a munka tartalmi megtöltéséhez, a valós adatok, élettörténetek és tapasztalatok megosztásával. Anonym kérdőív segítségével állította össze kérdéseit: https://www.survio.com/survey/d/X2C9J0P7T6P4I4W7L