El Kazovszkij: Emlékmű
Megnyitó: 2018. június 14., 19:00
Várfok Galéria, 1012 Budapest, Várfok utca 11.
El Kazovszkij (1948, Szentpétervár (Leningrád) - 2008, Budapest), Kossuth-díjas művész születésének hetvenedik, és halálának tizedik évfordulója alkalmából a Várfok Galéria egy nagyszabású egyéni kiállítást rendez, amelyben a monumentális életmű magángyűjteményekből válogatott kivonata kerül bemutatásra, így tisztelegve a Várfok Galériához a 90-es évek eleje óta szorosan kötődő alkotó előtt.
El Kazovszkij orosz származása ellenére a magyar kortárs képzőművészeti színtér egyik legmeghatározóbb és legkülönlegesebb alakja. A 70-es évek végén induló művész festészeti munkássága mellett az installáció- és performanszművészet műfajaiban is maradandót alkotott. Eddigi legátfogóbb, az életmű számos aspektusát feltáró tárlatát 2015-ben a Magyar Nemzeti Galéria rendezte meg A túlélő árnyéka - Az El Kazovszkij élet/mű címmel, mely az utóbbi évek egyik legtöbbet látogatott kortárs kiállítása volt.
A Várfok Galéria tárlata a tetemes életműben kiemelt szerepet játszó, elérhetetlen szépségideálokat megtestesítő bálványokat állítja fókuszba: a kiállított anyag főszereplői az alkotásokon legkülönbözőbb módokon, így arctalan, szárnyas torzók, balerinák, párkák, Vénuszok vagy éppen hattyúk formájában jelenlévő idolok.
A művek a klasszikus antik mitológián és filozófián alapuló Kazovszkij-féle magánmitológia jellegzetes alakjainak kapcsolatairól, viszonyrendszereiről szólnak. E magánmitológia, eszköztárát és témáit illetően is, erősen kötődik egy két évezredes hagyományhoz: az ovidiusi Metamorphosesban leírtakhoz, főként a Pygmalion-történethez. Miképp a mitológiai szobrász, Kazovszkij is az ideális szépséget megtestesítő, ám minidig elérhetetlen bálványokat teremtett festményein, így tapasztalva meg a művészi alkotás elvont misztériumát. Kazovszkij „fordított” Pygmalion és Galatea-történetéhez egy újabb évforduló köthető, hiszen Ovidius épp 2010 éve fejezte be könyvét, melyben leírja a ciprusi művész legendáját.
Kazovszkij alkotásain, a megelevenedett szépségeszmény hajszolásával és az önéletrajzi sajátosságok feltárulásával egy „égig emelkedő kudarcszekér” édeskeserű pátosztörténetébe kapunk betekintést – ami legalább annyira emel, mint taszít a gondolkodás mélyébe.
A kiállítás kurátora: Dillmann Vanda, a Várfok Galéria művészettörténésze.
Társkurátor: Kolle Gabriella művészettörténész.
A kiállítás 2018. június 15. – július 28. között tart nyitva, kedd-szombat 11 és 18 óra között látogatható.
==========================
El Kazovszkij: Monument
On the occasion of the Kossuth Prize awarded El Kazovsky’s (1948, Saint Petersburg (Leningrad) /RUS/ – 2008, Budapest/H) 70th anniversary of birth and the 10th anniversary of death, the Várfok Gallery organizes a monumental, individual exhibition, where selected works from the grandiose lifework will be on view, thus paying respect to the artist who worked with the Várfok Gallery since the early 1990s.
Despite his Russian origins, El Kazovsky quickly became one of the most characteristic and determinative figures of the Hungarian contemporary art scene. The artist, whose artistic career begun at the end of the 1970s, had outstanding achievements not only in painting, but in the genre of performance and installation art as well. The most comprehensive exhibition of Kazovszkij titled the Shadow of the Survivor took place at the Hungarian National Gallery in 2015, and became one of the most visited contemporary exhibitions of the recent years.
The exhibition of the Várfok Gallery focuses on idols embodying unavailable beauty ideas in the ubiquitous oeuvre: the protagonists of the exhibited artworks are idols present in the form of works in various ways, such as faceless, winged torsos, ballerinas, parkas, Venus’ or swans.
The artworks on view are based on Kazovsky’s personal mythology, which derived from the classic antique mythology and philosophy. The tools and themes of his personal mythology is strongly bound to a two-millennial tradition: the Metamorphosis of Ovid, especially to the story of Pygmalion. Kazovsky, as well as the mythological sculpture, always created some sort of embodiment of the ideal beauty, thus experiencing the abstract mystery of creation. To the Kazovsky’s inverted version of the story of Pygmalion and Galatea another anniversary can be related as Ovid published his book describing also the legend of the Cypriot artist, exactly 2010 years ago.
Kazovskys artworks are chasing the ideal beauty and having relations to the artist’s personal life, we gain insight into the sweet-hearted story of the "rising upside-down failure" - which is at least as much as it is repulsive to the depth of thought.
Curator: Vanda Dillmann, Art Historian of the Várfok Gallery
Associate Curator: Gabriella Kolle, Art Historian
The exhibition will be opened between 15 June 2018 and 28 July 2018, from Tuesday to Saturday between 11 a.m. and 6 p.m.
2018. június 06.