bezárás

Monotípia Workshop

2018. június 23., 15:00-18:00

Szentmihályi Kultúralis Központ
1161 Budapest, János utca 141-153.

A művészeti workshop célja, olyan egyedi és megismételhetetlen alkotások létrehozása, melyek tükrözik személyiségünket és reprezentálják érzelmeinket. A részvételhez semmilyen előképzettségre, rajz vagy festészeti tudásra nincs szükség, a technika bárki számára elsajátítható.

RAJTAD ÁLL, LÉGY KREATÍV!

Szedd össze a faleveleket, gallyakat vagy csak ne félj a festéktől, használd a kezed és máris kész az egyszeri nyomatod!
Sőt, ha már belejössz, kapsz tőlünk egy vászontatyit is, hogy az alkotásod a hétköznapokban is veled legyen. Ilyen tuti nem lesz másnak! :)

Jó hangulatot, zenét és minden eszközt biztosítunk számotokra!

Amit hozz magaddal: játszós felső, illetve ha még a táskán kívül szeretnétek pólóra/trikóra/táskára nyomni, akkor arról is nektek kell gondoskodni.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött!
Regisztrálni a címen tudtok!

Akik segítenek nektek:
Takács Anett (MKE)
Ágoston Kristóf (MKE)

-------------------------------------------------------------------------------------------

MONOTÍPIA:

A monotípia a festészet és a grafika határmezsgyéjén található képzőművészeti technika. Lényege, hogy egy fémlemezre készült festményt lenyomatnak. A nyomóforma sima, ezüstözött vagy nikkelezett fémlemez vagy üveglap, amelyre a művész hígítatlan olajfestékkel festi a képet nagyon vékony rétegben. A festék szétterítése, formálása történhet ecsettel vagy ujjakkal. A csúcsfényeknél a lemez csupasz marad, vagy ronggyal letörlik, itt a papír fehérsége fog érvényesülni. Ha elkészült a festmény, a réznyomatokhoz használt sajtóban megnedvesített papírra nyomtatják át a kissé felmelegített lemezről a még friss képet.
Az így készült nyomat színei lazúrosan egymásbafolynak, az akvarellhez hasonlítanak. Csak egyetlen példány készíthető vele, viszont a fémlemez tisztítás után újra használható.
Monotípia úgy is készülhet, hogy a sima felületű fém vagy üveglemezre festékező hengerrel egyenletes festékréteget visznek fel, melyre egy lapot fektetnek, amit előtte célszerű finoman hintőporral bedörzsölni, hogy ne ragadjon a felfestékezett lemezre. Ezután még egy lapot fektetnek fel, ezeket lerögzítik hogy ne mozoghassanak el. A legfelső lapra a művész különböző keménységű ceruzával vagy más rajzeszközzel egy rajzot visz fel. A rajzeszköz nyomása miatt a felfestékezett lemezről a festék átkerül a ráfektetett lapra. Ezzel létrejön a rajzról az egyszeri nyomat. Többszínű nyomat is készíthető ha a lemezt egy másik színnel festékezik fel majd megismétlik az eljárást. Ezen kívül ha a lemezt (melyről a megfelelő helyeken már átkerült a festék a lapra) a sajtóban lenyomtatják, megkapható a nyomat negatív képe is.
Az így készült nyomatok viszont a használt rajzeszköz (ceruza, toll) sajátosságait hordozzák magukban.
A monotípiát Giovanni Benedetto Castiglione itáliai festő és rézmetsző találta fel az 1640-es években, de a későbbiekben viszonylag ritkán alkalmazták. Edgar Degas szívesen folyamodott e technikához.

www.facebook.com