Fotográfia és irodalom – Konferencia felhívás
2018. október 25-26, helyszín: Mai Manó Ház
Fotó: André Kertész: Ady versének kézirata egy párizsi presszó asztalán, Párizs, 1932., zselatinos ezüst, 578 x 453 mm, Magyar Fotográfiai Múzeum
Franciaországban már külön tudományos kutatási irányzattá vált a fotográfia és az irodalom kapcsolatának vizsgálata, és ehhez rögzült is a fotóirodalom (photolittérature) szó egybeírt alakja. A konferencia a francia Phlit kutatócsoport kutatásaira, illetve a témában már megjelent magyar kutatásokra alapozva tűzi ki céljául a magyar fotóirodalmi művek összefogó teoretikus és történeti elemzését, a magyar fotóirodalmi irányzatok és sajátosságok feltérképezését. Célja továbbá a phlit.org adatbázis mintájára létrehozott és folyamatosan épülő MAFIA (Magyar Fotóirodalmi Adatbázis) adatbázisában összegyűjtött és láthatóvá tett fotóillusztrált művek kontextusba helyezése.
A fotóirodalom körébe tartoznak az írókról készült fotográfiák, íróknak a fotográfiáról, fotográfusokról készült illusztrált vagy illusztráció nélküli elméleti és szépirodalmi szövegei, a fotográfusok és írók összefogásából vagy egymásra hatásából készült művek, egyes szerzőknek retrospektív módon felértékelődött és a műveikhez köthető amatőr vagy családi fotóarchívuma, valamint olyan szerzők művei, amelyek egyszerre használják és jeleskednek mind a két kifejezési formában és tudatosan vegyítik is őket.
A konferencia előadásai többek között a következő kutatási irányokra terjedhetnek ki:
-
Innovatív kortárs fotó-szöveg kombinációk:
Ebben a kategóriában olyan könyvek elemzéséről lenne szó, mint Esterházy Péter és Czeizel Balázs Biztos kaland (Novotrade, 1989) című műve, ahol amint a fülszöveg is írja a fotó és a szöveg „alkotói szándék szerint nem illusztrálják egymást, hanem együtt, ezen a közös, új nyelven beszélnek arról, amiről külön-külön csak hallgatniok lehetne.” Ide tartozhatnak még a szövegekkel operáló fotográfusok művei, fotóversek, irodalmi fotó-szöveg montázsok, stb.
-
A fotóirodalom történeti megközelítése
Ide tartoznak a 19. századot illetően az írók által írt esszék, versek, anekdoták, gúnyiratok a fotográfiáról, a regényekben, versekben megjelenő fotográfusok, fotózási jelenetek, az utazási irodalom fotókkal illusztrált könyvei, írók portréi…
A 20. századra vonatkozóan az irodalmi vonatkozású fotóillusztrált sajtó története, az avantgárd fotóirodalom, írók előszavával megjelentetett albumok, (amatőr) fényképező írók munkái, önéletrajzi fotóirodalom, digitális fotóirodalom stb.
-
Fotóelméleti és fotóirodalom elméleti megközelítések
Írók fotóelméleti írásai tartozhatnak ide, illetve a „camera obscura”/”fotográfiai aktus”, mint episztemológiai viszonyulás megjelenése az írók ars poétikájában, illetve alkotói gyakorlatában.
-
A fotográfia, mint ekphraszisz
A fotóekphraszisz jelensége a kép és a szöveg közötti versengésre, a referencialitásra, az időbeliség/térbeliség ellentéteire irányítják rá a figyelmet. Éppen ezért külön érdeklődésre tarthat számot az, ahogyan az ikonikussá vált, vagy éppen teljesen hétköznapi fotók témaként, illetve képleírásként jelennek meg irodalmi művekben.
-
komparatív elemzések
A magyar fotóirodalmi művek elemzésénél érdekes szempont lehet a francia, angolszász és német fotóirodalmi művekből való kiindulás, ezen belül is kiemelten érdemes foglalkozni a Magyarországról emigrált fotográfusok (Brassaï, Robert Capa, Escher Károly, Ylla, Landau Ergy, Ata Kandó, stb.) fotóirodalmi műveivel.
A tervezett előadások címét és 1000-1500 karakteres absztraktját 2018. június 25-ig várjuk a fotoirodalom@gmail.com email címre.
Szervezők: Pál Gyöngyi, Pecsics Mária
Szakmai bizottság: Csorba Csilla (PIM), Kiss Noémi (ME), Lénárt Tamás (ELTE), Milián Orsolya (SZTE), Pál Gyöngyi (SZTE-KEF), Visy Beatrix (OSZK)
A konferencia időpontja: 2018. október 25-26, helyszín: Mai Manó Ház
Jelentkezési adatok:
Név:
Intézmény:
Város:
Email cím:
1000-1500 karakteres absztrakt:
2018. június 13.