Győrffy László: Bízunk az enyészetben | In Rot We Trust
MEGNYITÓ:
2018. június 14 | csütörtök | 18:30 – 20:30 között
A kiállítást megnyitja: Horváth Márk filozófus
A Várfok Project Room nyárköszöntő kiállításán Győrffy László (1976, Budapest) legújabb alkotásait tekinthetik meg a látogatók. A Bízunk az enyészetben című tárlat műveiben Győrffy a bomlásból sarjadó vitalitással foglalkozik a rá jellemző horror-hagyományokra épülő, posztapokaliptikus antropológia mentén. Georges Bataille szerint, „bekötött szemmel nem vagyunk hajlandóak észrevenni, hogy egyedül a halál biztosítja azt a folytonos újrafakadást, amely nélkül elfogyna az élet. Nem vagyunk hajlandóak észrevenni, hogy az élet az egyensúlynak állított kelepce, az állandóság hiánya, az egyensúly folytonos megbomlása.” Győrffyt fanyar „revelációjában” a gyerekkori vizuális élmények újraírása és a képzőművészet halott vagy zombifikálódott műfajainak vizsgálata érdekli – műveiben a privát képek és a hivatalos reprezentáció összemosása a legkülönfélébb médiumok révén valósul meg.
A Győrffyt foglalkoztató test-horror ezúttal a korai képeire jellemző olaj-vászon portré tradícióján keresztül mutálódik közéleti konnotációkat is felvető sorozattá. A Miazma Projekt arcképcsarnoka egy fiktív kormány tagjait kelti életre, amelyhez a gyakori gyermekkori múzeumlátogatások során látott névtelen katona- és politikusportrék adták az ihletforrást a művész számára. A reprezentatív történelmi arcképfestészet anakronisztikus műfaja, a rémálmok és a paranoia szűrőin keresztül áll össze egy olyan időben és térben meghatározhatatlan régió állami kabinetjének tablójává, ahol a halál nem az uralkodás végét jelzi, hanem épp az állandósult Nekrokrácia működésének alapfeltétele.
A romlás tematikája Győrffynél egyre hangsúlyosabb szobrászati médium által is megjelenik, barkácsolt dekonstrukciók formájában: a rozsdás fémekből és hulladékfából épített szobrok az egykori iskolai technika órák meddő kísérleteit teszik tudatos módszerré. Az emberi test töredékeivel, utánzataival kiegészített, mozgást feltételező, ám statikus szerkezetek a működésképtelenségnek állított posztapokaliptikus emlékműveknek hatnak.
A kiállítás egyetlen papírmunkája, a Kiváló holttest című sorozat első darabja ugyancsak a kiismerhetetlen struktúrák hálózatát jeleníti meg. A véletlen elvre építő szürrealista játékot megidéző akvarell a középkori pokolábrázolások enciklopédikus pannóit vetíti az olyan, 1980-as években felnőtt generációnak meghatározó ismeretterjesztő képeskönyvek világára, mint a Tesz-Vesz város nyüzsgő narratívája vagy az Így működik a tested ábrái, melyeken az emberi test, mint biogépezet jelenik meg. Győrffy rizomatikus összefoglalóján – akárcsak a kiállítás többi művén – a diszfunkció és a káosz válik rendezőelvvé a szétbomlás hibrid esztétikájának színrevitelében.
A kiállítás 2018. június 15. és július 28. között tart nyitva, keddtől szombatig 11-18 óra között látogatható.
==============================
In Rot We Trust
Opening:
Thursday | 14 June, 2018 | from 6.30 p.m. to 8.30 p.m.
The exhibition will be opened by Márk Horváth, Philosopher.
The Várfok Project Room's new exhibition showcases the recent works of László Győrffy (1976, Budapest/H). In his new exhibition entitled In Rot We Trust Győrffy is trying to deal with the vitality that grows from the degradation based on its characteristic horror-traditions and post-apocalyptic anthropology. As George Bataille wrote: „Blindfolded, we refuse to see that only death guarantees the fresh upsurging without which life would be blind. We refuse to see that life is the trap set for the balanced order, that life is nothing but instability and disequilibrium.” In his acrid „revelation” Győrffy is interested in examining the dead or zombified genres of fine arts and rewriting childhood visual experiences. In his works, the blending of private images and official representation is realized through various media.
The body-horror, which has been a major theme throughout Győrffy’s career, is now transformed into a series evoking public connotations through the tradition of the oil-canvas portrait painting of his early images. The Project Miasma’s portrait gallery, which was inspired by anonymous military and political portraits that Győrffy seen during the frequent museum visits of his childhood, gives birth to a fictitious government. The anachronistic genre of representative historical portrait painting, through the filters of nightmares and paranoia, comes together in a state cabinet of a non-definable region of time and space, where death is not the end of the reign, but it is the basic condition for the permanent functioning of the Necrocracy.
The theme of rot is also presented at the exhibition by the medium of sculpture, that is becoming more and more important in Győrffy’s art in the form of handcrafted deconstructions: the sculptures created of rusted metals and waste wood make conscious artistic method from the former experiments of elementary school’s “art classes”. These static structures, supplemented by fragments and imitations of the human body, presupposes motion and act as post-apocalyptic monuments raised in the name of dysfunction.
The exhibition’s sole paperwork, the first piece of the Exquisite Corpse series, also presents the network of inscrutable structures. The watercolour that summons the surrealist game, based on a coincidental principle, projects the encyclopaedic pannotes of medieval representation of hell to the world of illustrative picture books that are decisive for the adult generation in the 1980s, for example Richard Scarry’s Busy World and Judy Hindley’s How Your Body Works as well. In Győrffy's rhizomatic summary, as in the other works of the exhibition, dysfunction and chaos become the guiding principle of the hybrid aesthetics of disintegration.
The exhibition is open from 15 June until 28 July, 2018, Tuesday – Saturday, from 11 a.m. to 6 p.m.
2018. június 14.