bezárás

PÁRIZS – PARIS! – „Ha a hajnal szárnyaira kelnék” (Zsoltárok 139,9)

ROZSDA Endre, cím nélkül/without title, 1947
ROZSDA Endre, cím nélkül/without title, 1947

„A gyűjtés … intellektuális szenvedély. Lehetőség arra, hogy az ember maga körül rendezze a világot, mások által készített tárgyakból. Nem azért gyűjtünk, hogy értéket tőkésítsünk. Szellemi értéket gyűjtünk. Szerintünk úgy kell gyűjteni, hogy az folyamatos szellemi installáció legyen. Attól izgalmas.”
(Szöllősi-Nagy András és Nemes Judith)

PÁRIZS PARIS! – „Ha a hajnal szárnyaira kelnék” (Zsoltárok 139,9)

Válogatás a Szöllősi-Nagy–Nemes Gyűjteményből

Sajtóanyag

Kiállítás nyílik a Bibliamúzeumban a Párizsban élt magyar házaspár, Szöllősi-Nagy András és Nemes Judith műgyűjteményének kiemelkedő festményeiből, grafikáiból és szobraiból.

Párizs

Párizs jelentősége és szerepe a 20. századi modern képzőművészet történetében közismert. Szabad szelleme, pezsgő kulturális élete nagy vonzerőt jelentett, és jelent napjainkban is.
Párizs mindig képes volt arra, hogy történeti szerepének megfelelően a szabadságról és művészetről álmodozó kelet-európai értelmiségiek vágyainak titokzatos tárgya legyen.

Ennek a szellemi pezsgésnek aktív részesei, szereplői voltak azok a magyarországi születésű, de életüket vagy életük egy részét Franciaországban töltő művészek is, akiknek alkotásaiból a Bibliamúzeum mutat be válogatást.

A gyűjtők és a gyűjtemény

Szöllősi-Nagy András hidrológus és Nemes Judith képzőművész nagy gonddal és hozzáértéssel válogatott gyűjteményének fő tengelyét az absztrakt, ezen belül az absztrakt geometrikus, konstruktivista irányzatai? képezik.
A műtárgyak egyszerre szólnak a XX. századi magyar avantgard sorozatos száműzetéseiről, Párizs és a modernizmus vonzerejéről, művészsorsokról, politikai megrázkódtatásokról és a geometrikus absztrakció alak- és státusváltásairól.
A művek egyszerre képesek reprezentálni az előző generációk művészetével mindenáron szakítani akaró, de a történeti folytonosságot is fenntartani kívánó avantgardizmusok kettősségeit, a modernizmus helyi és nemzetközi jelenségeit és a kép-, illetve szoboralkotás önkifejezésként és ismeretelméleti aktusként is felfogott folyamatait.
A gyűjtemény eleinte régen, illetve ma Franciaországban élő magyar művészek munkáit ölelte fel, és a geometrikus absztrakt, részben minimalista darabokra szakosodott. E téren jelentős a nemzetközi anyaga is. Számos kalligrafikus alkotás is fellelhető a kollekcióban. A gyűjtemény gazdagításának új iránya a fotók gyűjtése lett.
A több mint ezer műtárgy közül 2002 tavaszán Angers városa mutatott be válogatást, 2003 őszén a párizsi Magyar Intézet állította ki a kollekció egy részét, 2004 őszén a szentendrei Művészet Malomban és a Magyar Villamos Művek budapesti galériájában a gyűjtemény több mint száz művészének kétszáz alkotása volt látható Magyarországon.

A kiállítás

A Szöllősi-Nagy–Nemes műgyűjtemény festményeiből, grafikáiból és szobraiból összeállított tárlaton többek között olyan alkotókkal találkozhatunk, mint Barta Lajos, Czóbel Béla, Mark Anna, Martyn Ferenc, Rozsda Endre vagy Tihanyi Lajos.
Paris – Párizs! címmel jelenik meg, a kiállítással egy időben, a Szöllősi-Nagy–Nemes Gyűjteményt bemutató sorozat következő kötete, Ébli Gábor szerkesztésében.
A kiállítás címe érzékelteti az alkotók kettős identitását. Közülük többen hosszabb-rövidebb ideig Párizsban éltek és dolgoztak, majd esetenként végleg hazatérve itthon folytatták életművüket.
A Bibliából vett alcím („Ha a hajnal szárnyaira kelnék”) arra utal, hogy ezeknek a hazát, otthont elhagyó utaknak sokféle indíttatása lehetett. Az alkotó ember keresi a lehetőséget, amelyben kibontakozhat élete és művészete. Útjuk sok esetben a szárnyra kelés mozzanata volt, majd, mint a vándormadarak, újra visszatértek elindulásuk helyszínére. A 139. zsoltár szavai a folytatásban arról is beszélnek, hogy Isten védelme, áldása és szeretete nem helyhez kötött, hanem az egyéni életünkhöz.

A kiállítás kurátorai: Timár Gabriella és Horváth Gyula

Kapcsolódó programok:

A kiállítás megnyitóján fellép: Kárász Eszter (ének), Veér Csongor (hegedű) és Wagner-Puskás Péter (harmonika)
A kiállítást megnyitja: Pócs Veronika
Időpont: 2019. május 8. 17 óra

Műtárgyak Éjszakája
A kiállításban vezet: Nemes Judith
Időpont: 2019. június 1. 15 óra

Múzeumok Éjszakája
A kiállításban vezet: Nemes Judith
Időpont: 2019. június 22.

Ars Sacra Fesztivál
Időpont: 2018. szeptember 14 – 22.

Finisszázs
Időpont: 2019. szeptember 22.

Nyitvatartás
A kiállítás megtekinthető 2019. május 8-tól szeptember 21-ig hétfőtől péntekig 10 óra és 18 óra között, szombaton 17 óráig a Bibliamúzeum időszaki kiállítóterében.

A kiállítás helyszíne
A Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday Gyűjteményének Bibliamúzeuma
1092 Budapest, Ráday u. 28.
Tel.: 06 1 218 0266/161, 06 1 4763209, 0630-441-9642

www.bibliamuzeum.com