Lépcsőszeminárium indul ősztől!
„Bizonyára mindenki megfigyelte már, hogy a talaj gyakran meggyűrődik, olyanformán, hogy az egyik része a talaj sík felületére merőlegesen, a másik pedig az említett felülettel párhuzamosan helyezkedik el, helyet adva egy újabb merőleges meggyűrődésnek, és ez spirálisan vagy tört vonalakban a lehető legkülönbözőbb magasságokig megismétlődik” – írja Julio Cortázar Utasítások a lépcső megmászásához című novellájában.
S, hogy miért pont a lépcső a legizgalmasabb hely egy szeminárium megtartásához? Mert a lépcsők, a lépcsőház szimbolikus-átmeneti tér, az alászállás és a feljutás tere, a szintek és perspektívák találkozása, a mozgás, az ücsörgés és legfőképp az összeköt(tet)ések helye.
Tökéletesen alkalmas tehát, hogy megálljunk, és elgondolkozzunk rajta: honnan jöttünk, hová megyünk, kik azok, akikkel egyazon irányba haladunk?
A Lépcsőszeminárium egy 2019 őszére tervezett, négyalkalmas beszélgetés-sorozat, amely során négy kulturális intézmény – a Kassák Múzeum, a Ludwig Múzeum, a Magyar Nemzeti Múzeum és a Petőfi Irodalmi Múzeum – lépcsőin üldögélve próbáljuk megmutatni és tudatosítani a kulturális és a közoktatási intézmények között meglévő kapcsolódási pontokat. A diszkusszióban múzeumi szakemberek (kurátorok és muzeológusok), múzeumpedagógusok és gyakorló pedagógusok ülnek le egymással, hogy bepillantást nyújtsanak saját szakterületük gondolkodásmódjába és lépésről-lépésre alakítsák ki közös értékeiket, céljaikat, módszertanukat.
Szabó Zsófia munkája
szeptember 26. | Magyar Nemzeti Múzeum; Kötődések
Mit kötünk a Nemzeti Múzeumhoz? Verset? Forradalmat? Nagylépcsőt?
Mivel fogad, mit rejt és mit mutat magáról a múzeum? Mitől állandó egy kiállítás? Mit adhat hozzá egy alternatív látogatói útvonal? Hogyan használhatja ezt egy pedagógus és hogyan építhet sajátot? Mit vagy kiket köt össze a Kötődések útvonala?
A 2018-ban indított tárgy.történet.etc. című sorozatunk célja, hogy alternatív látogatói útvonalakat építsünk ki a Nemzeti Múzeum állandó kiállításain. A 2019 tavaszán nyílt Kötődések útvonalhoz kapcsolódva gondolkodunk, arról, hogyan faggathatók a tárgyak az emberi kapcsolatok sokféleségéről a történelemben.
október 3. | Petőfi Irodalmi Múzeum; CSÁTH*A varázsló halála
Hogyan lehet a kiállítás nyelvével elbeszélni egy alkotó életútjának határátlépéseit, személyiségének devianciáját, életének tragédiáját? Hogyan érdemes egy életmű-kiállítás felől közelíteni egy alkotó szövegvilágához? Milyen formában kapcsolhatjuk mindezt az iskolai tananyaghoz? Érintjük az intermedialitás elméletét épp úgy, mint a fikciós és a referenciális olvasásmód összefüggéseinek elméleti problémáit vagy azt, hogyan beszélhetünk fiatalokkal nehezen megragadható témákról.
október 10. | Ludwig Múzeum; Mintázat és dekoráció
Hogyan lehet egy kép mélyére ásni és a dekoratív elemeken áttörve, műalkotások segítségével társadalmi problémákat megérteni vagy megoldani? A szemináriumon a műalkotásokat és a korszak szövegeit segítségül hívva, lépésről lépésre kerülünk közelebb az 1970-es években az Egyesült Államokban létrejött Mintázat és dekoráció mozgalom törekvéseihez. Az írott és képi “szövegekben” hasonlóságokat és különbözőségeket keresünk, mintázatokat fedezünk fel, ezáltal érthetjük meg jobban a korszakot, amelyben létrejöttek.
október 17. | Kassák Múzeum; Kassák!
A Kassák Múzeum a magyar avantgárd „nyitott múzeumaként” vallja, hogy az önmagában statikus múzeumi gyűjtemények és kiállítások csak akkor „nyílnak meg”, ha azokkal az érdeklődők interakcióba tudnak kerülni. Múzeumpedagógiai és ismeretterjesztő programjaink ennek a találkozásnak adnak teret. A Kassák! című állandó kiállítás keretében a művészetben rejlő energiákat a fiatalok közreműködésével fedezzük fel, és a Kassák Lajos életútja során felvállalt társadalmi kérdések és mozgalmak megvitatásában hasznosítjuk.
2019. szeptember 09.