Kiosztották az Esterházy Art Award 2019 díjait
Győri Andrea Éva, Nemes Márton és Puklus Péter az Esterházy Art Award 2019 díjazottjai. A díjat kétévente ítélik oda, az elismeréshez kapcsolódó kiállítás a fiatal magyar művészeti szcéna teljesítményeinek legfontosabb felvonultatása.
A 260 pályázatból szakmai zsűri választotta ki a 25 jelöltet. Kiállításuk Esterházy Art Award – Jelölőlista 2019 címmel 2019. december 13-tól 2020. január 26-ig látogatható a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban, Budapesten.
A díjátadó alkalmából az Esterházy Privatstiftung a Ludwig Múzeumnak ajándékozta Lois Weinberger, tiroli születésű képzőművész Mezei út, Lackenbachi kastély 2019 című hatrészes alkotássorozatát.
Jelölőlista 2019
Az Esterházy Art Award kulturális jelentősége nem csupán a díj odaítélésében, hanem a kapcsolódó kiállításban is megnyilvánul. A tárlat méreténél, központi szerepénél és a jelölt művészek gondos kiválogatásánál fogva a fiatal magyar művészvilág legmértékadóbb és legátfogóbb összegzésének minősül, így valamennyi jelölt művész alkotása egyből reflektorfénybe kerül. Az Esterházy-család kitüntetéseinek történetéhez igazodva a művészeti díj szimbólumának/jelképének az Aranygyapjas rend jelvényén található arany kosbőrt választottuk: fénylő bundájának fürtjei hulljanak aranyesőként a jelölt művészekre!
Az Esterházy Art Award – jelölőlista 2019 című kiállítás a magyarországi kortárs művészeti szcéna 25 meghatározó pozícióját prezentálja, ezáltal bepillantást enged a fiatal képzőművészek folyamatosan formálódó gondolatvilágába és alkotási folyamatába. Feltűnően gyakran találkozunk a bemutatott alkotásoknál a képi világ manipulációjával, a fake news jelenséggel, valamint természeti témákkal. Ezzel szemben a korábban meghatározó absztrakt vagy geometrikus festészeti tradíciókat és konceptuális művészetet észrevehetően kevesebben gyakorolják. Feltűnő az is, hogy milyen sokan hoztak létre komplex térinstallációkat.
A díjra jelölt, egyben kiállító művészek: Albert Ádám, Batykó Róbert, Ember Sári, Felsmann István, Fridvalszki Márk, Gosztola Kitti, Győri Andrea Éva, Halász Dániel, HeyWeSeeAskShowandDie (Horváth Csaba Árpád és Sipos Eszter), Kalocsai Dorottya, Kiss Adrian, Kristóf Gábor, Kútvölgyi-Szabó Áron, Mátyási Péter, Molnár Judit Lilla, Molnár Zsolt, Nagy Barbara, Nemes Márton, Puklus Péter, Süttő Anikó, Szabó Ottó, Szalay Péter, Szinyova Gergő, Tranker Kata, Ulbert Ádám.
Az idei díjazottak kiválasztása szinte lehetetlen feladatnak tűnt: mind a 25 kiállító művész egyedülálló, rendkívül meggyőző alkotásokkal van jelen. A független, nemzetközi szakértői zsűri szíve szerint minimum nyolc díjat osztott volna ki.
Végül konstruktív vita és hosszas érvelések eredményeként megszületett a döntés az idei három díjazottról. Az összesen 15.000 euró értékű díj egyenlő arányban oszlik meg a három győztes között.
Győri Andrea Éva és Nemes Márton. Puklus Péter külföldi elfoglaltsága miatt nem tudott részt venni a díjátadón.
A zsűri értékelése:
Győri Andrea Éva (*1985 Budapest, Németországban és Hollandiában él) művészeti gyakorlatában kíméletlenül, ugyanakkor humorral és politikai, valamint poétikus színezettel átitatva foglalkozik a női testtel, annak prezentálásával, a privát és nem privát szféra közötti határok kérdését feszegető, a mai napig meghatározó hatalmi normákkal és tabukkal. Rajzai, szobrai és videómunkái a szexualitás, a maszturbáció gyakorlata és a vele kapcsolatos fantáziálás körül forognak, egyben tematizálják a betegségekkel járó egyéb, a betegeket érintő mentális, fizikai és szociális aspektusokat is. Győri munkáival egyrészt csatlakozik a feminista avantgárd mozgalom tradíciójához, miközben harcosan és optimistán vetíti előre, hogy a megszokott struktúrák bármikor megváltoztathatók. (Courtesy Harlan Levey Projects)
Nemes Márton (*1986, Székesfehérvár, Londonban él és dolgozik) a képkritika kortárs műfaját egyszerre vezeti a techno-glamour mélységeibe és hitetlen Tamás apostol magasságába. Képei tele vannak nyílásokkal, bomlásokkal, ugyanakkor kitörések, színek és szellemi élvezet is jellemzi őket. A képfelület sebeit a relikviákhoz hasonlóan körbekerítette, a keretek, szerkezetek és falak alapjai láthatóvá válnak, ahogy a techno-partyk vizuális kultúrája is. A művész ezzel egyértelműen és gyógyító szándékkal köti össze a közösségi média és a társkereső alkalmazások által ütött sebeket az emberi test sérülékenységével.
Puklus Péter (*1980, Budapesten él és dolgozik) térinstallációja meglepő és lélegzetelállító ívet rajzol meg: egyrészt koncentrált fotográfiákat mutat, amelyek a modern-hűvös formanyelv hagyományát követve az emberi test lehetőségeit mutatják be, másrészt nagyméretű vászonképeket és skicceket prezentál gesztusokkal teli, vad festészet formájában. Tematikailag persze mindkettő ugyanazon gondolat körül forog: a túlterhelt én, amint a munka, a család és a testi vágyak igényei között örlődik. Puklus Péter portréművészete meglepően eleven felületekkel ábrázol: egyszerre a klasszicizmus és az expresszionizmus szépségével.
Zsűritagok:
Sandro Droschl, a gráci Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien igazgatója
Dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum főigazgatója
Dr. Ottrubay István, a díj alapítója, az Esterházy Privatstiftung vezérigazgatója
Rieder Gábor, az ArtKartell főszerkesztője
Szegedy-Maszák Zsuzsanna, művészettörténész, kurátor, a BTM Budapest-Galéria vezetője
Vitus Weh, az Esterházy Privatstiftung művészeti tanácsadója
Luisa Ziaja, a bécsi Belvedere 21 kurátora