Kupcsik Adrián: Der Zauberlehrling
2020. január 8 – február 12.
Horizont Galéria
Zichy Jenő u.32., Budapest, 1066
megnyitó: 2020. január 8. 18:00 óra
a kiállítás látogatható: 2020. február 12-ig.
Goethe versében a varázslótanonc elveszíti az uralmat a tárgyak felett, elfelejti a megfelelő varázsigét, végül kétségbeesetten hívja segítségül a mestert.
A képek műtermi hulladékokból, legfőképpen (nem festészeti) műtárgyak készültekor létrejövő anyagmaradékokból, összeállított kompozíciók. Az alkotás folyamata közben kiszámíthatatlan eredmény keletkezik, ezért a "mester" tudása szükséges a rendteremtéshez. Esetemben ez a "mesteri beavatkozás" a kompozíció finom hangolását, a fények és árnyékok hangolását jelenti.
A megfelelő varázsszó amivel rendet lehet teremteni, a cím.
A festmény ennek a párhuzamos világnak vetülete.
A képek olyan vizuális narratívák, amik ismerősek, de inkább fordított "Déjà vu" élményként működnek. Még nem láttam, de nagyon ismerős. Ahol látjuk, hogy mi történik a képen, de nem érthetjük pontosan, mert a nyelvét nem tudjuk megfejteni. A cél egy olyan vizuális/párhuzamos univerzum létrehozása, amin belül sok változatos, egymástól eltérő dolog megtörténhet, de a nyelv logikája és elemei azonosak.
A nyelv azaz a "varázsigék" elemei a hulladék/maradék anyagok, amik az eredeti tárgy térfogatának részét alkották, miután szükségtelenné váltak, a tárgy negatívjának a szimbólumai lettek.
A nyelv logikája, azaz a "varázsigék" alkalmazásának módja maga az alkotói munkamódszer.
Kupcsik Adrián (1969) festőművész jelenleg Düsseldorfban él és dolgozik. 2001-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, majd 2009-ben ugyanitt szerezte meg DLA tudományos fokozatát. Az általa kialakított egyéni konceptuális nyelv és az ehhez kapcsolódó művészeti praxis, már számos elismerést hozott számára: STRABAG Art Award (2002); Ludwig Művészeti Alapítvány (1999); Deutsche Telekom Fine Art Award (2000). Művei jelentős hazai és nemzetközi gyűjteményekben is megtalálhatóak.
***
Adrian KUPCSIK: Der Zauberlehrling
January 20 – February 12., 2020
opening: January 8, 2020 6PM
on view until 12 February, 2020
In Goethe's poem, the sorcerer's apprentice loses control of objects, forgets the proper magic spell, and eventually desperately calls upon the master.
The images are made from studio leftovers, mainly from the relic of (non-painting) pieces of art. The process of creation produces unpredictable results, so the knowledge of the "master" is necessary to create order.
In my case, this "masterful intervention" means fine tuning the composition, tuning the lights and shadows. The right magic word to create order is the title itself.
Painting is a projection of this parallel world. The paintings are visual narratives that are familiar, but more like an inverted "Déjà vu" experience. I haven't seen it yet, but it's very familiar. Where we see what is happening in the picture but we cannot understand it precisely because we cannot convert its language. The goal is to create a visual / parallel universe within, where many different things can happen, but the logic and elements of the language are identical.
The elements of the language, the "magic spells", are the waste / residual materials that formed part of the volume of the original object, becoming symbols of unnecessity.
The rules of the language, also the way in which "magic spells" are applied, is the creation method itself.
Adrián Kupcsik (1969) is a Hungarian artist living and working currently in Düsseldorf, Germany. Kupcsik graduated from the University of Fine Art in Budap
est in 2001, where he also earned his DLA in 2009. He developed a pictorial language and multimedial artistic practice, which brought him many acknowledgements: Kupcsik won the STRABAG International Art Award (2002), the Ludwig Foundation Prize (1999) and the Deutsche Telekom Fine Art Award (2000).
2019. december 31.