bezárás

Baranyai Levente: A Homotirannus árnyékában

Baranyai Levente: A Homotirannus árnyékában

A Deák Erika Galéria következő kiállításán Baranyai Levente legújabb festményeit mutatja be. Sajnos ismét látogatók nélkül, zárt ajtók mögött tartjuk a megnyitót, de Bojár Iván András megnyitó beszédét és virtuális túránkat Facebookon élőben követheti minden érdeklődő. A kiállítás 3D dokumentációja, valamint teljes képanyaga a galéria weboldalán, illetve a közösségi oldalakon is láthatóvá tesszük, és nyitvatartási időben, a kellő biztonsági előírásokat betartva, élőben is megtekinthető lesz.

Online megnyitó: 2020.09.25., péntek, 18 óra
Megnyitja: Bojár Iván András, művészettörténész
Megtekinthető: 2020. szeptember 24 – november 13.
Nyitvatartás: szerda-péntek, 12-18 óra között

Baranyai Levente (1966, Budapest) közel három évtizede foglalkozik az érintetlen táj és az emberi civilizáció nyomainak dialektikus viszonyával. Festményein mezőgazdasági területek, használatból kivont repülőgépek temetői, fővárosunk emblematikus helyszínei jelennek meg, mindig műholdas képek légi perspektívájából. Az elmúlt néhány évben művészetének fókusza az emberiség és a civilizáció hanyatlásának témaköre, a pusztulás démonikus nyomainak ábrázolása lett. Legújabb festményein az egykori civilizációk kolosszális építményeinek romjai elevenednek meg, melyek az emberi kapzsiság következtében a háborúk martalékaivá váltak.
A Deák Erika Galériában nyíló kiállításán Baranyai olyan ókori városokat örökít meg disztópikus hangulatú festményein, amelyeket egy, a hatalmat és az emberi gőgöt megtestesítő óriás termetű antropomorf szörnyeteg, a homotirannus nemrégiben porrá rombolt. Ez a képzeletbeli, Baranyai által teremtett fiktív karakter – aki nagyon is hasonlít a mai kor emberére – a világtörténelmen végigvonulva tarolta le és zsákmányolta ki az élővilágot, végérvényesen átfordítva a több mint tízezer évig tartó holocén földtörténeti korszakot a jelenlegi, antropocén korszakába. A homotirannus árnyékában élni annyit jelent, mint rettegni a pusztítás beláthatatlan következményeitől, az enyészettől.
Az apokaliptikus városrészletek és az azokat körbefonó tájszeletek most is madártávlatból jelennek meg a manipulált műholdfelvételek után készült festményeken. Baranyai témafelvetésének monumentalitására vászonképeinek mérete is utal. A vaskosan, több rétegben felhordott olajfestéktől művei nem pusztán térbeli mélységet, de drámai, megrendítő hatást is keltenek. Baranyai különleges festészeti technikával dolgozik, foltrendszerekből, apró elemek egymásra építéséből alkotja a térből mintegy kiugró, expresszív műveit, s tárja elénk illuzórikus tájait. A Homotirannus árnyékában sorozat amellett, hogy Baranyai festői nagyságát bizonyítja, az emberi kultúra és a modern barbarizmus közötti feszült viszonyra is felhívja figyelmünket.
Baranyai Levente Budapesten él és dolgozik. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen diplomázott 1994-ben. Művei megtalálhatóak a legjelentősebb hazai és nemzetközi magán és közgyűjteményekben.
///
The Erika Deák Gallery is delighted to present the latest painting series by Levente Baranyai. Although the opening, again, will be held behind closed doors, all of our friends are welcome to follow our online opening speech and virtual tour broadcasted on Facebook. The 3D documentation of the entire exhibition will be available on the gallery’s website and social media platforms, and can be visited during opening hours in compliance with all necessary safety regulations.

Online opening: September 25, 2020, 6 PM
Opening speech: Iván András Bojár, art historian
On view: september 24 – november 13, 2020
Opening hours: Wednesday-Friday, 12 PM – 6 PM

Levente Baranyai (1966, Budapest) has been dealing with the dialectical relationship between untouched landscapes and traces of human civilization for almost three decades. His paintings portray agricultural lands, cemeteries of decommissioned aircrafts, iconic sites of our capital, always from the aerial perspective of satellite images. Over the past few years however, he began to focus on the decay of humanity and civilization, and the depiction of demonic traces of destruction. His latest paintings reveal the ruins of the colossal structures of former civilizations, which have become preys to wars and human greed.
In our present exhibiton, Baranyai paints a dystopian image of our contemporary lives, he captures ancient cities that were recently destroyed to dust by the homotirannus, a giant anthropomorphic monster embodying power and human arrogance. This imaginary, fictional character was created by Baranyai, and it is rather similar to the man of today, who devastated and exploited wildlife throughout world history. To live in the shadow of this scary creature, of the homotirannus, means to be afraid of the unpredictable consequences of destruction, and decay.
The apocalyptic cityscapes and the fragments of surrounding landscapes still appear from a bird’s eye view, and actually based on manipulated satellite images. The monumentality of Baranyai's theme is also indicated by the size of his canvases. The thick, multilayered oil paintings create not only spatial depth, but also a dramatic, shocking effect. Baranyai works with a special painting technique, he creates his expressive works that emerge from the space, and reveals his illusory landscapes from fleck-systems and the construction of small elements on top of each other. The series In the shadow of the Homotirannus not only proves Baranyai’s importance as a painter, but also draws our attention to the tense relationship between human culture and modern barbarism.
Levente Baranyai lives and works in Budapest. He graduated from the Hungarian University of Fine Arts in 1994. His works can be found in the most significant national and international private and public collections.

www.facebook.com