NATURA MORTA - Gálhidy Péter
A járványügyi korlátozások feloldását követően a Budapest Galéria két kiállítással várja majd látogatóit. Molnár Judit Lilla Tervezett véletlen című tárlata mellett Gálhidy Péter egyéni kiállítását tekinthetik meg az érdeklődők.
NATURA MORTA - GÁLHIDY PÉTER SZOBRÁSZMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA
Gálhidy Pétert most is, mint már régóta, a természet és az anyag összefüggései foglalkoztatják. Nem a naturális másolást, hanem a természet idejének szobrászati megragadását keresi. A természeti, növényi, organikus formák léptékváltása, más anyagokba való átültetése sokkoló, ugyanakkor elgondolkodatató módon állítja meg a nézőt és hívja föl figyelmét a lelassulás, az elmélyedés fontosságára. A kiállítás címe, a ’csendélet’-et jelölő művészettörténeti szakkifejezés szó szerinti jelentése ’halott természet’, napjainkban kikerülhetetlen aktualitássá változott, már nem csak egy festészeti képtípust jelent, hanem korunk ökológiai valóságát. Az a bensőséges, tiszteletteljes lelkület, amellyel Gálhidy műveiben a természeti tárgyakhoz, formákhoz közelít, segíthet a végveszélyben lévő természeti környezet pusztulásának megállításában.
Gálhidy eddig az organikus formák esendőségét, törékenységét tette szobrászata tárgyává, most a növényi elemek időbelisége foglalkoztatja. Budapest Galériabeli kiállításán a növényi elemek elmúlásának időbeli folyamatát térbe transzponálja. A keletkezés, a lét, az elmúlás, a tovább élés folyamatát ragadja meg több tárgyból összeállított szobor-assemblage-aiban.
Kurátor: Sulyok Miklós
/////////
Once the restrictions due to the pandemic have been lifted, Budapest Gallery will open two exhibitions. Along with Judit Lilla Molnár's solo show Péter Gálhidy's exhibition will be on view.
NATURA MORTA - EXHIBITION OF WORKS BY SCULPTOR PÉTER GÁLHIDY
As has been the case for a long time now, Péter Gálhidy remains preoccupied with connections between nature and material. He seeks not to imitate nature, but to capture the temporal processes of nature in sculpture. Changes of scale among natural, vegetal, and organic forms and their transformation into other materials calls the viewer’s attention, in an arresting manner, to the importance of slowing down and pondering in greater depth. The title of the exhibition, ‘still life,’ an art historical term the literal meaning of which is ‘dead nature,’ has become an issue of pressing urgency in our time. It no longer refers simply to a type of painting, but rather captures the ecological reality of the present moment. The intimate, respectful spirit with which Gálhidy approaches natural objects and forms may help stop the destruction of the endangered natural environment. Gálhidy has made the vulnerability and fragility of organic forms the subject of his sculptures, and he is now showing a preoccupation with the temporality of vegetal elements. At the Budapest Gallery exhibition, he transposes into the space the temporal process of vegetal elements passing away. His sculptural assemblages, which are composed of several objects, capture the processes of genesis, existence, decay, and survival.
Curator: Miklós Sulyok
2020. december 02.