bezárás

MELLETTE MINDEN PUSZTA GYOM – Süveges Rita

MELLETTE MINDEN PUSZTA GYOM – Süveges Rita

//Please scroll down for English//

Mellette minden puszta gyom
Süveges Rita kiállítása az INDA Galériában

Süveges Rita a mezőgazdasági tájat új nézőpontokból tárja elénk. Új festményeiben arra kérdez rá, hogy a földművelés miként kapcsolja össze, avagy választja el az emberi társadalmat és a természetet? Vajon mit eredményez az a kapitalista logika, amely erőforrásra és kártevőre osztja fel a természeti világot?

A földművelés az emberi környezetátalakítás egyik legfőbb példája. A kultúra szavunk, amely a társadalom közös tudásáról, értékeiről és képzeletéről tanúskodik, a mezőgazdaság (agrikultúra) szóból ered. A földművelés és állattenyésztés elterjedése a népesség, a civilizációk és városok robbanásszerű fejlődéséhez vezetett. Ez ugyanakkor annak az antropogén környezetátalakításnak a kezdetét is jelentette, amely az ökoszisztémákban, a Föld felszínén és a légkörben is visszafordíthatatlan változásokat idézett elő. A Föld lakható területének felén mezőgazdasági termelés folyik, mely földek felét mindössze négy féle növény fedi: ez a kukorica-, búza-, rizs- és a szója. Ez a monokultúra, amely szándéka szerint csupán egyetlen faj számára szolgál élőhelyként. A világ szétvált a kívánatos kultúrfajokra és a kiiktatandó természetre.

A szántóföld szélén azonban észrevétlenül terül el egy keskeny, pár méter széles terület, amelyet nem ér műtrágya, gyomirtó, növényvédőszer. Akár harminc lepkefaj is felbukkanhat a burjánzó gyomokon. A madarak itt megpihenhetnek egy fa ágain, még akár fészket is építhetnek. Beporzók sokasága zümmög a mezei virágokon. Ez a keskeny, táblaszegélynek nevezett földsáv oázisként szegélyezi a mellette végtelenbe nyúló termő sivatagot. Adódik a kérdés: A szegély vajon a fenntarthatóságot segíti elő, avagy inkább annak a nem kívánt ellenállásnak a tűrt és kizsákmányolt tere, és csupán annyiban tartja fenn a természetet, amennyiben azt a gazdaság a szolgálatába tudja állítani?

Süveges Rita kiállításában azt kutatja, hogy a mezőgazdaság fenntarthatatlan gyakorlatai hogyan fonódnak össze kényszerűen a fosszilis kapitalizmus technológiájával és érdekeivel. Közelről vizsgálja az új technológiai innovációk zöldre festésének gyakorlatát és a monokultúrát mint élőhelyet. A tárlat központi kérdése, hogy a termelési rendszer által tett engedmények milyen módon járulnak hozzá szervesen a pusztító rendszer fenntartásához.

Süveges Rita második egyéni kiállítása látható az INDA Galériában. A fiatal művész az elmúlt években a posztantropcentrikus elméletek és a digitália festői ötvözésével mutatkozott meg. Főként monumentális diptichonjairól ismert, amelyek a fosszilis kapitalizmus természetre gyakorolt hatását járják körül.
2020-ban elnyerte a Derkovits-ösztöndíjat, a Smohay művészeti díjat, valamint a VARP New York (ISCP) rezidencia program ösztöndíját. Kiállított a budapesti és a koblenzi Ludwig Múzeumban, együttműködött a berlini CHB-vel, a prágai Meetfactoryvel, valamint számos hazai kiállítóhellyel és kulturális intézménnyel. Fontos számára a közösségszervezés és a tudásmegosztás: tagja az xtro realm művészcsoportnak, szerkesztője volt az Extrodaesia enciklopédiának és a Klímaképzelet Reader tematikus cikksorozatnak, amely a tranzitblogon jelent meg 2020-ban. Tanulmánya, a Túl a képeslapon – természetkép a táj ökokritikai vizsgálatában címmel jelent meg a sorozatban. Következő projektjük az Off-Biennálén bemutatkozó Klímaképzelet Ügynökség című csoportos kiállítás lesz.
http://www.ritasuveges.com/

Megnyitó: 2021.02.17. 16.00-19.00

Szeretnénk megakadályozni, hogy a Galériában feltorlódjanak a vendégek, ezzel minimálisra csökkentve a COVID-fertőzés veszélyét, ezért a tárlatot a szokásosnál korábban, már délután 5-től látogathatóvá tesszük és este 9-ig nyitva tartjuk. Az eseményen megnyitóbeszédet nem tartunk. A Galéria terébe egyszerre csak 10 főt engedünk be, hogy a munkák szemlélése közben ne okozzon problémát a távolságtartás.

Arra kérjük kedves vendégeinket, hogy a Galériában viseljenek sálat vagy maszkot, ami elfedi a szájukat és az orrukat is.

Megtekinthető: 2021. április 2-ig, keddtől péntekig 14–18 óráig, vagy előzetes bejelentkezéssel.

///

All mere weeds
New works by Rita Süveges

Young artist Rita Süveges presents a new perspective of the agricultural landscape. Her exhibition explores the question how land cultivation connects or divides human society and nature. What are the products of the capitalistic logic that divides the natural world into resources and pests?

Land cultivation is one of the main examples of how man changes the environment. The word culture, standing for mankind’s shared knowledge, values and imagination, also derives from agriculture. The spread of land cultivation and animal breeding led to a boom in
population, civilisations and cities already early on. At the same time, it also meant the beginning of an anthropogenic change of the environment that has caused irreversible changes in the ecosystems, on the Earth’s surface and in the atmosphere. Today, half of the
planet’s inhabitable surface is used for agriculture, with as much as half of all that land utilised for growing a mere four types of crops: corn, wheat, rice and soya. This is a monoculture, intended to serve as a habitat for only one species. The world has been divided into cultivated species that are desired, and the part of nature that is to be eliminated.

However, at the edge of the plough-fields, there is an unnoticeable, narrow strip, just a few metres wide, untouched by chemical fertilizers, herbicides and insecticides. Some thirty butterfly species can live on proliferating weeds. Birds can settle on the branches of a tree for a rest, or even build a nest there. Myriads of pollinators buzz over the wild flowers. This narrow strip of land runs around the endless fertile desert like an oasis. And the question arises: Does this ‘oasis’ help sustainability, or is it a space of tolerated resistance and of exploitation, and sustains nature only as much as nature can serve the interests of the economy?

In her exhibition, Süveges explores how the unsustainable practices of agriculture are intertwined with the technology and interests of fossil capitalism. She closely observes the practices of greenwashing the latest technological innovations, and also the phenomenon of monocultures as habitats. The central question of the exhibition is how the concessions made by the system of production contribute to sustaining a destructive system.

Artist bio

Inda presents Rita Süveges’s second solo exhibition at the gallery. In the past few years, this young artist’s practice has focused on a painterly combination of post-anthropocentric theory and digitalia. She is best known today for her large diptychs exploring the impact of fossil capitalism on nature.
In 2020, Süveges won the Derkovits Award, the Smohay Art Award and the VARP New York (ISCP) Arts Residency Award. Her work has been exhibited at the Ludwig Museums in Budapest and
Koblenz, she has collaborated with Collegium Hungaricum Berlin (CHB), the Meetfactory in Prague, as well as a number of Hungarian exhibition spaces and cultural institutions. She considers
community building and knowledge sharing essential in her practice: she is a member of the xtro realm artis group, edited the Extrodaesia encyclopaedia and a thematic series of articles titled Klímaképzelet Reader (Climate imaginary reader), published on tranzitblog in 2020. The series also included her study titled Túl a képeslapon – természetkép a táj ökokritikai vizsgálatában (Beyond the
postcard: an ecocritical inquiry on images of nature). Their next project, a group show titled Klímaképzelet Ügynökség (Agency for Climate Imaginary), will be part of the upcoming Off Biennale.
 http://www.ritasuveges.com/

In order to keep the risk of Covid transmission to the minimum, we try to avoid crowding in the Gallery. Therefore, the opening will start earlier than usually, at 4 p.m, and will last until 7 p.m. No opening speech will be held at this time. Only 10 people are allowed in the gallery at a time, to allow social distancing while viewing the works. Visitors are requested to wear a mask covering their mouth and nose.

The exhibition will be on view from February 4 to April 2, Tuesday to Friday, from 2 p.m. to 6 p.m., or by appointment.

www.facebook.com