HAJNALVÁRÁS – Válogatás Ámos Imre műveiből
2021. május 9., vasárnap, 15:00
Online esemény
Kurátor: Kopin Katalin művészettörténész
A Hajnalvárás című kiállítás virtuális tárlat formájában is elérhetővé válik az érdeklődők számára. A kiállítás kizárólag a Ferenczy Múzeum tulajdonában lévő művekből válogat, a korai festményektől az utolsó művekig, átfogó képet tárva a nagyközönség elé Ámos Imre töredékes, de kimagasló jelentőségű életművéről. Az oeuvre befejezetlen, hiszen alig 37 éves volt, amikor meghalt a türingiai OhrdrufNord lágerében.
Ámos Imre, eredeti nevén Ungár Imre, 1907. december 7-én született Nagykállón. Édesapja, Ungár Zsigmond kiskereskedő, édesanyja Liszer Paula. Az édesapa 1912-ben bekövetkezett korai halála miatt, édesanyja két gyermekével hazaköltözik a szülői házba. Ámos öt éves korától a nagyapai ház légkörében nevelkedik. A tudós nagyapa alakja nagy hatást gyakorolt rá gyermekként, Liszer Adolf tanító, kántor és talmud magyarázó, Nagykálló köztiszteletben álló polgára volt, akinek magyarázatai révén ismerte meg a kállói zsidó legendákat, TaubEizik Izsák kállói „csodarabbi” alakját, a Kabbala és Tóra tanításait, valamint Krisztus bibliai történeteit.
Ámos Imre elemi iskolai és gimnáziumi tanulmányait is Nagykállón végzi, a kiemelkedő képességű, jeles tanulmányi eredménnyel végző gimnazista a Nagykállói Magyar Királyi Állami Főgimnáziumban tesz érettségit 1925-ben. Ugyanebben az évben Budapestre utazik, ahol kezdetben a Láng Ezüstgyárban dolgozik zománcozóként, de patronáló nagybátyja elképzeléseinek megfelelően már 1926-ban felvételét kéri a Műegyetem általános mérnöki karára. A gyerekkorában is sokat rajzoló, művészi hajlamú Ámos, három évet végez el a mérnöki fakultáson. A száraz mértani stúdiumok nem elégítik ki, 1929-ben gyerekkori vágyának engedve beiratkozik a Képzőművészeti Főiskola festő szakára.
Pályája kezdetén idilli, időtlen térbe helyezett sokalakos kompozíciókat festett: kúthoz igyekvő mélabús asszonyok, meditatív nyugalmú férfialakok népesítik be képeit. 1936–37-től kezdve, részben a Párizsban személyesen is megismert Chagall hatására, figyelme a „szubjektív álomképek és víziók” megjelenítésére irányul. Képein számtalan szimbólumot használ: a kakas, a létra, az angyal, a tűz megannyi kibontásra váró és megfejtendő festői metafora. Ámos egyedülálló emberi és művészi teljesítménye, hogy akkor is alkotott, amikor az emberi szellem megtörni látszott és elnémult. Zsidó munkaszolgálatosként a reményvesztettség, kiszolgáltatottság, megalázottság nyomasztó érzései ellenére, lét és nemlét peremén egyensúlyozva rögzítette látomásait. A munkaszolgálatban eltöltött hónapok áthangolták festészetét: a színek elsötétedtek, a tárgyak és emberi alakok körvonalai szorongató béklyóvá váltak.
A virtuális kiállítás a Ferenczy Múzeumi Centrum honlapján lesz elérhető:
https://www.muzeumicentrum.hu/virtualis-kiallitasok/
Technika: Brand360.hu
Szöveg: Kopin Katalin (koncepció, műelemzések, leírások), Sütő Tünde (múzeumpedagógia)
Közreműködő munkatársak: Szebeni-Tóth Anett
Egy mű, egy történet: Ámos Imre, Férfi virággal és kiállítási katalógussal című művéről:
https://www.facebook.com/ferenczymuzeumicentrum/posts/3308345819270698
* * *
A virtuális tárlat az NKA támogatásával valósult meg.
* * *
A programváltoztatás jogát fenntartjuk!
* * *
Hajnalvárás – Válogatás Ámos Imre műveiből, kiállítási enteriőrkép
© fotó: Deim Balázs
2021. május 03.