Gyakorlatvezető mentortanár pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Képzési követelmények
I. A szakirányú továbbképzés neve:
Gyakorlatvezető mentortanár szakirányú továbbképzési szak
II. A szakirányú továbbképzési szak FIR-kódja:
III. A létesítést engedélyező határozat ügyiratszáma:
OH-FHF/1044-8/2009.
IV. A létesítő intézmény neve: Eszterházy Károly Főiskola
V. A szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelménye:
- A szakirányú továbbképzési szak megnevezése:
Gyakorlatvezető mentortanár pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak - A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:
Szakvizsgázott pedagógus (gyakorlatvezető mentortanári szakterületen) - A szakirányú továbbképzés képzési területe:
Pedagógusképzés képzési terület - A felvétel feltételei:
Tanári mesterképzési szakon (korábban főiskolai vagy egyetemi tanári szakon) szerzett végzettség, legalább 3 eves tanítási gyakorlat - A képzési idő:
4 félév - A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
- A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A képzésben részt vevő pedagógusok a szakirányú továbbképzés megkezdésének időpontjában valószínűleg nagyon eltérő kompetenciák birtokában vannak a mentori követelmények szempontjából. A megfelelő szakmai önismeret kialakítása, fejlesztése eredményeképpen a resztvevők alkalmasak lesznek a saját fejlődésüket legjobban szolgáló programok, feladatok kiválasztására. A képzés során lehetőség nyílik a felsorolt kompetenciaelemek fejlesztésére, kiegészítésére.
a) A képzés során elsajátítandó, továbbfejlesztendő kompetenciák:
A mentor szakmai felkészültsége birtokában, hivatásának gyakorlása során alkalmas:
- az iskolai gyakorlat – képző intézmény akkreditációs dokumentumaiban leirt követelményeknek megfelelő – megtervezésére, megszervezésére, vezetésére és értékelésére;
- a kezdő pedagógusok különböző formában történő (tanórai és tanórán kívüli) tapasztalatszerzésének irányítására;
- a kezdő pedagógus munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére, konstruktív visszajelzések adására;
- a kezdő pedagógusi reflektivitás szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére;
- az adott szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatására;
- a kezdő pedagógus szakmai szocializációjának támogatására;
- szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékelésére;
- önművelés igényének kialakítására, az elkötelezettség erősítésére, a pályakezdés, a beilleszkedés támogatására;
- a tanulói személyiség fejlesztésére;
- kooperációs- és projektpedagógiai eszközök alkalmazására;
- a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére;
- a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztésére a tudás felhasználásával;
- az egész életen át tartó tanulást, a kezdő pedagógusok szakmai szocializációját megalapozó kompetenciák fejlesztésére.
- Tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
- A közoktatási intézményrendszer, a pedagóguspálya, a pedagógusi munkakörök követelményeinek, szabályozásának ismerete;
- a pedagógusképzés folyamatának, a pedagógiai, pszichológiai, a szakterületi és a gyakorlati képzési elemek követelményeinek az ismerete;
- a felsőoktatás pedagógiájának oktatás-lélektani, szociológiai, speciális módszertani ismeretei;
- a szakképzettséghez kapcsolódó szaktudomány és szakmódszertan legújabb eredményeinek, fejlődési irányainak ismerete;
- az intézmény működésének, környezeti kapcsolatainak (más közoktatási, szociális és egészségügyi intézményekkel, fenntartókkal, szülőkkel, kulturális, természeti és gazdasági környezettel, sportszervezetekkel stb.) ismerete.
A végzett hallgató
- birtokában van a pályakezdők beilleszkedésének támogatásához szükséges mentálhigiénés ismereteknek;
- jól ismeri az intézmény dokumentumait, pedagógiai programját, annak speciális területeit (pl. inkluzív nevelés, egészségnevelés, gyermekvédelem stb.);
- rendelkezik a mentorálás/tanácsadás korszerű elméleti es gyakorlati ismereteivel.
b) Szakmai képességek:
Képes
- az iskolai gyakorlat megtervezésére, megszervezésére, vezetésére és értékelésére;
- a kezdő pedagógussal hatékony szakmai együttműködésre, professzionális kommunikációra és konstruktív konfliktuskezelésre;
- a kezdő pedagógus munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére, konstruktív visszajelzések adására;
- a szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékelésére;
- a kezdő pedagógus reflektivitásának (önreflexiójának) szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére;
- az önművelés igényének kialakítására, az elkötelezettség erősítésére, a pályakezdés, a beilleszkedés támogatására;
- az adott szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatására;
- a kezdő pedagógus szakmai szocializációjának támogatására;
- az egész életen át tartó tanulást, a kezdő pedagógusok szakmai szocializációját megalapozó kompetenciák fejlesztésére;
- a kezdő pedagógussal történő segítő kapcsolat kialakítására, a folyamatos személyes támogatásra.
Szakmai attitűdök:
- Nyitott a kezdő pedagógus kezdeményezései iránt, fontosnak tartja,
hogy a kezdő tanár megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját; - érti és elfogadja a segítő-támogató kapcsolat kialakításának jelentőségét;
- felelősséget érez a kezdő pedagógusok iskolai tapasztalatainak értelmezésében, fontosnak tartja a szakma nehézségei mellett a szakma szépségeinek tudatosítását is;
- fontosnak tartja a kezdő pedagógusok fejlődésére adott folyamatos pozitív visszajelzéseket;
- elkötelezett az eredményes iskolai gyakorlat kiemelt jelentősege mellett;
c) A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A mentori munkára való tudatos felkészülés eredményeképpen a mentor – a pedagógusképző intézmény megbízásával és elvi útmutatásai szerint – a kezdő pedagógusok közoktatási intézményben történő egyéni gyakorlatainak szakvezetői feladatait, illetve a mar diplomát szerzett gyakornokok körében az iskolavezetés megbízásából a pályakezdő pedagógusok szakmai szocializációját támogató feladatokat láthatja el.