Intermédia-művész mesterképzési szak, osztatlan képzés
1. A mesterképzési szak megnevezése: intermédia-művész (Intermedia Art)
2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése
- végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat
- szakképzettség: okleveles médiaművész
- a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Intermedia Artist
3. Képzési terület: művészeti
4. Képzési idő félévekben: 10 félév
5. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 300 kredit
a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék)
a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 42 kredit
a szabadon választható
tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 20 kredit
6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 213/0211
7. A mesterképzési szak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák:A képzés célja médiaművészek képzése, akik képesek a technikai médiumok gyakorlatával, elméletével, történetével kapcsolatos alapvető ismereteiket a művészi kompetenciák körébe integrálva önálló, aktív és kreatív alkotói jelenlétre az információs társadalom kulturális szféráiban. Az médiaművész szemléletét a kognitív - megismerésre kész - művészi magatartás jellemzi. A tudomány, technika és művészet területeit egységben látva képesek a XXI. századi kihívásoknak megfelelő, korszerű, autonóm művészeti produkcióra, az új médiumok művészi használatára. A művészi kifejezés különböző technikáinak, eszközeinek, módszereinek szintetizáló vagy analitikus használata révén magas szintű művészi alkotásokat hoznak létre, figyelemmel a művészet funkciójának változásaira, korszerű, folytonosan alakuló társadalmi szerepére. Felkészültek tanulmányaik doktori képzés keretében történő folytatására.
7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
7.1.1. A médiaművész
a) tudása
Általános és specializált ismeretei vannak a képzőművészeti
alkotói tevékenységek alapjául szolgáló folyamatokról és koncepciókról, különös
tekintettel a kortárs képzőművészeti tendenciákra itthon és külföldön.
Specializált ismeretekkel rendelkezik a képzőművészeti
alkotás és kutatás alapjául szolgáló módszerekről, megvalósítási irányokról,
lehetőségekről, a kortárs képzőművészeti alkotások megértésének, elemzésének
technikáiról.
Specializált ismeretekkel rendelkezik az új technikai
médiumok elméletéről és történetéről és ismeri ezek képzőművészeti kontextusban
történő, alkotó felhasználási módozatait.
Specializált gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a
technikai médiumok használatáról.
Szerteágazó ismeretekkel rendelkezik az új
technikai médiumokkal elérhető művészi kifejezés különböző technikáiról,
eszközeiről, módszereiről és funkcióiról.
Behatóan ismeri a technikai médiumok történetét és
elméletét, a vizuális művészetekre gyakorolt hatását. Specializált ismeretekkel
rendelkezik a technikai képeket alkalmazó alkotók, műformák és alkotói módszerek
gyakorlatáról és történetéről, tájékozott a kritikus, kísérletező művészeti
gondolkodás képviselőiről a modernizmustól napjainkig.
Részletesen ismeri a technikai médiumok megjelenésének
társadalmi hatásait, azok történetét, és az arra reflektáló képzőművészeti
alkotásokat, médiaelméleti forrásokat.
Specializált ismeretei kiterjednek a médiatörténetre és
médiaelméletre, és a kortárs képzőművészeti diskurzusra gyakorolt hatásukra.
Behatóan ismeri a technikai médiumok alkalmazásának
gyakorlatát, az analóg fotóeljárásoktól a legkorszerűbb digitális képalkotó
technikákig, azok elterjedésének társadalmi-gazdasági hatásait egyaránt képes
történeti és alkotói kontextusban is értelmezni.
Tisztában van a XXI. századi normáknak és szokásoknak
megfelelő etikai és szerzői jogi kérdésekkel.
b) képességei
Képes kreatívan cselekedni és reagálni komplex, váratlanul
előálló és új stratégiai megközelítést követelő helyzetekben; felhalmozott
eszköztárából képes intermédia művészi szándékának megfelelően választani.
Művészeti gyakorlatában egyéni látásmódjával és
munkamódszerével képes addig ismeretlen művészeti kihívásokra reagálni, a
megvalósítás során az anyagok, technikák lehetőségeit alkotó
interdiszciplináris módon felhasználni.
Képes az alkotói gyakorlata révén új megközelítésekre,
tudatosság és átfogó, lényeglátó szemlélet jellemzi a hagyományos és az új
médiumok művészeti használata során.
Alkotó módon képes használni a tevékenysége alapjául
szolgáló technikai, anyagi és információs forrásokat akár új interdiszciplináris
műalkotás létrehozása, akár valamely közösségi projekt megvalósítása érdekében.
Képes az új technikai médiumokkal készült munkákról való
tudásanyag feldolgozására és kezelésére.
Rendelkezik mindazzal a technikai tudással, amely lehetővé
teszi, hogy önálló művészi elképzeléseit egyéni módon és szakmai biztonsággal,
az ismert képzőművészeti kifejezésmódok mellett technikai kísérleteket, új
eljárásokat, új szemléletet bevezetve valósítsa meg.
Képes művészeti tevékenységét környezet- és egészségtudatos
megszervezésére, végzésére, alkotásaik révén a társadalom szellemi, lelki,
fizikai egészségének fejlesztésére.
Képes az új művészeti módszerek és technikák
(fotó-kinetikus és elektronikus művészetek, intermedia, installációs-,
environment és akcióművészet, új kommunikációs technikák, interaktivitás,
képzőművészeti határterületek) gyakorlati alkalmazására, egyedi technikai
megoldásokat igénylő művek (installációk, komplex hálózati,- illetve multimédia
alkalmazások) megvalósítására, a folyamatosan változó, illetve keletkező
új(abb) médiumok autonóm megismerésére, használatára.
Alkotó és kreatív módon képes interdiszciplináris
kutatásokban részt venni, akár egymástól távoli területek és szempontrendszerek
közötti konvergencia lehetőségét felismerni és megmutatni.
Önállóan (vagy más művészeti ágak szereplőivel
együttműködésben) végzett alkotó tevékenysége kapcsán képes más művészeti ágak
elemeit, gyakorlatait beemelni a munkafolyamatba.
Az együttműködésben megvalósuló alkotómunkában konstruktív,
könnyen keres a művészi kivitelezéshez legjobban illő interdiszciplináris
megoldásokat, hatékony kommunikációra képes.
Képes felmérni saját alkotótevékenysége infrastrukturális
és anyagi szükségleteit, műveinek megvalósításának feltételrendszerét, És ennek
tudatában megtervezni és megvalósítani intermediális alkotásait.
Képes alkalmazni az intermédia-művészet etikai normáit.
c) attitűdje
Aktívan keresi az új ismereteket, módszereket, kreatív,
dinamikus megvalósítási lehetőségeket.
Folyamatos művészeti alkotó
tevékenységet folytat.
Törekszik arra, hogy egyéni és eredeti módon vegyen részt
művészeti produkciók, önálló alkotások létrehozásában.
Törekszik arra, hogy művészi attitűdje szellemileg mindig
nyitott, önreflektív, kísérletező jellegű legyen.
Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a médiaművészet
irányzataihoz, történeti, valamint kortárs alkotásaihoz.
Összegző és elemző, kifinomult kritikai ítélőképességgel
rendelkezik, mellyel képes a képzőművészet egész területét vizsgálni,
értékelni.
A saját művészeti tevékenységével kapcsolatos társadalmi
igényeket felismeri, azonosítja, azokra reflektál.
Szemléletében a tudományt, technológiát, művészetet
egységben kezeli, gondolkodásmódja analitikus, művészeti alapállása kritikus és
egyben konstruktív.
Aktívan keresi az együttműködést más művészeti ágak, más
szakterületek szereplőivel.
Kezdeményező és együttműködő.
Nem a jól bevált, biztonságos megoldásokat keresi, nyitott
a mindenkori újdonságra, a kockázatos, kísérletező művészeti gyakorlatokra.
Folyamatosan kutatja a művészeti gondolkodásmódjához illő
új megoldásokat.
Elkötelezett a művészeti alkotás szabadsága és
öntörvényűsége mellett.
Művészeti gyakorlatában a folyamatos tanulást,
kísérletezést részesíti előnyben.
Szakmája etikai normáit betartja.
d) autonómiája és felelőssége
Olyan művészeti gondolkodásmódot képvisel, mely aktívan és
kritikusan reagál az információs társadalom kihívásaira.
Saját képzőművészeti koncepciója alapján alkot, önálló
műveit és kooperációit magas színvonal, hozzáértés jellemzi.
Rendszeresen kezdeményez, vezet és formál projekteket.
Összművészeti, illetve multidiszciplináris alkotómunkában
is autonóm módon, felelősen tevékenykedik.
Képes a képzőművészet kortárs áramlatait átlátni,
értelmezni, és ebben a kontextusban érvényes állításokat megfogalmazni műveiben.
Érzékeny a társadalmi, szociális kérdésekre, és a puszta
aktualitáson túllépve érvényes, történeti kontextusban képes értelmezni a jelen
folyamatait, és kritikus művészeti reflekciót felmutatni ezekkel kapcsolatban.
Karakteres, mással össze nem téveszthető művészeti
tevékenységet folytat. Alkotásai formai és tartalmi szempontból koherensek.
8. A mesterképzés jellemzői
8.1. Szakmai jellemzők
A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek,
amelyekből a szak felépül:
művészetek (képzőművészet, intermédia, film, videó,
multimédia, zene, hang) 170-190 kredit (ebből 42 kredit a diplomamunka
készítéséhez rendelt kredit);
bölcsészettudományok (filozófia, esztétika, irodalom- és
kultúra tudományok, művészettörténeti és művelődéstörténeti tudományok, művészettudomány,
történelemtudományok) 60-70 kredit;
társadalomtudományok (média és kommunikációs tudományok,
szociológiai tudományok, jogtudomány) 30-40 kredit;
műszaki tudományok, informatikai tudományok 5-15 kredit.
8.2. Idegennyelvi követelmény
A mesterfokozat megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből
államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel
egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges.
8.3. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat 60 óra művésztelepi gyakorlat.