Szobrászművész mesterképzési szak, osztatlan képzés
1. A mesterképzési szak megnevezése: szobrászművész (Sculpture)
2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése:
- végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat
- szakképzettség: okleveles szobrászművész
- a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Sculptor
3. Képzési terület: művészet
4. Képzési idő félévekben: 10 félév
5. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 300 kredit
a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék)
a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 42 kredit
szabadon választható
tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 20 kredit
6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 211/0213
7. A mesterképzési szak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák:
A képzés
célja szobrászművészek képzése, akik megszerzett plasztikai ismereteik
birtokában alkalmasak szobrászművészi tevékenység folytatására, ismerik a
szobrászat kifejezési eszközeit és lehetőségeit, a felhasználható anyagokat és
technikákat, korszerű és klasszikus alapokra épített szellemi orientációval,
kiváló technikai tudással, mesterségbeli, esztétikai, valamint
társadalomtudományi ismeretekkel rendelkeznek. Elemezni képesek a
szakterületükkel kapcsolatos általános és egyedi társadalmi igényeket.
Tudásukkal, az önkifejezés készségével, a nemzetközi és hazai képzőművészeti
tendenciák ismeretével alkalmasak az eszmei tartalmak képzőművészeti formában
történő megjelenítésére. Felkészültek tanulmányaik doktori képzés keretében
történő folytatására.
7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
7.1.1. A szobrászművész
a) tudása
Általános és specializált ismeretekkel rendelkezik a
szobrászatban végzett alkotói tevékenységek alapjául szolgáló folyamatokról,
faragási, öntési és egyéb szobrászati technikai eljárásokról és koncepciókról.
Specializált ismeretekkel rendelkezik a saját művészeti
ágában, a szobrászatban végzett kutatás, forrásgyűjtés, szobrászati analógiák
keresése alapjául szolgáló módszerekről, megvalósítási irányokról,
lehetőségekről.
Specializált ismeretekkel rendelkezik egy adott szobrászati
gyakorlat eredetiségének, képzőművészeti jelentőségének felismerésével
kapcsolatban.
Specializált ismeretekkel rendelkezik a szobrászat főbb
elméleteiről, alapelveinek, stíluskorszakainak és irányzatainak, fontosabb
alkotásainak részterületeiről, ezek alapján értő módon közelít számára
ismeretlen szobrászati alkotásokhoz is.
Behatóan ismeri a saját művészeti ágában, a szobrászatban
végzett alkotói tevékenységek alapjául szolgáló anyagokat, technikákat (a
térplasztika, kisplasztika, relief, érem és plakett kivitelezési technikáit, a
gipsz, terrakotta, fa, kő, fém öntési és domborítási módszereit), valamint a
tevékenységek végzésének körülményeit, lehetőségeit.
Beható ismeretekkel rendelkezik a szobrászat; tér- és
környezetszervezési, építészeti, díszítőművészeti eljárásairól.
Beható ismeretekkel rendelkezik a képzőművészet
intézményeiről és azok működéséről, például: köztéri szobrászati megbízatások
tervezése, pályázása, kivitelezése, a non-profit szektor és a kereskedelmi
szféra különbsége.
Magas szinten ismeri a szobrászatra vonatkozó etikai
szabályokat és szerzői jogokat.
b) képességei
Képes kreatívan cselekedni és reagálni komplex, váratlanul
előálló és új stratégiai megközelítést követelő helyzetekben. Felhalmozott
eszköztárából, az összes szobrászati technikát, technológiát felölelő szakmai
tudásából képes művészi szándékának megfelelő technikai és formai megoldásokat
találni.
Képes a térrel foglalkozó alkotói gyakorlat során új
megközelítések, tudatosság és széles látókörű művészeti gondolkodás
kialakítására.
Művészeti gyakorlatában az adott szobrászati tevékenység
közben a téri helyzeteket, arányrendszereket differenciáltan, tudatosan
használja.
Alkotó módon képes használni a tevékenysége alapjául
szolgáló technikai, anyagi és információs forrásokat, folyamatosan
felülvizsgálja a már ismert szobrászati metódusok alapján saját művészeti
gyakorlatát.
Rendelkezik mindazokkal a rutin technikai képességekkel,
biztos szakmai tudással, amely lehetővé teszi, hogy szobrászati invencióit
következetesen, szuverén módon valósítsa meg.
A tanulmányai során kifinomult arányérzékére és
térlátására, rajzi és mintázási készségére támaszkodva képes szobrászati és
tervezési, kivitelezési munkák elvégzésére.
Képes strukturáltan átgondolni, kifejezni és érvényesíteni
saját alkotótevékenysége infrastrukturális és anyagi szükségleteit, műveinek
megvalósításának feltételrendszerét, s ennek tudatában megtervezni és
megvalósítani alkotásait.
Képes alkalmazni szakterülete etikai normáit.
Képes művészeti tevékenységének környezet- és
egészségtudatos megszervezésére, végzésére, ennek keretében a megfelelő
munkakörnyezet és a megfelelő eszközök, anyagok megválasztására, alkotásaik
révén a társadalom szellemi, lelki egészségéhez való hozzájárulásra.
c) attitűdje
Aktívan keresi az új ismereteket, figyelemmel kíséri a
kortárs szobrászati jelenségeket.
Kreatívan használ új módszereket, dinamikus
megvalósítási lehetőségeket, anyaghasználatában az adott szobrászati
kihívásoknak megfelelőt választ.
Törekszik arra, hogy folyamatos szobrászati tevékenységet
végezzen.
Analitikus, rendszerező szemlélettel közelít szobrászati
témákhoz.
Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a szobrászat
stílusirányzataihoz, történeti, valamint kortárs alkotásaihoz.
Szakmai ismereteiből kialakított konzekvenciáit beépíti
szobrászati tevékenységébe.
A saját művészeti tevékenységével kapcsolatos társadalmi
igényeket felismeri, azonosítja, azokra reflektál.
Társadalmilag érzékeny és elkötelezett művészeti alkotásai
témájának megválasztásában és azok létrehozásában.
Törekszik műveinek bemutatására, megismertetésére.
A szobrászművészet etikai normáit betartja.
d) autonómiája és felelőssége
Szobrász identitása egyértelműen kialakult.
Saját művészeti koncepciót alkot, amelyet önállóan és
professzionálisan valósít meg.
Felelőssége a hagyományos és az új megközelítést
hordozó, figurális és nonfiguratív művészeti alkotások, produkciók társadalmi
megismertetésére és megértetésére.
Társadalmilag érzékeny szobrászati alkotásai
célközönségének kiválasztásában és ahhoz történő eljuttatásában.
8. A mesterképzés jellemzői
8.1. Szakmai jellemzők
A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek,
amelyekből a szak felépül:
szobrászat (gyakorlati, elméleti, történeti, technikai
vonatkozásai) 170-190 kredit (ebből 42 kredit a diplomamunka készítéséhez
rendelt kredit);
művészettörténet, építészettörténet, kortársművészet 40-60
kredit;
esztétika, művészetelmélet, művészeti anatómia 20-30
kredit;
társadalomtudomány és bölcsészettudomány filozófia,
irodalom, művészetpszichológia, művészetszociológia, jogi és menedzsment
ismeretek, munkavédelem) 10-20 kreditpont.
8.2. Idegennyelvi követelmény
A mesterfokozat megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből
államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel
egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges.
8.3. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat hatvan óra művésztelepi gyakorlat.