Restaurátorművész mesterképzési szak, osztatlan képzés
1. A mesterképzési szak megnevezése: restaurátor-művész (Art Restoration)
2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése
- végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat
- szakképzettség: okleveles restaurátorművész
- a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Art Restorer
- választható specializációk: festő, faszobrász, kőszobrász, fa-bútor, fém-ötvös, papír-bőr, textil-bőr és szilikát (Painting, Wooden Sculpture, Stone Sculpture, Wood-Furniture, Metal-Goldsmith, Paper-Leather, Textile-Leather, Silicate)
3. Képzési terület: művészet
4. Képzési idő félévekben: 10 félév
5. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 300 kredit
a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék)
a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 42
a szabadon választható
tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 20 kredit
6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 221
7. A mesterképzési szak képzési célja a szakmai kompetenciákA képzés célja restaurátorművészek képzése, akik magas szinten ismerik és alkalmazzák a restaurálás gyakorlatát és elméletét. A restaurálás szakmai, művészi és etikai követelményeinek tudatában, a kulturális tárgyi örökség anyagi és eszmei valójában történő megőrzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati tudás birtokában képesek a specializációjuknak megfelelő egyedi restaurálási, műtárgyvédelmi feladatok elvégzésére. Rendelkeznek a szakma gyakorlásához szükséges történeti, természettudományos ismeretekkel, etikai szemlélettel, gyakorlati készségekkel és jártassággal, valamint felelős magatartással. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
7.1.1. A restaurátor-művész
a) tudása
Specializált ismeretekkel rendelkezik a restaurálás
alapjául szolgáló kutatási módszerekről, a műtárgyak megőrzéséhez szükséges
speciális műtárgyvédelmi feladatokról.
Széleskörű ismeretekkel bír a műtárgyak anyagainak fizikai,
kémiai tulajdonságairól, károsodásaik okairól és megjelenési formáiról.
Specializált ismeretekkel rendelkezik a restaurálásban
alkalmazott különféle (fizikai, kémiai) vizsgálati technikákról és a
vizsgálatok eredményének kiértékelési módszereiről. Specializált ismeretekkel
rendelkezik a restaurálás főbb művészeti, anyagtani, technikatörténeti
elméleteiről, és az ezekhez kapcsolódó alapelvek, szakelméleti kutatások és
irányzatok részterületeiről.
Behatóan ismeri a restaurálásban alkalmazott anyagokat és
módszereket, az alkalmazott művészi és technológiai eljárásokat, a művészeti és
természettudományi ismeretekre épülő szakmai tervezés és megvalósítás
módszereit.
Beható ismeretekkel rendelkezik az adott terület
szakmaként, illetve a kulturális intézményrendszer részeként való működéséről.
Magas szinten ismeri a restaurálásra, műtárgyvédelemre
vonatkozó etikai szabályokat és szerzői jogokat.
b) képességei
Képes kreatívan cselekedni és reagálni komplex
helyzetekben, a képzés során megszerzett anyagismeretekből, mint eszköztárból
képes megfelelő módon választani.
Képes a restaurálás tanulásához szükséges alaptudások
használatára, a restaurálási munka folyamán felmerülő szakmai kérdések
feltárására, képes korrekciós terveit adatokkal alátámasztva elkészíteni.
Képes a korszerű restaurálás elméleti és gyakorlati
feladatainak elvégzésére (állagmegőrzés, műtárgytisztítás, kiegészítés,
retusálás, dokumentáció) a választott specializációnak megfelelő egyedi
feladatok elvégzésére, szakmai tervezésre és kivitelezésre.
Képes önálló restaurátori tevékenység és kutatómunka
végzésére, valamint ezek dokumentálására, publikálására.
Képes idegen nyelvű szakirodalom feldolgozására, kötetlen
szóbeli szakmai kommunikációra legalább egy idegen nyelven.
Képes a restaurálandó műtárgyról való tudásanyag
feldolgozására és kezelésére, a műtárgy állapotával és romlási folyamataival
kapcsolatos jelenségek felismerésére.
Rendelkezik mindazzal a technikai képességgel, amely
lehetővé teszi, hogy restaurálási feladatait magas színvonalon és szakmai
biztonsággal valósítsa meg, hogy a műtárgyvizsgálati eredményekre támaszkodva
önálló restaurálási tervet dolgozzon ki és a restaurálást önállóan, vagy
szükség szerint más restaurátorokkal és szakemberekkel együttműködve elvégezze.
Képes a restaurálás során felvetődő problémákat olyan módon
megoldani, hogy a tárgy eszmei és történeti értéke, valamint az eredeti alkotói
szándék ne sérüljön, valamint teljesüljön a tárgy anyagában való
fennmaradásának követelménye is.
Képes a társterületek képviselőivel való párbeszédre és
közös munkára, mindenkor a műtárgy érdekeit tartva szem előtt.
Képes saját gondolatainak és restaurálási probléma
felvetéseinek és megoldásainak szóban és írásban történő árnyalt kifejtésére,
birtokolja a szakmai vitához szükséges beszéd- és íráskészséget.
Saját szakmai tevékenységébe képes más művészeti- és
tudományágak elemeit beemelni.
Képes restaurálási projektekben, illetve adott
feladatokon dolgozó munkacsoportokban tevékenyen részt venni, más szakterületek
képviselőivel együttműködni, ennek érdekében konstruktívan, szakmai
meggyőződését hatékonyan képviselve kommunikálni.
Képes meghatározni a saját művészeti tevékenységének
végzéséhez, valamint annak feltételrendszeréhez, megfelelő körülményeihez
kapcsolódó szakmailag megalapozott követelményeket, alapfeltételeket; ennek
érdekében hatékonyan, meggyőzően kommunikál.
Képes alkalmazni szakterülete etikai normáit.
Képes művészeti tevékenységét környezet- és egészségtudatos
megszervezésére, végzésére, ennek keretében a munkakörnyezet biztonságos
kialakítására, a megfelelő (védő)eszközök, anyagok megválasztására, alkotásaik
révén a társadalom szellemi, lelki egészségéhez való hozzájárulásra
A saját restaurátori tevékenységével kapcsolatos társadalmi
igényeket felismeri, azonosítja, azokra reflektál.
c) attitűdje
Aktívan keresi az új ismereteket, módszereket, kreatív
megvalósítási lehetőségeket.
Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul saját művészeti
ágának, a restaurálásnak történeti, valamint jelenlegi szemléletéhez,
módszereihez.
Restaurálási tevékenysége során saját művészeti
elképzeléseit háttérbe szorítja, a műtárgyakhoz szakmai alázattal közelít.
Alkotó módon és megfelelő kritikai érzékkel képes használni
a tevékenysége alapjául szolgáló technikai, anyagi és információs forrásokat.
Kész a közös munkavégzéshez kapcsolódó szabályok
betartására, és arra, hogy a sikeres eredmény érdekében elfogadja és
felelősséggel működik együtt más szakemberekkel.
A restaurálással kapcsolatos új ismereteket, a szakma és
társterületek által alkalmazott megoldásokat és lehetőségeket figyelemmel
kíséri, tudását folyamatosan korszerűsíti.
Aktívan keresi az együttműködést más szakterületek
szereplőivel. Szakmája etikai normáit betartja.
d) autonómiája és felelőssége
Szakmai identitása egyértelműen kialakult.
Kialakított szakmai véleményét döntési helyzetekben
önállóan képviseli.
Tisztában van autonóm döntéshozatala határaival is: azzal,
hogy mely területeken nem hozhat egyedül felelős döntéseket, milyen esetekben
kell más szakemberek bevonását kezdeményeznie.
Képes a műtárgyak környezetének ellenőrzésére, értékelésére
és javaslatot tud tenni a megfelelő környezet kialakítására.
Felelősséget érez a műtárgyvédelmi szempontból megfelelő
környezet ellenőrzésére és megteremtésére.
Autonóm módon tevékenykedik, műtárgyak restaurálásáról
felelős döntést hoz.
Új, váratlan szakmai környezetben is törekszik a problémák
jogszerű és etikus megoldására.
8. A mesterképzés jellemzői
8.1. Szakmai jellemzők
8.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak,
szakterületek, amelyekből a szak felépül:
restaurálás (elmélet és gyakorlat) 170-190 kredit (ebből 42
kredit a diplomamunka készítéséhez rendelt kredit);
természettudományi ismeretek (specializációnak megfelelő
anyagtan, fizika, kémia, analitika) 30-40 kredit;
művészet- és kultúrtörténeti ismeretek 20-30 kredit;
szabadkézi rajz, ábrázolási ismeretek 10-20 kredit;
muzeológiai és műemlékvédelmi ismeretek 10-20 kredit.
8.1.2. A választható specializációkat is figyelembe véve a
tanterv alapján a festő, a faszobrász, a kőszobrász, a fa-bútor, a fém-ötvös, a
papír-bőr, a textil-bőr, a szilikát restaurátorművész szakterületén szerezhető
speciális ismeret.
A specializáció kreditaránya a képzés egészén belül 140-170
kredit.
8.2. Idegennyelvi követelmény
A mesterfokozat megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből
államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel
egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges.
8.3. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat hatvan óra
művésztelepi gyakorlat.