Színtan
Kód:
FESZIN
Oktató:
Erdődy József Attila DLA
Kiss Péter
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Festő Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2Gy | 2 | 2Gy | 2 |
A tantárgy címe: | A színekről (elmélet és gyakorlat) |
A tantárgy rövidített címe: | Színtan |
Tantárgykódja: | FESZIN |
Felelős tanszéke: | Festő Tanszék |
Oktatója: | Erdődy József, Kiss Péter |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelező |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | alapképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 50 ( 25 hét, heti két óra) |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | feladatmegoldások bemutatása, válaszok a tanár és a diákok által feltett tematikus kérdésekre, tesztek megoldása írásban |
Tanulmányi követelmények: | A megismert törvényszerűségek tudatos és szabad alkalmazása az egyéni festészeti program kifejlesztésében. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | A feladatokra adott válaszok bemutatása, a tanórák alatti aktivitás regisztrálása. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A tantárgy által megvilágított alapvető festészeti ismeretek iránt mutatott értő érdeklődés és a feladatok megoldásának megítélése. |
Vizsgakövetelmények: | Azonos a félév/évvégi számonkérés követelményeivel. Gyakorlati jeggyel záruló tantárgy. |
Oktatási módszerek: csoportos foglalkozások: | Szemléltetés, kísérlet, megfigyelési gyakorlatok kreatív részvétellel, egyéni feladatvariációk megvalósítása, a feladatmegoldások közös elemzése, elméleti- történeti előadások |
Javasolt tanulási módszerek: | Aktív részvétel, a tapasztalatok azonnali kipróbálása, értékesítése az individuális festészeti gyakorlatban. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | szemeszterenként 4-5 |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | 1. Variációk keresése a foglalkozásokon felvetett, bemutatott, megtapasztalt színjelenségekre, 2. ezeknek egyes esetekben megoldásként való felhasználása az individuális képalkotásban |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Tanulmányi követelmények: a tanultak érvényesítése, az egyéni festészeti program kialakítása, a szabad kutatás területén |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | 1. Fény és szín, színérzékelés, a színek viszonylagossága, utóképjelenségek. Színrendszerek mint az egységes világképelméletek részei, tudományos színelméletek. Alapszínek, komplementaritás, kontrasztok és harmóniák. Additív és szuntraktív színkeverés ?pigmentek és színes fény, tér és szín. 2. Színszimbolika, a színek nyelve, hatása az emberi pszichére. A színviszonylatok képi logikája, kompozícióanalízis a festészet történetéből vett példák alapján. Színesztézia. Színes film, színes fotó, fotogram. Az oktatás J.W.Goethe, Johannes Itten, Josef Albers, Harald Küppers elméleti írásainak, műveinek, oktatási gyakorlatának ismeretére, valamint az oktató tanárok személyes festészeti tapasztalataira és elveire épül. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Révész Emil: Színérzeteink rendezettsége, 1916 Gulyás Dénes: A színek rendje, 1976 J.W.Goethe: Színtan, didaktikai rész, Corvina, Művészet és elmélet sorozat. 1983 Johannes Itten: A színek művészete, tanulmányi kiadás, Corvina. 1978. Johannes Itten: Kunst der farbe, subjektives Erleben iund objektives Erkennen als Wege zur Kunst, teljes illusztrált szöveg, Otto Maier Verlag Ravensburg, 1961 Paul Signac: Delacroix-tól a neoimpresszionizmusig - Corvina. Művészet és elmélet sorozat 1987. Harald Küppers: Handbuch der Farbe. 1988 Harald Küppers: Die Logik der farbe. 1976 Michael Wilcox: Blue and Yellow Don1t make green, 1987 Walter Hess: Das Problem der Farbe in den Selbstzeugnissen der Maler von Cezanne bis Mondrian, München, 1993 John Gage: Kulturgeschichte der farbe, Otto Maier Verlag, Ravensburg, 1994 Dr Lázár László: Szín, zene, színes hallás, 1991 Joseph Albers: Interaction of Color, Grundlegung einer Didaktik des Sehens, DuMont Buchverlag, Köld 1997 ? magyar fordítása folyamatban |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | diavetítő, diapozitívek készítése, színes égők (sárga, kék, zöld, vörös spot) videokamera, recorder, képernyő, VHS kazetták színes papírok előadóterem (műterem), melyben természetes a fény, de alkalmanként elsötétíthető |