Alkotó elemzés
Kód:
IMALE
Oktató:
Dr. habil. KissPál Szabolcs DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Intermédia Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
4K | 3 | 4K | 3 | 4K | 3 | 4K | 3 |
Alkotó elemzés I.
Alkotó elemzés I. A tantárgy címe: | Alkotó elemzés I. (interpretáció és alkotás) |
A tantárgy rövidített címe: | Műelemzés |
Tantárgykódja: | IMALE |
Felelős tanszéke: | Intermédia |
Oktatója: | KissPál Szabolcs |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1-2 |
Képzési idő hetente: | 4 óra + konzultáció |
Tanulmányi szint: | alapképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 108 |
A tantárgy kredit értéke: | 3 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | A kurzus önálló, kiscsoportos munkára ösztönző, a műalkotások megértését és elemzését az alkotói oldal felől közelítő jellege miatt követelmény lehet úgy az önálló, adott témához kapcsolódó mű, mind az önálló elemzés, beszámoló, dolgozat készítése illetve akár ezek együttese is. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Szemeszterenként kettő - öt önálló feladat, írásbeli vagy szóbeli beszámoló. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A vállalt feladatok végrehajtásának minősége, órai munka illetve teszt alapján. |
Vizsgakövetelmények: | |
Oktatási módszerek: | Demonstráció, előadás, szemináriumi diskurzus, közös elemzés, spontán vita. |
Javasolt tanulási módszerek: | Csoportos felkészülés a szemeszterenként változó témákból, az ajánlott irodalom áttekintése, rendszeres feladatmegoldás az (önkéntesen vállalható) feladatoknál, folyamatos, aktív jelenlét és együttműködés az órákon és a feladatok kivetelezése során. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 2-5 / szemeszter |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | egyszerű válasz e-mailben, gyűjtés, rövid dolgozat, esszé, írásos műelemzés, önálló felkészülésen alapuló előadás, beszámoló, projektterv (műhöz), önálló 2-3 fős csoportokban létrehozott műalkotás (az adott szemeszter tematikájának függvényében) |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A hallgató művészet- és kultúrtörténeti ismereteinek illetve alkotástechnikai, módszertani és interpretációs készségeinek fejlesztése különös tekintettel a médiaművészetre. Az elemzés technikáinak és módszereinek átvitele az alkotási folyamatba. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Az alkotó elemzés lényegét kreatív gyakorlatok és alkotásminták adják, melyek közös műtárgyelemzés, műhelymunka során illetve szerencsés esetben workshop-szerű formában valósulnak meg. Mivel bevezető jellegű foglalkozásról van szó, az adott szemeszterek tematikáját jelentős mértékben meghatározza az adott évfolyam hallgatóinak ismeretanyaga, érdeklődése, még inkább hiányosságai. Általánosságban: a kurzus azt vizsgálja, hogy mire jó a műelemzés, mit és hogyan ismerünk meg egy-egy művet elemezve s ezen ismeretek hogyan vezethetnek új művek létrehozásához. A kurzus során változó kérdésfelvetéseket használunk munkahipotézisként egy olyan szemlélet tudatosításához, mely a műből indul ki, mindenekelőtt a művet veszi figyelembe és célja, hogy a műhöz jusson el. Fontos annak felismerése, hogy a műalkotások megértése út lehet a megismerés felé, másként fogalmazva: a mualkotás a még nem ismert irányába nyitott kapu, melynek belátása éppúgy segítheti egy adott mű befogadását, mind új művek létrehozatalát. Általában a hallgatók előtt kevéssé ismert műformákkal foglalkozunk, a szemeszterek gyakran tematikusak, visszatérő elemekkel (médiaarcheológia, experimentális film, videóművészet, tudomány és művészet viszonya). A kurzus úgy az elemzést, mint az alkotást egy közösségi, diszkurzív folyamatnak felételezi, ennek érdekében a közös, csoportos munka meghatározó fontossággal bír. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Médiatörténeti Szöveggyűjtemény http://catalog.c3.hu/mediatortenet/ Beke László: Művészet/elmélet. BAE-Balassi Kiadó, Bp. 1994. (benne:) Az emlékezés szerepe a műalkotások interpretációjában., Az alkotó interpretációtól az interpretáció tagadásáig) Moholy-Nagy László: Látás Mozgásban. Műcsarnok - Intermédia, 1996 Budapest Ivins, William M. Jr.: A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció. Budapest, Enciklopédia, 2001. Svetlana Alpers: Hű képet alkotni. Corvina, Budapest, 2000 Jonathan Crary: A megfigyelő módszerei. Osiris, Budapest, 1999 Benjamin, Walter: A fényképezés rövid története. Angelus Novus. Magyar Helikon, Budapest, 1980. Flusser, Vilém: A fotográfia filozófiája. Tartóshullám - Belvedere, Bp.1990 v Bódy Gábor: Jelentéstulajdonítások a kinematográfiában. Végtelen kép. Budapest, Pesti Szalon, 1996 Erdély Miklós: Mozgó jelentés. Zenei szervezés lehetősége a filmben. A filmről. Budapest, Balassi, 1995. Beke László: MÉDIUM/ELMÉLET. Balassi Kiadó - BAE Tartóshullám - Intermédia, 1997. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Az Intermédia Tanszék eszközparkja. |
Alkotó elemzés II.
Alkotó elemzés II. A tantárgy címe: | Alkotó elemzés II. (interpretáció és alkotás) |
A tantárgy rövidített címe: | Műelemzés |
Tantárgykódja: | IMALE |
Felelős tanszéke: | Intermédia |
Oktatója: | KissPál Szabolcs |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1-2 |
Képzési idő hetente: | 4 óra + konzultáció |
Tanulmányi szint: | alapképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 108 |
A tantárgy kredit értéke: | 3 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | A kurzus önálló, kiscsoportos munkára ösztönző, a műalkotások megértését és elemzését az alkotói oldal felől közelítő jellege miatt követelmény lehet úgy az önálló, adott témához kapcsolódó mű, mind az önálló elemzés, beszámoló, dolgozat készítése illetve akár ezek együttese is. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Szemeszterenként kettő - öt önálló feladat, írásbeli vagy szóbeli beszámoló. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A vállalt feladatok végrehajtásának minősége, órai munka illetve teszt alapján. |
Vizsgakövetelmények: | |
Oktatási módszerek: | Demonstráció, előadás, szemináriumi diskurzus, közös elemzés, spontán vita. |
Javasolt tanulási módszerek: | Csoportos felkészülés a szemeszterenként változó témákból, az ajánlott irodalom áttekintése, rendszeres feladatmegoldás az (önkéntesen vállalható) feladatoknál, folyamatos, aktív jelenlét és együttműködés az órákon és a feladatok kivetelezése során. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 2-5 / szemeszter |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | egyszerű válasz e-mailben, gyűjtés, rövid dolgozat, esszé, írásos műelemzés, önálló felkészülésen alapuló előadás, beszámoló, projektterv (műhöz), önálló 2-3 fős csoportokban létrehozott műalkotás (az adott szemeszter tematikájának függvényében) |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A hallgató művészet- és kultúrtörténeti ismereteinek illetve alkotástechnikai, módszertani és interpretációs készségeinek fejlesztése különös tekintettel a médiaművészetre. Az elemzés technikáinak és módszereinek átvitele az alkotási folyamatba. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Az alkotó elemzés lényegét kreatív gyakorlatok és alkotásminták adják, melyek közös műtárgyelemzés, műhelymunka során illetve szerencsés esetben workshop-szerű formában valósulnak meg. Mivel bevezető jellegű foglalkozásról van szó, az adott szemeszterek tematikáját jelentős mértékben meghatározza az adott évfolyam hallgatóinak ismeretanyaga, érdeklődése, még inkább hiányosságai. Általánosságban: a kurzus azt vizsgálja, hogy mire jó a műelemzés, mit és hogyan ismerünk meg egy-egy művet elemezve s ezen ismeretek hogyan vezethetnek új művek létrehozásához. A kurzus során változó kérdésfelvetéseket használunk munkahipotézisként egy olyan szemlélet tudatosításához, mely a műből indul ki, mindenekelőtt a művet veszi figyelembe és célja, hogy a műhöz jusson el. Fontos annak felismerése, hogy a műalkotások megértése út lehet a megismerés felé, másként fogalmazva: a mualkotás a még nem ismert irányába nyitott kapu, melynek belátása éppúgy segítheti egy adott mű befogadását, mind új művek létrehozatalát. Általában a hallgatók előtt kevéssé ismert műformákkal foglalkozunk, a szemeszterek gyakran tematikusak, visszatérő elemekkel (médiaarcheológia, experimentális film, videóművészet, tudomány és művészet viszonya). A kurzus úgy az elemzést, mint az alkotást egy közösségi, diszkurzív folyamatnak felételezi, ennek érdekében a közös, csoportos munka meghatározó fontossággal bír. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Médiatörténeti Szöveggyűjtemény http://catalog.c3.hu/mediatortenet/ Beke László: Művészet/elmélet. BAE-Balassi Kiadó, Bp. 1994. (benne:) Az emlékezés szerepe a műalkotások interpretációjában., Az alkotó interpretációtól az interpretáció tagadásáig) Moholy-Nagy László: Látás Mozgásban. Műcsarnok - Intermédia, 1996 Budapest Ivins, William M. Jr.: A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció. Budapest, Enciklopédia, 2001. Svetlana Alpers: Hű képet alkotni. Corvina, Budapest, 2000 Jonathan Crary: A megfigyelő módszerei. Osiris, Budapest, 1999 Benjamin, Walter: A fényképezés rövid története. Angelus Novus. Magyar Helikon, Budapest, 1980. Flusser, Vilém: A fotográfia filozófiája. Tartóshullám - Belvedere, Bp.1990 Bódy Gábor: Jelentéstulajdonítások a kinematográfiában. Végtelen kép. Budapest, Pesti Szalon, 1996 Erdély Miklós: Mozgó jelentés. Zenei szervezés lehetősége a filmben. A filmről. Budapest, Balassi, 1995. Beke László: MÉDIUM/ELMÉLET. Balassi Kiadó - BAE Tartóshullám - Intermédia, 1997. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Az Intermédia Tanszék eszközparkja. |