Műelemzés szeminárium: a reneszánsz és barokk kor művészete
Kód:
MTMES
Oktató:
dr. habil. Fehér Ildikó PhD
Oktatás nyelve:
Magyar
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2Gy | 3 | 2Gy | 3 |
A tantárgy címe: | Műelemzés szeminárium: a reneszánsz és barokk kor művészete |
A tantárgy rövidített címe: | Műelemzés szeminárium |
Tantárgykódja: | MTMES |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet tanszék |
Oktatója: | dr. Fehér Ildikó |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Szabadon választható |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 3., 4. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modull |
Tanórák száma összesen: | 52 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 3/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az órákon való közös megbeszéléseken. Majd egy választott témából önálló felkészülés után egy előadás megtartása és szemináriumi dolgozat megírása. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Szemináriumi dolgozat és annak előadása. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az előadásra való felkészülés, az írott dolgozat és az órákon nyújtott teljesítmény alapján. |
Vizsgakövetelmények: | - |
Oktatási módszerek |
Vetítéssel kísért előadás. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való részvétel, múzeumlátogatás, könyvtári tájékozódás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 2 feladat |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Egy kb. 20 perces előadás megtartása és egy kb. 5-10 oldalas dolgozat megírása választott témában. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Műalkotások jelentéstartalmának megismerése. Műtárgy, befogadó, közönség kapcsolatának elemzése. Értelmezési struktúrák: leírás, ikonográfia, ikonológiai módszerek alkalmazása a gyakorlatban. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Reneszánsz félév A németalföldi és az itáliai reneszánsz korból választunk olyan műveket – festményeket és szobrokat -, amelyek ennek a kornak jól ismert, jellegzetes, sokszor reprodukált alkotásai. Az órák során egy-egy ilyen alkotást vizsgálunk meg, ’mélyfúrás-szerűen’, komplex művészettörténeti eszközökkel: miért váltak népszerűvé, miről szólnak, mit fejezett ki az adott korban és ma, ikonográfia stb. A vizsgált művek pl.: Jan van Eyck, Hugo van der Goes, Masaccio, Giovanni Bellini, Raffaello, Michelangelo, Tiziano munkái. A szemeszter első felében az oktató által kiválasztott műveket elemezzük ilyen módon. A szemeszter második felében hasonló módon, de már a hallgatók tartanak elemzéseket kiselőadások formájában, olyan művekről, amiket maguk választottak. Barokk félév A barokk korból választunk olyan műveket – festményeket és szobrokat -, amelyek ennek a kornak jól ismert, jellegzetes, sokszor reprodukált alkotásai. Alkalmanként egy-egy ilyen alkotást vizsgálunk meg, ’mélyfúrás-szerűen’, komplex művészettörténeti eszközökkel: miért váltak népszerűvé, miről szólnak, mit fejezett ki az adott korban és ma, ikonográfia stb. A választott emlékek az európai barokk művészet kiemelkedő emlékei: Rembrandt, Rubens, Vermeer, G.L.Bernini munkái. A szemeszter első felében az oktató által kiválasztott műveket elemezzük ilyen módon. A szemeszter második felében hasonló módon, de már a hallgatók tartanak elemzéseket kiselőadások formájában, olyan művekről, amiket maguk választottak. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
Változó: minden esetben az egyes hallgató által kiválasztott műhöz kapcsolódó aktuális irodalom monográfiákból, szakfolyóiratokból magyar és lehetőleg egy külföldi nyelven. |