Tervezőgrafikai alakrajz
TGALR
Berentz Péter DLA
Magyar
Tervezőgrafika Szakirány
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2Gy | 2 | 2Gy | 2 | 2Gy | 2 | 2Gy | 2 |
A tantárgy címe: | Tervezőgrafikai alakrajz |
A tantárgy rövidített címe: | Alakrajz |
Tantárgykódja: | TGALR |
Felelős tanszéke: | Grafika Tanszék |
Oktatója: | Berentz Péter |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 4 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? : | 1., 2., 3., 4. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modul, szakképzési modull |
Tanórák száma összesen: | 112 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | Magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | TGALR01 felvételének feltétele: TGSZT01 egyidejű felvétele, TGALR03 felvételének feltétele: TGSZT05 egyidejű felvétele, a félévek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | Az alakrajzi és más formai tanulmányok segítségével a különböző anyagok használatával elérhető más-más hatások, az alakábrázolásra alkalmas anyagok megismertetése, a rajzi eszköztár feltérképezése, bővítése. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Gyakorlati feladatok megoldása, illetve félév végi gyakorlati jegy |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az év közben nyújtott teljesítmény, a félév közben kiadott feladatok során tanúsított aktivitás alapján. |
Vizsgakövetelmények: | A kiírt feladatok elvégzése |
Oktatási módszerek: | Konzultáció, alkotói módszerek elemzése. |
Javasolt tanulási módszerek: | Gyakorlati munka, tapasztalatok leszűrése, a szakirodalom ismerete, elsajátítása. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak aránya: | 5-6 feladat. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Szakirodalom kutatása, a feladathoz kapcsolódó gyakorlati tevékenység. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A képzés anyagát alkotja mindaz a szükséges speciális ismeret, mely a grafika és a tervezőgrafika képzőművészetben betöltött helyét, a műfaji jellegzetességeinek alapos bemutatását célozza meg. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | I. szemeszter A vizuális nyelv technikai eszközeinek használata különböző kontextusokban, a vizuális közlés, kifejezés jelentését meghatározó összefüggések ismerete és használata. Tájékozódó-felmérő munkák, fejtanulmányok, fej mozgások, forma tanulmányok, egyénített stúdiumok (szén- ceruza-, kréta-, pasztell-, toll és tus, vonalas rajz, filctoll; festés monokróm, dikróm és szűkített színskálával - akvarell fedőfesték, vegyes eljárások). A szakmai feladatokban esetlegesen felmerülő megjelenítési gondok segítése, kiegészítése. Szintetizáló munkák: a képi-kompozíciós rendre törekvés, rajztechnikai hiányosságok korrigálása. II. szemeszter |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Rudolf Arnheim: A vizuális élmény: az oktató látás. Kassák Lajos: Reklám és modern typografia Tom Wolfe:Festett malaszt Susanne Alpers: The art of describing Andrási Gábor: Magyar képzőművészet a XX.században Jacques Lacan: Écrits Michel Foucault: A tudás archeologiája Kepes György: A látás nyelve Rosner Károly: A plakát kézikönyve Alison Cole:Perspektíva/a térábrázolás a reneszánsztól a pop-artig/ Philip B. Meggs :A HistorY of Graphic Design David Carson: The End of Print David Carson: Fotografiks/ text by P.B.Meggs/ Creative Advertising by Mario Pricken /Ideas and techniques from the Word's best Campaigns/Thames&Hudson www.thamesandhudson.com Published 2oo1. LETTERHEAD &LOGO DESIGN 2OO3. ROCKPORT PUBLISHERS www.topdesign.com FREISTIL /BEST OF GERMA COMMERTIAL ILLUSTRATION/ Verlag Schmidt Mainz 2oo3./ FRIEDRICH FORSSMAN, RALF DE JONG: DETAILTYPOGRAFIE /FÜR ALLE FRAGEN ZU SCHRIFT U, SATZ/ V.H. Schmidt Mainz 2oo2. REDESIGNING. WEB.SITES 2oo3. by Stefan Mumaw. Rockport Publishers Inc. www.rockpub.com WHITE GRAPHICS / The power of white in graphic design/ Rockport publ./ paperback ed. 2oo3. BLACK & WHITE AND TWO COLOR DESIGN BY LISA SAWAHATA Rockport Pub.1999. DESIGN SECRETS:ADVERTISING 2oo2.Rockport Pub. TYPOGRAPHY 1999.Rockport. Pb. THE NEW HANDMADE GRAPHICS /beyond digital design/ Published and distributed by Rotovision Sa Switzerland NEW TALENT Design Annual 2oo3. Published by Graphis Inc. 27.GRAPHIS ANNUAL / Folyamatosan, minden évben/ EMOTIONAL-DIGITAL/ A SOURCEBOOK OF CONTEMPORARY TYPOGRAPHICS/ /First publ. 1999 by Thames&Hudson, fist paperback ed. 2oo1. Verlag Hermann Schmidt, Mainz. CREATIVE DIGITAL PHOTOGRAPHY BY MICHAEL BUSSELLE. /A David & Charles Book, first publishing 2oo1 in U.K. Kurt Wehlte: A festészet nyersanyagai és technikái Szőnyi István: A képzőművészet iskolája. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Rajzi- és festészeti eszközök |