Betűismeret I.
Kód:
TGBETI
Oktató:
Auth Attila
Szabó Andrea
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Tervezőgrafika Szakirány
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2Gy | 2 | 2Gy | 2 |
A tantárgy címe: | Betűismeret |
A tantárgy rövidített címe: | Betűismeret |
A tantárgy kódja: | TGBET |
Felelős tanszéke: | Grafika Tanszék |
Oktatója: | Auth Attila, Szabó Andrea |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező: tervezőgrafika szakirány, Kötelezően választható: képgrafika szakirány, restaurátorművész szak, Szabadon választható: szobrászművész szak |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? | Tervezőgrafika-, képragifa szakirány: 1, 2. szemeszter Szobrászművész, restaurátorművész szak: 3., 4. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modul |
Tanórák összesen: | 56 |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A félévek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérése(ek) típusa(i): | Gyakorlati munka értékelése és elméleti vizsga. I. félévben gyakorlai jegy, II. félévben gyakorlati jegy, és elméleti vizsga. |
Tanulmányi követelmények: | A kiadott feladatok határidőre való elkészítése, konzultációkon való részvétel. Az órákon való részvétel, a kiadott tervezőgrafikai feladatok megjelölt határidőre való megoldása és bemutatása, kapcsolódó szakmai irodalom tanulmányozása. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | A gyakorlati felkészültség ellenőrzésének módja a meghatározott mennyiségű feladatok elvégzésének határidőre való beadása. Az elméleti felkészültség ellenőrzése szóbeli vizsgán történik. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az osztályzatokat az elért elméleti felkészültség színvonala, a feladatok mennyiségi és határidős megléte, de legfőképp az elkészített feladatok minősége határozza meg. |
Vizsgakövetelmények: | Az a hallgató tehet vizsgát, aki a kiadott feladatokat mennyiségileg teljesítette. |
Oktatási módszerek: | A hallgatók elméleti oktatása előadások során valósul meg. A gyakorlati oktatás egyedi korrektúra keretében történik, itt a feladathoz, illetve a hallgató egyéniségéhez igazított egyedi megoldásokat kínálunk fel, értékeljük az elkészült terveket, segítünk azok kiválasztásában, megoldástípusokat ismertetünk, megoldását segítő önálló választási helyzetbe hozzuk a hallgatókat. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az elméleti tárgykörök elsajátítása. A meghatározott feladatok hiánytalan, gondos és pontos elkészítése az egyénileg kialakított korrektúra mellett. Tervezési feladatok esetén több elmélyült terv, ötlet felvázolása után az egyedileg kialakított korrektúra figyelembevételével, mérlegelésével a végleges tervváltozat kialakítása. |
A hallgató egyéni munkával megoldható feladatainak aránya: | 8-12 gyakorlati feladat szemeszterenként. |
A hallgató egyéni munkával megoldható feladatainak típusa: | A tantárgy alapozó feladatai egyéni munkával oldhatóak meg. A tervezőművészeti feladatok természetszerűleg szintén kizárólag egyéni megoldásokat igényelnek. Az elméleti tárgykörök elsajátítása természetesen egyéni munkával megoldható feladat. Közös vagy kiscsoportos feladatok bizonyos tervezési feladatok kapcsán lehetségesek, ahol a téma széles körű tájékozódást, anyaggyűjtést, sokrétű technikai felkészültséget igényel. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A betűismeret tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgató magabiztos manuális képzettséggel rendelkezzen a tipográfiával kapcsolatos feladatok megvalósításához a betűszerkesztési, betűírási, betűrajzolási, kompozíciós, arányrendszeri, egalizálási feladatok megoldásához. Kalligrafikai előképzése lehetővé teszi számára, hogy e terület irányába fejlessze tovább képességeit. Az oktatás során szerezzen kellő jártasságot a logotípia tervezési feladatok számítógép által nyújtott lehetőségeinek használatában. Ismerje a legújabb technikai lehetőségeket, a tervezés, az egyedi-, és a nyomdai kivitelezések lehetőségeit. A hallgatók számára megalapozza a betűismeret II. és a főtárgyat a tervezőgrafikai szaktervezést és a kiegészítő szaktárgyakat. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | I. szemeszter Elméleti tanulmányterületek: Az írástörténete a latin betű megszületéséig. Gyakorlati témakörök: Alapozó gyakorlatok, egyszerű elemek szerkesztése, kihúzása, kifestése, a manuális készség fejlesztése, a biztos eszköz-használat kialakítása, a retus technikák begyakorlása. Betűrajzolás minta alapján, betűírás kézzel mintalapok elkészítése. Tervezési-kivitelezési feladatok. II. szemeszter Elméleti tanulmányterületek: a betű története a könyvnyomtatás feltalálásáig. A betű anatómiája. Olvashatóság, optikai méretek, optikai csalódások, betűszerkesztési metódusok, egalizálás. Gyakorlati témakörök: számok, írásjelek, különleges karakterek szerkesztése, kalligráfia, schönsrift, modern típusok írása kézzel, mintalapok készítése. Betűembléma, betűkép tervezési feladatok. Stílusgyakorlatok. Kép szövegek, kép versek, betűplakát, typoposter: a mondanivaló megjelenítése csak tipográfiai eszközökkel. Betűtervezés. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Kötelező irodalom: Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége - számítógéppel Tölgyfa kiadó, Budapest - 1998. Suzanne West: Stílusgyakorlatok UR kiadó, Budapest - 1998. Kéki Béla: Az írás története Vince kiadó, Budapest - 2000. Ajánlott irodalom: Szántó Tibor: A bet_ Akadémiai Kiadó, Budapest - 1965 Georges Jean: Az írás, az emberiség emlékezete, Park kiadó, Budapest - 1991. Karen Brookfield: Az írás, Park kiadó, Budapest - 1975. Radics-Ritter: Laptervezés-Tipográfia , A magyar Újságírók Országos Szövetsége, 1976. Hajman György: A könyv m_helyében, Szépirodalmi Kiadó, Budapest - 1979. Takenobu Igarashi: Design Rock influence Scissors concept Paper image Graphic-sha Publishing Co. Ltd., Tokyo - 1991 The Graphic Language of Neville Brody - By Jon Wozencroft, Thames and Hudson - 1991 Elfriede Laschitz: Calligraphy, Bruckmann KG, München - 1994 David Bann: Nyomdai megrendelõk kézikönyve, Scolar - 2007 Neil Macmillan, An A-Z Type designers, London - 2006 Typecosmic, Robundo Publishing Inc., Tokyo - 1991. GRAPHIS, Graphis Press Corp. GRAPHIS LOGO, Graphis Press Corp. GRAPHIS ANNUAL REPORTS, Graphis Press Corp. EMIGRE, Byron Preiss Visual Publ. Inc. |
Felhasználandó fontosabb technikai és segédeszközök: | Tantárgyi grafikai eszközök: Számítógéppark, lMac, Post Script Laser nyomtató, A/4 Színes nyomtató, Színes lapszkenner dia feltéttel, DTP szoftverek, Adobe Design Collection. Személyes grafikai eszközök: Csőtoll készlet, retus eszközök, ceruzák, vonalzók, körzők, különböző méretű lapos ecsetek, rajz és lapos írótollak, festékek, tusok, különféle ragasztók, olló, szike, rajztábla B/2, papírok, Typometer, Pantone Color Formula Guide, nyomdai lupe, 1 db cserélhető adathordozó, stb. |