Tervezőgrafika elméleti vonatkozásai
Kód:
TGELM
Oktató:
Lelkes László
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Tervezőgrafika Szakirány
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 3 | 2K | 3 |
A tantárgy címe: | A tervezőgrafika elméleti vonatkozásai |
A tantárgy rövidített címe: | Tervezőgrafika elmélet |
Tantárgykódja: | TGELM |
Felelős tanszéke: | Grafika tanszék |
Oktatója: | Lelkes László |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt.: tervezőgrafika szakirány Szabadon választható: képgrafika szakirány |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? | 1., 2. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modul. |
Tanórák száma összesen: | 56 |
A tantárgy kredit értéke: | 3/félév |
Az oktatás nyelve: | Magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A szemeszterek egymásra épülnek. |
A félév végi számonkérés(ek) típusai: | Vizsga |
Tanulmányi követelmények: | Az előadásokon való aktív részvétel, kötelező irodalom megfelelő ismerete, a tanulmányi idő alatt kiadott írásbeli feladatok a megbeszélt szempontoknak megfelelő teljesítése. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | A szorgalmi időszak alatt írásbeli feladatokon keresztül, vizsgaidőszakban szóbeli vizsga formájában. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A szóbeli vizsgán számonkért anyag ismeretének szintje és a hallgató ezen ismeretek használatának képessége alapján. |
Vizsgakövetelmények: | A megadott témakörökben való jártasság bizonyítása az előadásokon elhangzottak és a kötelezően előírt irodalom ismeretének alapján. |
Oktatási módszerek: | Képekkel illusztrált előadás keretében az adott témakörben a hallgatók és az oktató között létrejövő interaktív párbeszéd formájában. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az előadásokon való aktív részvétel, illetve kötelező és ajánlott irodalom használata. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainakszáma: | 2 feladat szemeszterenként. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Házi dolgozatok és órai beszámolók önállóan megszerezhető ismeretekről. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A tervezőgrafika, mint alkalmazott művészeti ág egyre fokozódó mértékben követeli meg a szakmát felelősségteljesen és tudatosan gyakorló művészek részéről a sokrétű tájékozottságot a kommunikáció, az ezt meghatározó társadalmi tényezők és egyéb törvényszerűségek, összefüggések tekintetében. Lényeges, és a szakma sikeres gyakorlása érdekében elengedhetetlen a hallgatók szemlélődő attitűdjének kialakítása és formálása. A hallgatók szubjektív, művészi önkifejezésének igénye sok esetben kerülhet konfliktusba a tervező grafika lényegéből fakadó külső elvárásokkal. Az ilyen kikerülhetetlen és tagadhatatlanul korlátozó tényezők nem megfelelő módon való értelmezéséből komoly nehézségek adódhatnak, amelyek gyengíthetik a hallgató későbbi szakmai és egzisztenciális szempontból is sikeres tevékenységének esélyét. A tervezőgrafikát, mint speciális művészeti ágat létrehozó társadalmi és technikai igények és elvárások analitikus megközelítése, a szakmában folyamatosan bekövetkező változások okainak megértése segítséget nyújthat az egyéni művészi törekvések kiteljesítésében megtartva az összhangot a szakmát befolyásoló keretek, lehetőségek és elvárások, illetve az alkotó egyéni céljai között. A hallgató tanulmányai eredménye képpen nagyobb eséllyel képes meghatározni önmaga művészi és társadalmi státuszát és felismerni ebből a szerepéből adódó egyéni és szakmai felelősségét. A tantárgy betekintést enged egymáshoz látszólag nem közvetlenül kapcsolódó tárgyi területekbe, segítve ezzel egy szélesebb spektrumú tájékozottság igényének kialakítását, amely egyre fontosabb szakmai elvárás. Ezáltal bővül az az eszköztár, amelynek segítségével a tanszék hallgatói minden szempontból eredményesebb és igényesebb szakmai alkotó munkát folytathatnak. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként) | A tervezőgrafika, mint alkalmazott művészeti terület jelentős paradigma váltáson ment és megy ma is folyamatosan keresztül. A szakma társadalmi szerepének megértése, a változások eredménye-képpen való újraértelmezése fontos szerepet játszik az alkotói önkép kialakításában. A tantárgy foglalkozik a szakma történeti megközelítésével. Ebben szerepel a meghatározó társadalmi, technikai tényezőkön keresztül való összefüggések keresése és több szempontú vizsgálata. Az adott kort jellemzően képviselő alkotók munkásságán keresztül általános, a szakma gyakorlása szempontjából fontos következtetések levonása közös beszélgetés (saját gondolatok közlése és megvitatása) formájában. A cél elsősorban nemcsak a tárgyi tudásanyag bővítése, hanem gondolatok generálása, a verbális közlés technikájának fejlesztése. Az összefüggések megkeresése és adott kontextusban való tárgyalása segít különböző technikák és alkotói módszerek megértésében. Segítve a hallgatók meglévő technikai eszköztárának tudatosabb használatát illetve annak bővítését a szubjektív alkotói célok elérése és az objektív feladatok sikeres megoldása érdekében. A tantárgy az év során gyakorlati tervezési feladatokat is tartalmaz, amelyek szorosan kötődnek az elméleti megközelítésben tárgyalt témákhoz és azok kiemelt vizuális problematikájához. I. szemeszter - a mai értelemben vett tervezőgrafika kezdetei - történelmi és kulturális keretek - kor jellemző világnézeti sajátosságai - technikai vonatkozások - a szakma mai sajátosságaira, változásaira illeszkedő történeti analógiák A tantárgy foglalkozik továbbá a szakma más, tudományos és egyéb területeken található vonatkozásaival. Ezen vonatkozások ismerete, illetve a más területek irányában felkeltett érdeklődés egy szélesebb körű tudásanyag megszerzését segíti, amely előfeltétele egy aktív, kreatívan alkotó és hosszútávon tudatosan alakító jellegű szakmai gyakorlati tevékenységnek. - a tervező grafikára ható gazdasági, társadalmi vonatkozások - pszichológiai vonatkozások (Gestalt elmélet, vizuális érzékelés, forma-szín preferenciák, harmónia-diszharmónia, konzervatív és újító attitűd stb.) A tantárgy része a tervezőgrafika különböző, jól elhatárolható területeinek történeti és technikai bemutatása és tárgyalása. A különböző területek bemutatása, a speciális jellemzők és az ezeket alakító tényezők konkrét példákon való ismertetése és értelmezése. II. szemeszter - jelek, absztrakció, embléma - plakát - illusztráció - foto - digitális grafika - kultúra specifikus grafikai irányok (angol, francia, német) a századfordulótól a II. világháborúig - a szocialista reklám - multikulturális grafikai nyelv (példák napjainkból) A szakmát érintő, főleg idegen nyelvű szakirodalomban megjelent kritikák, cikkek tanulmányok ismertetése és az óra keretében való megbeszélése. - JADE (Journal of Art and Design Education) - Eye - Graphis - Novum - Emigre - Fuse Aktuális, szakmát érintő események, munkák kritikai értékelése. - kiállítások - megvalósult, aktuális grafikai munkák, esettanulmányok - pályázatok - filmek grafikai vonatkozásai. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.) | Kötelező: Rudolf Arnheim: A vizuális élmény: az oktató látás Atkinson-Atkinson: Pszichológia Kassák Lajos: Reklám és modern tipográfia Kepes György: A látás nyelve Alison Cole: Perspektíva (a térábrázolás a reneszánsztól a pop-artig) Ajánlott: Tom Wolfe: Festett malaszt Anthony Everitt: Abstract Expressionism Susanne Alpers: The Art of Describing Andrási Gábor: Magyar képzőművészet a XX. században Jacques Lacan: Écrits Michel Foucault: A tudás archeológiája Michel Foucault: A modernség politikai-filozófiai dilemmája ... Heller Ágnes: Életképes-e a modernitás Jürgen Habermas: A posztmodern állapot Rick Poynor (szerk.): Typography Now I-II. Rosner Károly: A plakát kézikönyve Philip B. Meggs: A History of Graphic Design David Carson: The End of Print David Carson: Fotografiks (text by P.B. Meggs) Lelkes László: The Role of Traditional Viewlike Drawing in Graphic Design Education (unpublished MA Dissertation, UCE Birmingham, UK) Ajánlott folyóiratok: JADE (Journal of Art and Design Education) Eye Graphis Novum Emigre Fuse |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | internet |