Festészeti technikák
Kód:
TRFET
Oktató:
Dr. habil. Bóna István DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Restaurátor Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
| 1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
| 40K | 6 | ||||||||||||||||||
| A tantárgy címe: | Festészeti és retusálási technikák |
| A tantárgy rövidített címe: | Festészeti technikák |
| Tantárgykódja: | TRFET |
| Felelős tanszéke: | Restaurátorképző Intézet |
| Oktatója: | Bóna István |
| Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
| Képzési idő szemeszterekben: | két hét |
| Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 8 |
| Képzési idő hetente: | 20 óra |
| Tanulmányi szint: | szakképzési modul |
| Tanórák száma összesen: | 40 óra |
| A tantárgy kredit értéke: | |
| Az oktatás nyelve: | magyar |
| Tanulmányi előkövetelmények: | nincsenek |
| A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy, szemináriumi dolgozat értékelése |
| Tanulmányi követelmények: | A nyugati és a bizánci temperafestészet technikáinak alapvető elméleti és gyakorlati megismerése. Alapvető retustechnikák megismerése, gyakorlása. |
| Az ismeretek ellenőrzésének módja: | folyamatos a mindennapos konzultációk során. A szemináriumi dolgozat értékelése. |
| Az osztályzat kialakításának módja: | a tanszékvezetővel egyeztetve a munkák és a dolgozat együttes értékelésével. |
| Vizsgakövetelmények: | a kiadott téma magas színvonalú feldolgozása. |
| Oktatási módszerek: | A hallgatók a vezető tanár irányításával műtárgymásolatokat készítenek. A táblák előkezelésétől a festékek előállításáig mindent a diákok végeznek. A munka közben előadások és magyarázatok segítenek az egyes fázisok megértésében. A technikai jellegzetességeket eredeti műtárgyak, reprodukciók és eredeti anyagok bemutatása segít megismerni. |
| Javasolt tanulási módszerek: | Szakfolyóiratok tanulmányozása, múzeumlátogatás. |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | egy kiállítható másolat, egy darab különböző retustechnikákat bemutató próbatábla. |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | táblaképmásolatok, retusok. |
| A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A fa-restaurátornak magas színvonalon kell ismernie a különböző történeti korokban alkalmazott festészeti eljárásokat és az alkalmazott anyagokat. Ennek hiányában nem tudná helyesen diagnosztizálni a műalkotások károsodásait és megtervezni a műalkotás szakszerű kezelését. Az elméleti megismerés a restaurátor számára nem elegendő. Csak az ismeri igazán az egyes technikák jelentőségét és jellegzetességeit, aki maga is képes azokkal igényes képek megalkotására. A másolás során olyan festészeti jelenségeket ismernek meg a hallgatók, melyek később elengedhetetlenek lesznek a festmények kiegészítésénél, esetleges rekonstrukciójánál. A speciális színkeverési eljárások, a fedő és lazúrszínek céltudatos alkalmazása, a pigmentkötőanyag arányok változtatásával való különleges effektusok létrehozása mind hozzájárul ahhoz, hogy képesek legyenek arra, hogy minél kevesebb "belenyúlással" minél teljesebb esztétikai javulást érjenek el a festmények kiegészítésekor. |
| A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | a legalapvetőbb két technika, melyet mindenkinek ki kell próbálnia: a tojás tempera és az enyves vagy kazein festés. |
| Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | |
| Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: |