Néprajz
Kód:
TRNEP
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Restaurátor Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
16K | 3 |
A tantárgy címe: | Néprajz |
A tantárgy rövidített címe: | Néprajz |
Tantárgykódja: | TRNEP |
Felelős tanszéke: | Restaurátorképző Intézet |
Oktatója: | Dr Györgyi Erzsébet |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | /Kötelezően előírt, kötelezően választható, szabadon választható/ |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 3 |
Képzési idő hetente: | egy szemeszter alatt 16 óra |
Tanulmányi szint: | /Alapképzési modul, szakképzési modul, diploma feltétel/ |
Tanórák száma összesen: | 16 |
A tantárgy kredit értéke: | 3 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | vizsga, dolgozat |
Tanulmányi követelmények: | aktív részvétel az órákon, dolgozatírás |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Vizsga, dolgozat |
Az osztályzat kialakításának módja: | aktivitás az oktatás során, vizsgafelelet, dolgozat |
Vizsgakövetelmények: | Az előadáson hallottak ismerete, a szakirodalom ismerete, jó dolgozat. |
Oktatási módszerek: | Előadás, kiállításvezetés, könyvtárbemutatás, személyes konzultáció. |
Javasolt tanulási módszerek: | A bemutatott kiállítások ismételt, egyéni megnézése, egyéni könyvtárlátogatás, az órákon elhangzottak ismétlése, a kijelölt szakirodalom megismerése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 1 |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | dolgozat, 3-10 oldal |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A néprajz tantárgy feladata: A néprajz terén alapvető tájékozottság elérése a hallgatók részére. A restaurátornak néprajzi tárgyak restaurálása esetén elengedhetetlen, a néprajz terén való tájékozódás: szüksége van a szakirodalomra és konzultációra néprajzi szakemberekkel. A restaurátor és a néprajzi muzeológus megbeszélése a rájuk bízott tárgyak sorsáról akkor lehet eredményes, ha kölcsönös tisztelettel viseltetnek egymás szaktudása iránt, és azokról legalább annyi - alapfokú ismerettel bírnak, hogy megbeszélésük során egymás szempontjait képesek legyenek értékelni és mérlegelés tárgyává tenni, s végül közös erővel mindkettőjük számára elfogadható eredményre jutni. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A tantárgy oktatása egyetlen szemeszter folyamán 4x4 órában történik. Ezalatt kell megoldani a néprajzi alapvetés nyújtását, a bevezetést a néprajztudományba. Erre a lehetőség rendkívül szűkre szabott. Tekintettel a tantárgy fentebb kifejtett faladatára, a következőképp alakítottuk ki a tananyagot: Az első 4 órában (tantermi óra) ismertetjük a néprajz tárgyát, felosztását, röviden összefoglaljuk történetét, legfontosabb elméleteit. Körvonalazzuk az oktatás célját, felhívjuk a figyelmet a restaurátor fontos kommunikációs szerepére, amely nélkül nem végezhet értékes munkát a néprajzi tárgyrestaurálás terén. Emellett megkérdezzük a hallgatókat eddig szerzett néprajzi ismereteikről - rendszerint bőségesen vannak - ismertetésünket minden lehetséges esetben törekszünk az ő meglévő ismeretanyagukhoz kapcsolni. A második 4 óra (Néprajzi Múzeum) a tárgyakkal való megismerkedésre ad alkalmat. Végigmegyünk a Néprajzi Múzeum magyar állandó kiállításán, és ha az idő engedi, még másik időszakos kiállításon is, amely szerencsés esetben más, esetleg távoli országok néprajzi anyagát mutatja be. A kiállítás megszemlélését bőséges információval kísérem, amelyből a hallgatók sokat megtudnak nem csak a tárgyak anyagára és technikájára, hanem a történetére és használatára nézve is. A kiállítást megtekintve módjuk van egy tárgyat kiválasztani, amelyről kötelező dolgozatukat elkészítik. A harmadik 4 órában (Néprajzi Múzeum) felkeressük a múzeum könyvtárát, és megismerkedünk a néprajzi szakirodalommal, az alapvető összefoglaló művekkel, könyvsorozatokkal, bibliográfiákkal, folyóiratokkal, a Néprajzi Múzeum könyvtárának használatával, különös tekintettel annak szabadpolcos rendszerére. Megismerkedünk a katalógus, a számítógépes nyilvántartás használatával. A hallgatók a tanár irányításával megkezdhetik az anyaggyűjtést dolgozatukhoz. A negyedik 4 óra (tantermi) a korábban szerzett ismeretek összefoglalása, a hallgatók kérdéseinek megválaszolása, a dolgozatírással kapcsolatos problémák megbeszélése. A dolgozat tárgya egy-egy néprajzi tárgy, illetve tárgyféleség, amelyről olyan színvonalú dolgozatot várunk el, amely megfelelne egy restaurálási dokumentáció bevezetőjének. Tehát a tárgyat le kell írni, a rá vonatkozó összes konkrét adatot közölni kell, el kell helyezni egy tárgytípusban, vázolni történetét, elterjedtségét, jelentőségét, funkcióját. E dolgozatok között gyakran bámulatosan igényesek, szépen kivitelezettek, gazdagon illusztráltak is szoktak akadni. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | - |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | - |