Egyetemes és magyar grafika történet
Kód:
KGEM
Oktató:
Dr. Habil. Révész Emese PhD
Oktatás nyelve:
Magyar
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 3 | 2K | 3 | 2K | 3 | 2K | 3 |
A tantárgy címe: | Egyetemes és magyar grafikatörténet |
A tantárgy rövidített címe: | Grafikatörténet |
Tantárgykódja: | KGEM |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet Tanszék |
Oktatója: | Dr Révész Emese |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően választható |
Képzési idő szemeszterekben: | 4 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
1., 2., 3., 4. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modull |
Tanórák száma összesen: | 112 |
A tantárgy kredit értéke: | 3/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A szemeszterek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel a közös munkában, a szemeszter végén írásos és szóbeli feladat teljesítése |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Képfelismerés, teszt |
Az osztályzat kialakításának módja: | A felmérők eredményei alapján |
Vizsgakövetelmények: | - |
Oktatási módszerek: | Vetítések, közös megbeszélések, múzeumlátogatás. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való részvétel, kiállítások, olvasás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: |
A kurzus célja, hogy bemutassa a grafikai művészetek legkiemelkedőbb alkotóit és műveit, kitérve az egyes korszakokra jellemző technikai változásokra; túl a szoros értelembe vett művészi grafikán, kitér a képsokszorosítás ismeretközlő, képtörténeti vonatkozásaira (populáris nyomatok, karikatúra) a képi reprezentáció és ideológiai hatalom összefüggéseire. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Első szemeszter: Reneszánsz rajzművészet; Dürer; 1500 körül: Németország, Itália, könyvművészet; Rembrandt és kortársai; Hogarth és Piranesi; Goya; Romantikus és biedermeier rajzművészet (litográfia, Gericault, Delacroix); Új műfajok és médiumok a 19. század grafikájában: könyvillusztráció (Rethel, Menzel, Doré), Honoré Daumier; Második szemeszter: Kazinczy, Kisfaludy, Barabás, városlátképek, politikai kultuszok, Zichy Mihály; Preraffelliták, Arts & Crafts; Nabik; A modern plakát kibontakozása; Szecessziós könyvillusztráció (Beardsley); Gauguin, Munch); A művészi grafika a magyar századfordulón Harmadik szemeszter Avantgarde grafika Európában; Magyar avantgarde grafika; Tendenciák a két világháború között Európában és itthon; Új törekvések a háború utáni európai grafikában; Andy Warhol és a pop art; A magyar grafika újjáéledése 1945 után Negyedik szemeszter A kortárs európai és magyar grafika jelentős életművei, intézményei és műhelyei. Folyóiratok, társaságok, kiállítások. Új technikai kísérletek. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Gellér Katalin: A szecessziós könyvillusztráció Magyarországon (1895-1925). Miskolc, 1997. Modern magyar litográfia : 1890-1930. Miskolc, 1998. Zsákovics Ferenc: A rézkarcoló nemzedék, 1921-1929 : a rézkarcművészet megújulása Magyarországon az első világháború után. Miskolc, 2001. A modern magyar fa- és linóleummetszés: (1890-1950). Miskolc, 2005. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | - |