Viselet- és kortörténet
Kód:
REVIS
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Restaurátor Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2Mf | 2 | 2K | 2 |
A tantárgy címe: | Viselet- és kortörténet |
A tantárgy rövidített címe: | Viselettört. |
Tantárgykódja: | REVIS |
Felelős tanszéke: | Művészetelméleti tanszék |
Oktatója: | Domonkos László |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően választható: restaurátor művész szak. Szabadon választható:szobrászművész szak. |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1, 2. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 54 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | Magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A szemeszterek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Első félév végén: beszámoló, Második félév végén: gyakorlati jegy. |
Tanulmányi követelmények: | A tantermi előadások és a kötelező irodalom anyagának elsajátítása mellett rajzok készítése a tanult anyaghoz kapcsolódóan, képi és írásos gyűjtőmunka. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Az egyes szemeszterek során hallgatói kiselőadások tartása a tárgyalt témákból, illetve a kötelező rajzi feladatok és szakirodalom szeminárium jellegű feldolgozása. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A szemeszterközi szereplés és a kollokviumon nyújtott teljesítmény együttes figyelembevétele. |
Vizsgakövetelmények: | A kollokviumokon a félévi tantermi előadások anyagáról kell számot adni, a rajzi feladatok, képi és írásos gyűjtőmunka bemutatásával. |
Oktatási módszerek: | Vetítettképes előadások, házi feladatként kiadott rajzi feladatok, képes és írásos gyűjtőmunka valamit hallgatói kiselőadások, a kötelező irodalom közös szeminárium jellegű feldolgozása. |
Javasolt tanulási módszerek: | Rendszeres részvétel a tanórákon, a rajzi, írásos, képes gyűjtési feladatok elvégzése valamint a kötelező irodalom elolvasása, tájékozódás az ajánlott szakirodalomban, felkészülés kiselőadásokra, múzeumlátogatás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 5 - 8 rajzi feladat, 1 önkéntes, szabadon választott, a szemeszter anyagához kapcsolódó kiselőadás, |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Rajzi feladatok megoldása, vetítettképes előadás, írásos képes gyűjtőmunka, szakirodalom – olvasás, rendszeres múzeumlátogatás. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Az alapos és aktív általános és szakmai műveltség elsajátítása, a hallgatók alapvető kortörténeti ismereteinek gyarapítása, gyakorlati, szakmai tapasztalatainak bővítése, a restaurátori feladatok elméleti hátterének biztosítása. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Az előadások címei, alcímek Az előadások sokszor talán olyan témákat is tartalmaznak, amelyekkel nem biztos, hogy minden növendék (hallgató) találkozik szakmai feladataiban, esetleg csak majdani alkotóként. A teljességhez, az összefüggések megértéséhez szükséges röviden említést tenni – mint támpontokról - bizonyos nem mindig használatos, mellékesnek tűnő témakörökről is. Az előadásokat a témához kapcsolódó rajzi feladatok követik, leadás, értékelés a félévek végén. I. évfolyam, 1. félév Bevezetés A viselettörténet jelentősége A történelem segédtudományai Kutatási eredmények felhasználása Az eredeti, a valóság és az újraalkotás Forrásként használható anyagok köre, szakirodalom ismertetése Őskor Mit művelünk magunkkal évezredek óta? A ma is ősi módon élő népek bemutatása, elképzelések az őskorról, lehetséges azonosságok Korszellem, vallás, filozófia, földrajzi helyzet és sok más jelenség hatása a mez kialakulására és fejlődésére. Jelek, jelképek. Az egyén helyzetének megjelölése a társadalomban. Technikák: a szövés, a fonás, a festés és egyebek: Ókor Az ókori népek bemutatása Hérodotosz írásai alapján Alapanyagok és technikák Kendőzőszerek (smink), hajviselet, ékszerek, jelek, jelképek Vallási, harci öltözékek, felszerelések valamint a jelképek alakulására Bizánc A keleti hatásra megváltozott római műveltség A vallás és államszervezet látható jelei emberen és környezetében A császári ornátus. Szigorú merev pompa Hadi öltözékek, felszerelések Bizáncban ötvöződött szokások, jelrendszerek továbbélése korunkig Alapanyagok és technikák, selyemkészítés és a bíbor Kendőzőszerek (smink), hajviselet, ékszerek Vallási öltözékek, kiegészítők, kellékek, felszerelése Ókori hagyományok Jelképek az öltözékben, jelképes öltözékek Vallási jelképek, a világ vallásai Bizánc hatása az egyházi viseletre Alapanyagok és technikák. Az egyházi viselet alakulása napjainkig Férfi és női szerzetesrendek, szerzetes- és lovagrendek jelvényei. Címertan Népvándorlás kora Az Európában mozgó népek eredeti külső megjelenése Hadi öltözékek, felszerelések Hajviselet, szakáll, kendőzőszerek (smink), ékszerek A vallás és az államrend hatására történt viseleti átalakulások Alapanyagok és technikák Romanika A népvándorlás népeinek, mintakincsének, jelkészletének továbbélése a középkori műveltségben. Mór és más keleti hatás. Hadiviselet, fegyverek, lófelszerelés Kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, szakáll, ékszerek Alapanyagok és technikák Gótika A keresztes háborúk, technikai fejlődés, kereskedelem következtében megváltozott Európa A keleti lovas öltözék befolyásoló hatása az általános európai férfi, majd a női viseletre Udvari pompa A gótikus viselet változatai Európában Hadiviselet, fegyverek, lófelszerelés Kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, szakáll, ékszerek Alapanyagok és technikák A reneszánsz kialakulása és fejlődése Itáliában a XV. századig Az itáliai városok eltérő divatirányzatai Előkelő udvarok A gótika beolvadása az itáliai viseletbe Hadiviselet, fegyverek, lófelszerelés Kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, szakáll, ékszerek Alapanyagok és technikák A reneszánsz viselet európai változatai a XVI. században A zsoldoshadseregek divatot diktálnak Itáliai könnyedség, Spanyol merevség Királyi udvarok pompája A vallás viseletformáló hatása Változatlan, vagy nehezen változó öltözködési elemek Török és más keleti holmik megjelenése Európában A protestáns vallások az ember külsején látható jelei Az arany bűvöletében Hadiviselet, fegyverek, lófelszerelés Kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, szakáll, ékszerek Alapanyagok és technikák I. évfolyam, 2. félév A barokk Európa Vallás és politikai szempontok az öltözködésben A harmincéves háború résztvevőinek divatbefolyásoló hatása, XIII. Lajos kora A csipke mérhetetlen fontossága XIV. Lajos hosszú uralkodása alatti divatváltozások A francia udvar, mint divatdiktátor Leszálló kulturális javak Hadiviselet, fegyverek, lófelszerelés Kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, szakáll, ékszerek Alapanyagok és technikák Régence, rokokó A parókák változásai Női frizurák, kendőzőszerek, smink Szokások, etikett, jelek, jelzések Ékszerek Hadiviselet, fegyverek, lófelszerelés Kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, szakáll, ékszerek Alapanyagok és technikák Rokokó, klasszicizmus Túlzott érzelmesség, finomkodás és száraz ésszerűség együtt Szalonok és forradalom gondolata Ipar, kereskedelem és a pénzvilág ereje Az ingruha. A görögre majd a rómaira távolról emlékeztető ruhadarabok Hadiviselet, fegyverek, lófelszerelés Kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, szakáll, ékszerek Alapanyagok és technikák A francia forradalom és a direktórium A polgárság, a nemesség, és a nadrágnélküliek „Incroyable”, „Merveilleuse” divatpáros napjainkig ható, öltözködést meghatározó szerepe Női frizurák, kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, ékszerek Szokások, protokoll, társasélet, etikett, jelek, jelzések Egyenruhák, formaruhák, fegyverek, lófelszerelés Alapanyagok és technikák Empire Napóleon céljainak és hadjáratainak eredményeképpen kialakított, önmagában rövid életű, de hatásos udvari, birodalmi stílusa A görög, római formákba ötvöződik még az egyiptomi és sok más stílus is David, mint divattervező Az általános francia, és európai viselet alakulása Női frizurák, kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, barkó, ékszerek Protokoll, etikett, társas élet, illemtan, szokások, jelek, jelzések Egyenruhák, formaruhák, fegyverek, lófelszerelés Népviseletek Alapanyagok és technikák A XIX. század első negyede Az empire viselet továbbélése, ezen belüli divat változatok 1815-től Bécs diktál A rokokó visszatérése korszerűsített formában, stílusegységek „biedermeier” fedőnév alatt Dandy Női frizurák, kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, barkó, szakáll, ékszerek Protokoll, etikett, társas élet, illemtan, szokások, jelek, jelzések Egyenruhák, formaruhák, fegyverek, lófelszerelés Népviseletek Alapanyagok és technikák Romantika, historizmus A biedermeier továbbélése és a második rokokó általánosodása (1840- 1870) A krinolintól a tournure- ig Frakk, zsakett, zakó Női frizurák, kendőzőszerek (smink), hajviselet, arcszőrzet, ékszerek Protokoll, etikett, társas élet, illemtan, szokások, jelek, jelzések Egyenruhák, formaruhák, fegyverek, lófelszerelés Népviseletek Alapanyagok és technikák Eklektika (1870- 1890) Válogatás amelyből önálló stílus születik A kaucsuk megváltoztatja a divatot, a második tournure A fűző Sportöltözékek, gyermekruha Női frizurák, kendőzőszerek (smink), hajviselet, arcszőrzet, ékszerek Kiegészítők, kellékek Protokoll, etikett, társas élet, illemtan, szokások, jelek, jelzések Egyenruhák, formaruhák, fegyverek, lófelszerelés Népviseletek Alapanyagok és technikák Szecesszió A századforduló divatújításai, törekvés a fűzőmentes, egészséges öltözködésre Szüfrazsettek mozgalma Szokások, illemtan Hadiviselet Kendőzőszerek (smink), hajviselet, bajusz, szakáll, ékszerek Alapanyagok és technikák Divatváltozások a XX. században Az 1920-as évek. Elképzelések a jövőről Összefoglalás A szakrajzok, írásos, képes gyűjtési feladatok elemzése, hallgatói kiselőadások, konzultáció, múzeumlátogatás. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Akiko Fukai…:The Collecion of the Kyoto Costume Institute Fashion A History from the 18 th to the 20 th Century. Taschen GmbH, 2002. Baucher, Francois: Histoire du Costume. Flammarion, 1965. Braun and Schneider: Historic Costume in pictures. Dover Publicatons Ins., New York, 1975. Broby – Johansen, Rudolf: Az öltözködés története. Fordította: G. Beke Margit, Gondolat Kiadó, Bp. 1969. Domanovszky Endre: Korok ruhái. Corina, 1979. Domonkos László:Memo Larousse, viselettörténeti rész. Akadémiai Kiadó, 1995. Gáspárné Dávid Margit: A divat története. Pantheon Irodalmi Intézet R.- T. 1924. Hoppál Mihály - Jankovics Marcell - Nagy András - Szemadam György: Jelképtár. Helikon Kiadó, 1994. Kibalová, Ludmila - Herbenová, Olga – Lamarová, Milena: Képes divattörténet. Corvina Kiadó, 1977. Müller Heinrich – Kuntner Fritz : Europäische Helme. Militärverlag der Deutsen Demokratischen Republik. Berlin, 1984. Müller, Henrich – Kölling Hartmut: Europäische Hieb- und Stichwaffe Militärverlag der Deutsen Demokratischen Republik. Berlin, 1981. Rosenberg, Adolf: Geschichte des Kostüms. E.Wasmuth, Berlin, 1905- 1923. Szilvitzky Margit: Öltözködés, divat, művészet. Corvina, 1970. Thiel, Erika: Gesichte des Kostüms. Kunst und Gesellshaft. Berlin, 1982. Tilke, Max: Kostümgeschichte in bildern. Drei Lilien Verlag, Wiesbaden |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Vetítőgép, számítógép, fényképezőgép és az ezekhez szükséges tartozékok. |