Falképfestészeti szeminárium Giottótól Michelangelóig
Kód:
MTFRES02C
Oktató:
dr. habil. Fehér Ildikó PhD
Oktatás nyelve:
Magyar
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2Gy | 3 |
A tantárgy címe: | Falképfestészeti szeminárium Giottótól Michelangelóig |
A tantárgy rövidített címe: | Falképfestészet |
Tantárgykódja: | MTFRES02C |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet tanszék |
Oktatója: | dr. Fehér Ildikó |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezően választható |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 3. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | kötelezően választható |
Tanórák száma összesen: | 24 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 3/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az órákon való közös megbeszéléseken, önálló felkészülés után egy előadás megtartása választott témából. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Szemináriumi dolgozat és egy előadás megtartása. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az előadásra való felkészülés, az írott dolgozat és az órákon nyújtott teljesítmény alapján. |
Vizsgakövetelmények: | - |
Oktatási módszerek | Vetítéssel kísért előadás, közös múzeumlátogatás, film elemzés, a hallgatók saját munkáinak való közös megbeszélése |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való részvétel, múzeumlátogatás, könyvtári tájékozódás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 2 feladat |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Egy kb. 20 perces előadás megtartása és egy kb. 5-10 oldalas dolgozat megírása választott témában. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Az itáliai 14-16. századi művészet legjelentősebb falfestészeti emlékeinek, freskóciklusainak, fontosabb egyéniségeinek, iskoláinak megismerése, különös tekintettel az ikonográfiai összefüggésekre. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Giotto nagy ciklusai: Padova, Firenze, Assisi. A Lorenzo Monaco által képviselt hagyományos szemléletmód átalakulása Alberti elvei szerint. Fra Angelico: a San Marco kolostor cella-freskói. Brancacci-kápolna: Masolino, Masaccio figura és térábrázolásai. Piero della Francesca arezzói ciklusa: a matematika, a geometria és Prudentius elveinek találkozása. Raffaello vatikáni falképsorozata: a Stanzák ikonográfiája, a manierista esztétika születése. Giulio Romano: Palazzo Té freskói: szembeszállás a klasszikus értékekkel. Michelangelo: Sixtusi-kápolna. A Szépművészeti Múzeum itáliai freskóanyaga. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Freedberg S.J.: Painting in Italy 1500-1600. London, 1971. Pittura murale in Italia, Il Quattrocento, Il Cinquecento, a cura di: Mina Gregori, Torino, 1997. Mary P. Merrifield: The Art of Fresco Painting in the Middle Ages and the Renaissance, New York, 2003. Jeryldene M. Wood: Piero della Francesca, Cambridge, 2002. Prokopp M.: Olasz festészet a XIV. sz-ban. Bp. 1986. Ernst Gombrich: Reneszánsz tanulmányok, Budapest, 1985. Vayer Lajos: Raffaello freskói a Vatikánban, Budapest, 1987. Marcia Hall: Michelangelo freskói a Sixtus-kápolnában,, Budapest, 2002. Rényi A. szerk.: A „Michelangelo”-paradigma a művészettörténetben: stílustörténet, ikonológia, hermeneutika. Bp. 2002. James Beck, Michael Daley: Restaurálások kérdőjelekkel, Budapest, 2000. Továbbá: Cikkek, tanulmányok a hallgatók számára egyénenként kiválasztva az általuk feldolgozott témákhoz. |