Mozgóképes díszlettervezés 1.2.
Kód:
ALÁTMODT
Oktató:
Dr. habil. Molnár György DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
3Gy | 2 | 3Gy | 3 | 2Gy | 2 | DM |
A tantárgy címe: | Mozgóképes díszlettervezés 1.2. diplomaterv |
A tantárgy rövidített címe: | Mozgóképes díszlettervezés |
Tantárgykódja: | ALÁTMODT |
Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
Oktatója: | Dévényi Rita, Molnár György |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező szakmai gyakorlati alapismeretek |
Képzési idő szemeszterekben: | 3 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
2., 5., 6. szemeszter |
Képzési idő hetente: | a 2., 5. szemeszterben 3 óra a 6. szemeszterben 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakmai törzsmodul, differenciált szakmai modul |
Tanórák száma összesen: | 109 óra |
A tantárgy kredit értéke: | a 2. és 6. félévben 2 az 5. félévben 3 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A mozgóképes tervezési alapismeretek (ALÁTMTA01) |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | Rendszeres kutatómunka, a megjelölt feladatok hétről hétre történő teljesítése, részvétel az órákon, otthoni és a helyszíneken történő munka. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | A heti feladatok, majd a vizsgafeladatok folyamatos ellenőrzése, rendszeres korrektúrával, konzultációval. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Órai munka, elsősorban a tanfeladatok értékelése, a gyakorlati vizsgák tanszéki bemutatásának, és véleményezésének figyelembe vételével. |
Vizsgakövetelmények: | Tervezési vizsgafeladatok az adott (speciálisan a hallgatók számára készített) forgatókönyv és a rendezői (tanári) igények alapján. |
Oktatási módszerek: | Folyamatos konzultáció, korrektúra a hétről hétre kijelölt feladatoknak megfelelően. |
Javasolt tanulási módszerek: | Folyamatos kutatás, műtermi és otthoni (+ terep) munka. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Szemeszterenként 20-40 feladat |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Alap-, látszati-, részlet-, berendezési rajzok, gyűjtések prezentációi, műleírások, digitális és virtuális képek, stb. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A „megfigyelés és megmutatás” stúdium (Mozgóképes tervezési alapismeretek tárgy) után, a hallgatók megismerik a díszlettervező szerepét a mozgóképgyártásban, és elsajátíthatják a mozgóképkészítésnél szükséges tervezési alapismereteket, ezeknek gyakorlatát. A tantárgy alapvető oktatási célja, hogy a hallgatók a lehetséges összes tervezői feladattal találkozhassanak, egy-egy fiktív filmalkotás teljes körű megtervezése során. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | E szemeszterekben a hallgatók megismerkedik a díszlettervező funkcióival, szerepével a hierarchiában, a munkamódszerekkel és lehetőségekkel, a szakmához kapcsolódó tevékenységekkel (műhelyek, raktárak, stúdiók stb.) és munkatársakkal (építész, berendező, látvány-technikus, digitális technikával dolgozó munkatársak stb.), képet alkotnak a tervezők és a rendezők, operatőrök viszonyáról, együttműködéséről. Stúdiógyakorlaton is részt vesznek. Első szemeszter: Egy belső tér, egy szoba, vagy egy terem megtervezése szubjektív megközelítésben, a személyes emlékek, elképzelések, élmények vagy álmok visszatükröztetése a meghatározott térben. Követelmény: a feladat dokumentációjának elkészítése – alaprajz, látványtervek, makett, s az erről készült digitális fotók. A szemeszter tárgya még, hogy ismereteket adjon át a mozgóképes díszlettervezésnek a médiában elterjedt műfajairól, nézeteiről, és ezek gyakorlatáról. Irányt mutat a ma képző- és iparművészete eredményeinek „felhasználására”, alkalmazására. Gyakorlatban vizsgálja a folyamatosan változó képrögzítési-továbbítási módokat, és ezek felhasználási lehetőségeit, a fejlődő technikai megoldásokat, a visszatekintő és „előreszaladó” – technikai értelemben vett – szemléletmódot, illetve a mindenkor adott technikai lehetőségeket. Az ún. televíziós műfajok megismerése (show, híradó, digitális indíttatású technikai játékok stb.) díszlettervezői aspektusainak elsajátítása, együttműködés e műfajok készítőivel (rendezővel, operatőrrel, műszaki vezetővel, fejlesztőmérnökkel stb.) szintén e szemeszter tárgya. Második szemeszter: A hallgatók nagy léptékekben végigjárják a tervezés fázisait, az anyaggyűjtésen, a motívumkeresésen át (ez nem csupán könyvtári, de igen jelentős terepmunkát is jelent) a külső és belső terek elemzéséig, kialakításáig, a műterembe-helyezési rajzokig, a műleírások elkészítéséig az építész, a berendező, a technikus számára. A stúdium modellezi a valódi tervezői gyakorlatot: folyamatos konzultáció a színekről, a fényekről, a világosítási lehetőségekről, az anyagok és a megvilágítás viszonyairól stb. az operatőrrel és a rendezővel (tanárokkal), az utóbbival még a koncepció kialakításáról, a felvétel módjáról is óráról órára szó esik. A tervezői feladat: egy, a hallgatók számára készült „tan”-forgatókönyv alapján egy fiktív mozgóképes alkotás megtervezése. (Külső és belső is – alaprajzok, nézeti és műhelyrajzok műleírással, s ezek prezentálása: makett, látványtervek, számítógépes tervek – 2D, 3D). Diplomamunka: A „tan”-forgatókönyv alapján készült vizsgatervek alapján, a meghatározott tematikában, a színházi diplomamunka tervekkel egyeztetve, ám az elkészült tervektől „elrugaszkodva”, a diplomatervnél a hallgatók –irányultságuknak, érdeklődésüknek, megfelelően, -önálló digitális alkotást(okat) hoznak létre. Ebben fel kell, hogy használják a (III. évfolyam, 1. félév) mozgóképes szemeszter eredményeit, tematikáját, s az önálló alkotáshoz vezető uat is prezentálniuk kell. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
Az adott mű (forgatókönyv), illetve az adott társadalmi, művészeti stb. környezetről szóló munkák (képek, filmek, dokumentumok stb.). |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | A feladatok dokumentációjának elkészítéséhez egyaránt szükségesek:alaprajzok, látványtervek, digitális fotók, mozgóképek, számítógépes tervek (2D, 3D) stb. |