Mozgóképtörténet (szaktört.) 1.2.
Kód:
ALÁTMOT
Oktató:
Dr. habil. Molnár György DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 | 2K | 1 | 2K | 2 | ZV |
A tantárgy címe: | Mozgóképtörténet (szaktörténet) 1.2. |
A tantárgy rövidített címe: | Mozgóképtörténet |
Tantárgykódja: | ALÁTMOT |
Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
Oktatója: | Molnár György |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező általános és szakmai elméleti ismeretek |
Képzési idő szemeszterekben: | 3 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1., 2, 3. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapozó modul |
Tanórák száma összesen: | 80 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 1., 3. szemeszter 2 2. szemeszter 1 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az órákon, a megadott mozgóképalkotások megtekintése. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Szemeszterenként vizsga, végül záróvizsga. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A félévi anyag elsajátításának ellenőrzése, - a záróvizsga az egész anyag tekintetében. |
Vizsgakövetelmények: | Az előadások, a szakirodalom elsajátítása, a látott mozgóképalkotások elemzése. |
Oktatási módszerek: | Mozgóképekkel, kultúrtörténeti idézetekkel tarkított előadások. |
Javasolt tanulási módszerek: | A szakirodalom tanulmányozása, és mozgóképes ismeretanyag bővítése, a tanórák figyelmes követése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Az oktatás célja a tervezői (valamint a rendezői) lehetőségek megismertetése a mozgókép világában. A tantárgy alapjaiban ismerteti a mozgókép kialakulását és fajtáit, a a tömegmédia és a „magas” művészet viszonyát, a rendezői szerepkör(öke)t, a rendezők és tervezők viszonyát, természetesen mozgóképes illusztrációkkal. Alapjaiban ismerteti a mozgókép történetét, főbb irányzatait. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | 1. szemeszter: Ismerteket ad az audiovizuális műfajok specifikumairól, elméleti és gyakorlati alapjairól. A tantárgy a mozgóképes alapkultúra megismertetésére törekszik. Bemutatja a mozgókép-történet kezdetektől kialakuló főbb tendenciáit, az alapvető stílusokat, alkotásokat és a legmeghatározóbb alkotókat, miközben a hallgatók megismerkedhetnek a mozgókép-történet különféle irányzataival (és irányultságaival) is. Egyes alkotások elemzése a tervezői és a rendezői megközelítéseket folyamatosan szemlélteti. A cél nem a hagyományos filmtörténet-, filmesztétika-oktatás. (Természetesen az egyetemes filmtörténet legjelentősebb alkotásai kerülnek bemutatásra elsősorban.) Itt nagyobb hangsúlyt kapnak az elsősorban képi meghatározottságú alkotások, és a részben képzőművészeti indíttatású filmek. A vizualitás útjai a mozgóképkultúrához. A tantárgy tárgyalja a média változó lehetőségeit, értelmezi az eredményeket és irányzatokat. 2. szemeszter: A valóságábrázolás és a „meseszerű” megközelítésKép és mozgás, a képi dinamizmus, a mozgóképes tér és idő. A montázs. Az avantgárd és a mozgókép. A zenés film és a képi megfogalmazás új útjai A hétköznapi és „dokumentumszerű” filmes ábrázolás alapvető megközelítési módozatai. Folyamatosan a tantárgy tematikáját képezik a fény és árnyék, a díszlet és/vagy környezet, a jelmez és/vagy ruha kérdésköre, a tér filmes lehetőségei. 3. szemeszter: A tárgy e szemeszterben folytatja a mozgóképi alapkultúra megismertetését, a társadalmi változások, illetve a technikai lehetőségek tükrében. Tárgyalja a látvány és aktualitás viszonyát, a technika adta vizuális újdonságokat és a műfaj teremtette lehetőségeket, tendenciákat. A tantárgy bemutatja az alapvetően fontos mozgóképes „iskolákat”. A kurzus tárgya még a televízió hatása a filmművészetre, illetve a szuperprodukciók térnyerésére, eképen tárgyalja a média változó funkcióit. Felkelti a figyelmet a fejlődő mediális technikák alkalmazására. Alapszinten ismerteti a félmúlt és a jelen alkotóinak képi kifejezésmódját, s ezek eszközeit. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Ulrich Gregor – Enno Patalas: A film világtörténete. Gondolat, 1985. Kristin Thompson – David Bordwell: A film története. Palatinus, 2007. Gelencsér Gábor: Más világok – filmelemzések. Palatinus, 2005. André Bazin: Mi a film? Osiris, 1999. Tarkovszkij: A megörökített idő. Osiris, 2002. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | DVD, videó lejátszó, projektor, monitor. |