Bábtörténet
ALÁTBÁT
Dr. Duró Győző DLA
Magyar
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 1 |
A tantárgy címe: | A bábjáték története |
A tantárgy rövidített címe: | Bábtörténet |
Tantárgykódja: | ALÁTBÁT |
Felelős tanszéke: | Látványtervező Tanszék |
Oktatója: | Duró Győző |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező általános és szakmai elméleti ismeretek |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
1. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 26 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 1/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | A tantermi előadások és a kötelező irodalom anyagának elsajátítása. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Hallgatói kiselőadások tartatása a tárgyalt témákból, illetve a kötelező irodalom tételeinek közös, interaktív feldolgozása. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A szemeszterközi szereplés és a kollokviumon nyújtott teljesítmény együttes figyelembevétele. |
Vizsgakövetelmények: | A tantermi előadások és a kötelező irodalom anyagáról kell számot adni. |
Oktatási módszerek: | Vetítettképes, illetve videó- vagy DVD-felvételekkel kísért előadások, valamint hallgatói kiselőadások és a kötelező irodalom közös, interaktív feldolgozása. |
Javasolt tanulási módszerek: | Rendszeres részvétel a tanórákon, a kötelező irodalom elolvasása, tájékozódás az ajánlott szakirodalomban, felkészülés kiselőadásokra. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Felkészülés legalább egy kiselőadásra, illetve a kötelező irodalom anyagának elolvasása. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Kiselőadás, szakirodalom-olvasás |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A bábművészet történetének átfogó megismertetése a jelmez- és bábtervezés szakirányú képzésben részt vevő hallgatókkal. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A tananyag sorra veszi a bábozás történetének legfontosabb állomásait: az ókori mágikus célzatú, illetve mitológiai bábjátékoktól a középkori vásári bábjátékokon át az újkori polgári bábjátékig. Vizsgálódása valamennyi kultúrkörre kiterjed. Elemzi a bábművészet megjelenésének és fönnmaradásának szükségszerűségeit az egyes történelmi időszakokban. Nyomon kíséri a különféle bábtípusok és bábtechnikák kialakulásának, elterjedésének és fejlődésének folyamatát. Bemutatja a nemzetközi karriert befutott, akár egész földrészeken elterjedt legfontosabb bábfigurákat. Kitér a bábjáték és a színművészet mindenkori kapcsolatára és kölcsönhatásaira. 1. Baba, báb, bábu – árny, árnyék – szobor, bálvány – maszk, álarc: a „másik” és a „belső én” megjelenítési formái. 2 .Báb és mágia: az emberbábutól az emberről „leszakadt” bábuig. 3. Kemény Henrik és Vitéz László világa (dokumentumfilmek) 4. Báb és mítosz: ázsiai körkép Indiától Japánig. Nagyító alatt: az indonéziai vajang báb- és árnyjátékcsalád 5. Báb és mimosz: az életutánzó bábjáték kialakulása Európában és Kisázsiában. Nagyító alatt: a török karagöz árnyjáték. 6. Az európai középkor vallási bábjátékai. Nagyító alatt: a betlehemes játék a templomi jászoltól a bábtáncoltatásig. 7. Vásári bábjáték a commedia dell’arte nyomán: Pulcinella – Polichinelle – Punch. Nagyító alatt: a szicíliai Opera dei Pupi. 8. Vásári bábjáték népmesei, népmondai ihletésű figurákkal: Pickelhering, Hanswurst, Paprikajancsi, Petruska, Kaspar-Casperl-Kaspárek, Faust doktor, Don Sájn. Nagyító alatt: a japán bunraku. 9. A polgári bábjáték legfontosabb műhelyei: Mourguet lyoni Guignol-színháza, Maurice Sand bábszínháza, „Papa Schmid” müncheni marionett-színháza, a londoni Middleton Royal Automaton Figures, a párizsi Chat Noir árnyszínház, Aicher salzburgi Marionettentheaterje, Teschner bécsi Figurenspiegelje. Nagyító alatt: bábopera Eszterházán. 10. A színész mint bábu: Kleist a marionettekről, Craig übermarionettje, Kantor manökenjei. Nagyító alatt: az avantgárd és a bábok. 11. Divatok és irányzatok a kortárs bábművészetben: a politikai propaganda, a szex és az erőszak, a reklám megjelenése. Nagyító alatt:bábok élőszínházi előadásokban (Kantor, Mnouchkine stb.) és filmen. 12. A magyar bábjáték története a Hincz-családtól Rónai Dénes és Orbók Loránd bábjátékain és a Kemény Henrik-dinasztián át az Állami Bábszínházig. Nagyító alatt: Blattner Géza „Szivárványszínház”-a. 13. A hivatásos bábjátszás helyzete és állapota ma Magyarországon. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány, stb.): |
Kötelező irodalom: |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor, video- és DVD-lejátszó. |